Kino nocne

180 SEKUND (180 seconds) reż.: Alexander Giraldo, prod.: Kolumbia 2012 (90 min)

w.: Manuel Sarmiento (Zico), Angélica Blandón (Angelica), Alejandro Aguliar (Ri), Luis Fernando Montoya, Manuel Viveros, Harold do Vasten

Film Alexandra Giraldo opowiada historię przywódcy bandy złodziei o imieniu Zico. Gdy się mieszka w Kolum­bii, trzeba wybrać między życiem na ulicy albo wzięciem sprawy w swoje ręce i wkroczeniem w światek przestępczy. Zico wybrał tę drugą opcję. Marzy o wielkiej „akcji”, aby po niej zabrać swoją siostrę Angelicę i razem uciec za granicę.

 

BRUD (Filth) reż.: Jon S. Baird, prod.: Wielka Brytania 2014 (97 min)   

w.: James McAvoy (Bruce Robertson), Jamie Bell (Ray Lennox), Eddie Marsan (Bladesey), Imorgen Poots (Amanda Drummond), Brian McCardie (Dougie Gillman), Emunt Elliott (Peter Inglis), Gary Lewis (Gus Bain), John Sessions (Bob Toal) .

Choć fabularną oś „Brudu” wyznacza śledztwo w spra­wie zabójstwa imigranta, reżyser Jon S. Baird ani myśli trzy­mać się gatunkowych ram kryminału. Nie pozwala mu na to główny bohater, który w przeciwieństwie do twardzieli z kina noir nie szuka odkupienia poprzez walkę ze złem. Bruce to nieprzejednany grzesznik. Policyjna odznaka stawia go po­nad prawem, zaś nabyty z upływem lat cynizm dopinguje, by podburzać przeciwko sobie kolegów z pracy i bez opo­rów wykorzystywać jedynego przyjaciela. Każda wyciągnię­ta w stronę Bruce’a pomocna dłoń musi zostać zmiażdżona, a dobre słowo zbluzgane.

 

CO ROBIMY W UKRYCIU (What We Do In the Shadows), reż.: Jemaine Clement, Taika Waititi, prod.: Nowa Zelandia/USA 2014 (86 min)

w.: Jemaine Clement (Vladislav), Taika Waititi (Viago), Jonathan Brugh (Deacon), Cori Gonzalez-Macuer (Nick), Stuart Rutherford (Stu), Ben Fransham (Petyr), Rhys Darby (Wilkołak Anton), Jackie van Beek (Jackie)

Nagroda publiczności na MFF w Toronto ’2014; nagroda publiczności na Warszawskim Festiwalu Filmowym ’2014; nagroda publiczności na MFF w Tallinie ’2014

W brawurowym „Co ro­bimy w ukryciu” czwórka nieumarłych dzielących dom na przedmieściach Wellington od niechcenia zagania do siebie kolejne ofiary, próbując psikusami urozmaicić monotonne kolacje. Aby nie zabrudzić dywanu świeżą krwią, rozkła­dają na podłodze ręczniki, ze znudzonymi minami ganiają nieszczęsnych gości, próbując choćby na chwilę poczuć raz jeszcze dawny dreszczyk polowania. Podczas nocnego spaceru wymieniają się nieuprzejmościami z wilkołakami z sąsiedztwa i odwiedzają marne lokale, a ich szary żywot rejestruje towarzysząca im ekipa dokumentalistów.

 

DRUGA SZANSA (En chance til) reż.: Susanne Bier, prod.: Dania/Szwecja 2014 (102 min)

w.: Nikolaj Coster-Waldau (Anders), Urlich Thomsen (Simon), Maria Bonnevie (Anna), Nikolaj Lie Kaas (Tristan), May Anderson (Sanne), Søs Egelind (Caroline), Nastja Arcel (Policjantka), Benjamin Boe Rasmussen (pracownik socjalny)

