JOKO ANWAR

ARISAN: ZGROMADZENIE! (Arisan!) reż.: Nia Dinata, prod.: Indonezja 2004 (129 min)

w.: Cut Mini Theo (Meimei), Tora Sudiro (Sakti), Surya Saputra (Nino), Aida Nurmala (Andien), Rachel Maryam Saydina (Lita)

„Satyryczna komedia „Arisan!”, wyśmiewająca życie nowobogackich mieszkańców stolicy i poruszająca temat tabu, jakim jest homoseksualizm, pokazywana była przy wypełnionych po brzegi salach kinowych w Dżakarcie. (…) Film śledzi losy niewielkiej grupy wpływowych su­perbogaczy w Dżakarcie, którzy gromadzą się wokół tra­dycyjnej indonezyjskiej grupy wsparcia znanej jako arisan. (…)

 

OBIETNICA JONIEGO (Janji Joni) reż.: Joko Anwar, prod.: Indonezja 2005 (83 min)

w.: Nicholas Saputra (Joni), Mariana Renata (Angelique), Rachel Maryam Sayidina (Voni), Surya Saputra (Otto)

Nagroda za montaż na Asia-Pacific Film Festival’2005

Joni jest młodym chłopakiem, który z oddaniem poświę­ca się swojej profesji: dostarczaniu taśm filmowych do kin. Gdy pewnego dnia dostrzega w tłu­mie widzów czekających na pokaz piękną nieznajomą, zako­chuje się w niej od pierwszego wejrzenia. Chłopak w końcu pyta o imię rozmówczyni, ta zaś stawia warunek: ma dostarczyć na czas rolkę filmu, który zamierza obejrzeć nieznajoma. Proste zadanie nieoczekiwanie kompli­kuje się, gdy złodziej kradnie chłopakowi motocykl. Od tego momentu całe miasto sprzysięga się przeciw Joniemu.

 

FIKCJA (Fiksi) reż.: Mouly Surya, scen.: Joko Anwar, Mouly Surya, prod.: Indonezja 2008 (90 min)

w.: Ladya Cheryl (Alisha), Donny Alamsyah (Bari), Kinaryosih (Renta)

Nagroda za reżyserię na MFF w Dżakarcie’2008

Film operuje na pograniczu rzeczywistości, scenariusz nakręca spiralę ele­mentów thrillera, gdy niestabilna umysłowo Alisha próbuje uwieść Bariego, po czym aranżuje szereg brutalnych wy­padków, które dostarczają pisarzowi materiału do powieści.

 

MARTWY CZAS: KALA (Dead Time: Kala) reż.: Joko Anwar,  prod.: Indonezja 2007 (102 min)

w.: Fachri Albar (Janus), Ario Bayu (Eros), Shanty (Sari), Fahrani (Ranti)

Historia się toczy w nienazwanej republice, gdzie napię­cia polityczne sięgają szczytu, a mafia prowadzi kampanię zniszczeń i bezlitosnych morderstw.

 

ZAKAZANE DRZWI (Pintu terlarang) reż.: Joko Anwar, scen.: Joko Anwar, prod.: Indonezja 2009 (110 min)

w.: Fachri Alba, Marsha Timothy, Ario Bayu, Otto Djauhari

Grand Prix na MFF Fantastycznych w Puchon ’2009

Na pierwszy rzut oka, Gambir jest obiektem zazdrości wszystkich jego rówieśników. Jest mężem prze­pięknej Talydy oraz ulubieńcem świat­ka artystycznego z racji serii rzeźb kobiet w ciąży. Jednak w neurotycznym, wiecznie przejętym spojrzeniu wyczuwa się, że nie wszystko jest idealne. Czy chodzi o jego seksual­ną impotencję? O nadopiekuńczą matkę? O pasywno-agre­sywną żonę, która wiecznie trzyma ich czerwony pokój pod kluczem? A może o podejrzany związek między doskonale wyrzeźbionymi wypukłościami jego dzieł, a częstymi odwie­dzinami w klinice aborcyjnej?

 

MADAME X reż.: Lucky Kuswandi, prod.: Indonezja 2010 (100 min)

w.: Joko Anwar (Aline), Titi Dwijayati (Bunda Ratu), Ikhsan Himawan (Tarjo), Ria Irawan (Yantye), Saira Jihan (Ratih)

Obraz zaczyna się od urodzin uniseksual­nego fryzjera Adama, który jest najlepszym przyjacielem pulchnego Aline. Sprawy przybierają zły obrót, kiedy na gejowską dys­kotekę, w której imprezują Adam i Aline, napadają członko­wie Bogem, bractwa moralnego porządku pod przywództwem człowieka wyglądającego podejrzanie podobnie do (fikcyjne­go) polityka Stronnictwa Narodowego Moralności pana Stor­ma.

 

MODUS ANOMALI reż.: Joko Anwar, scen.: Joko Anwar, prod.: Indonezja 2012 (87 min)

w.: Rio Dewanto (John Evans), Hannah Al Rashid (kobieta), Aridh Tritama (chłopiec), Izzi Isman (dziewczyna)

Scena pierwsza zaczyna się od pięknych szerokich ujęć światła słonecznego, wpadającego przez koronę drzew gęste­go lasu, po czym Anwar zaburza ów spokój zdjęciem mężczy­zny, który wynurza się z płytkiego grobu. Otu­maniony i zagubiony nie pamięta własnego imienia, wkrótce natyka się na dom z kamerą w środku, z napisem ’Naciśnij play’. Materiał na kamerze pokazuje kobietę, która została za­mordowana przez nieznanego napastnika. Odwraca się i widzi pokryte krwią zwłoki, po czym ucieka w ciemny las.