Andreas jest doświadczonym policjantem, a prywatnie ojcem nowo narodzonego dziecka. Pewnego dnia wraz z partnerem zostaje wezwany do domowej awantury. Jej sprawcą jest narkoman i przestęp­ca, którego kilka lat wcześniej Andreas wsadził za kratki. W zapuszczonej melinie oprócz naćpanego mężczyzny i jego kochanki policjanci znajdują koszmarnie zaniedbane płaczące niemowlę…

 

PRZEBOJE I OLDBOJE (Revival) reż.: Alice Nellis, prod.: Czechy 2013 (115 min)

w.: Bolek Polivka (Václav), Miroslav Krobot (Karel), Karel Hermánek (Milan), Marián Geisberg (Otakar), Zuzana Bydzovská (Yvonne), Vojtek Dyk (Vojta), Richard Genzer (menedżer), Jenovéfa Boková (Miriam)

Nagroda publiczności na MF

Trzech dawnych członków zespołu Smoke spotyka się na pogrze­bie żony jednego z nich. I tak kiełkuje pomysł reaktywacji zespołu. Ale nawet sami zainteresowani nie bardzo wierzą w sukces przedsięwzięcia. Z tego też powodu cała akcja opa­kowana została w wybiegi i zwyczajne oszustwa. Pomysło­dawca reaktywacji chce po prostu szybko odkuć się finan­sowo. Reszta zaś godzi się wziąć w tym udział, gdy zostaje nakarmiona kłamstwami. Ale te z czasem przeradzają się w prawdę. Podczas trasy po ośrodkach kultury członkowie zespołu mogą nie tylko wspominać radosne lata młodości, lecz raz jeszcze odetchnąć pełną piersią.

 

WILKOŁACZE SNY (Når dyrene drømmer) reż.: Jonas Alexander Arnby, prod.: Dania 2015 (84 min)

w.: Sonia Suhl (Marie), Lars Mikkelsen (Thor), Sonja Richter (Matka), Jakob Oftebro (Daniel), Mads Riisom (Felix), Gustav Dyekjær Giese (Esben), Esben Dalgaard Andersen (Bjarne), Stig Hoffmeyer (Dr Larsen)

Nagroda za reżyserię na MFF w Atenach’2014; nagroda za debiut operatorski na Camerimage’2014

W  filmie sportretowana jest mała ksenofo­biczna społeczność złożona z ludzi wewnętrznie martwych. Zapatrzeni w pustkę niczym roboty wykonują swoje zawodo­we obowiązki i spełniają społeczne rytuały. Z letargu wyrywa ich dopiero pojawienie się Innego. Nastoletnia Marie nie pa­suje do świata żywych trupów zamieszkujących jej rodzin­ną wioskę, nie zgadza się na obowiązujące zasady i dyktat społecznej większości.

 

XENIA reż.: Panos H. Koutras, prod.: Grecja/Francja/Belgia 2014 (134 min)

w.: Kostas Nikouli (Danny), Nikos Gelia (Ody), Yannis Stankoglou (Lefteris), Marissa Triandafyllidou (Vivi), Aggelos Papadimitriou (Tassos), Romana Lobats (Maria-Sonia), Patty Pravo (Patty Pravo)

Nagroda Specjalna Jury na MFF w Gijon’2014; nagrody Greckiej Akademii Filmowej’2015 za najlepszy film, reżyserię, scenariusz, montaż, drugoplanową rolę męską (A. Papadimitriou) i kostiumy

Bohaterem jest nastolatek Dany, krzykliwy gej z Krety. Jego atrybutami są ufarbowana na blond asymetryczna grzywka, lizak i bia­ły królik, z którym nigdy się nie rozstaje. Towarzyszy mu starszy o trzy lata brat Odyseusz (sic!), imający się doryw­czych prac. Obaj są pół-Grekami, pół-Albańczykami, którzy po śmierci matki stracili prawo pobytu w Grecji. Aby je od­zyskać, muszą odnaleźć ojca, który kiedyś ich porzucił. Jak łatwo się domyślić, ich poszukiwania obfitują w liczne prze­szkody, zwłaszcza że Dany swoim zachowaniem i wyglądem prosi się o kłopoty. (…)