Niemiecka panorama

DRUGA STRONA MURU reż.: Christian Schwochow, prod.: Niemcy 2013 (102 min)

w.: Jördis Triebel (Nelly Senff ), Tristan Göbel (Alexej Senff ), Alexander Scheer (Hans Pischke), Jacky Ido (John Bird)

Nagroda za najlepszą rolę kobiecą (J. Triebel) oraz nagroda FIPRESCI na MFF w Montrealu ’2013

Samotna matka przekracza nielegalnie granicę jako żona kierowcy. Już na punkcie granicznym jest narażona na przemoc fizyczną i psychiczną w trakcie kontroli osobistej. Celniczki bardzo skrupulatnie sprawdzają podróżniczkę, upokarzając ją i dając do zrozumienia, że jej los jest w ich rękach. Wbrew pozorom ucieczka do Niemiec Zachodnich nie będzie dla Nelly (Jördis Triebel) jednoznaczna z awansem w hierarchii społecznej. Wręcz przeciwnie. Mechanizm prześladowania przez władzę okaże się niezwykle trwały. Zmienią się tylko twarze oprawców, cel przesłuchań i metody poniżania.

 

SZKOLNA IMPREZKA reż.: Bora Dagtekin, prod.: Niemcy 2013 (119 min)

w.: Elyas M’Barek (Zeki Müller), Karoline Herfurth (Lisi), Katja Riemann (dyrektorka)

Niemiecka Nagroda Filmowa’ 2014 – nagroda publiczności

Zeki Müller jest przystojniakiem, który poza dobrym wyglądem nie reprezentuje sobą zbyt wiele. Jest bezczelny, prostacki i agresywny. Kiedy dostaje pracę w szkole w charakterze nauczyciela na zastępstwo, poprzez dość kontrowersyjne metody udaje mu się jako pierwszemu zapanować nad dziesiątą B – najgorszą klasą w szkole. Nikt jednak nie wie, że właśnie wyszedł z więzienia, a jego celem nie jest praca nauczyciela, lecz dostanie się do łupu, który został ukryty pod halą sportową gimnazjum, gdzie pracuje...

 


FENIKS reż.: Christian Petzold, prod.: Niemcy/Polska 2014 (98 min)

w.: Nina Hoss (Nelly Lenz), Ronald Zehrfeld (Johnny Lenz), Nina Kunzendorf (Lene Winter), Michael Maertens (lekarz)

Nagroda FIPRESCI na MFF w San Sebastian’2014

Teraz, w zniszczonym Berlinie zaraz po wojnie, ocalała z zagłady niemiecka Żydówka, wspomagana przez przyjaciółkę przybyłą z Londynu, chce, by powrócił świat, w którym była znaną piosenkarką, kochającą żoną, w którym była szczęśliwa. A jeśli to niemożliwe, chce przynajmniej odnaleźć męża, choć najprawdopodobniej to on wydał ją w ręce służb Rzeszy.


 

BYŁA SOBIE DZIEWCZYNKA reż.: Mark Monheim, prod.: Niemcy 2014 (104 min)

w.: Jasna Fritzi Bauer (Charleen), Heike Makatsch (Sabine), Aurel Manthei (Jeff ), Simon Schwarz (Volker), Lauritz Greve (Oscar)

Nagroda jury młodzieżowego na MFF w Gijón’2014; Bawarska Nagroda Filmowa’2015 za debiut aktorski (J.F. Bauer)

Charleen wydaje się szorstka i opryskliwa. To jednak pozory. W rzeczywistości jest wyjątkowo inteligentną i dobrą osobą. Już na początku filmu odkrywamy, co sprawiło, że przybrała maskę nieprzystępności. Mając kilka lat, bohaterka była świadkiem burzliwego rozstania swoich rodziców. Od tego momentu jej kontakt z ojcem się urwał. Największymi idolami dziewczyny są Kurt Cobain, Jimi Hendrix i Amy Winehouse, a ona sama od lat pielęgnuje myśl o śmierci samobójczej. Jak wielu innych nastolatków, Charleen próbuje się zabić z bezmyślności i nudów. Przypadek sprawia, że jej się to jednak nie udaje.

 

LABIRYNT KŁAMSTW reż.: Giulio Ricciarelli, prod.: Niemcy 2014 (124 min)

w.: Alexander Fehling (Johann Radmann), Johannes Krisch (Simon Kirsch), Friederike Becht (Marlene Wondrak)

Bawarska Nagroda Filmowa’2015 za najlepszą rolę męską (A. Fehling)

Odkrywanie tajemnicy o Auschwitz jawi się w filmie jak dekonspiracja dużego spisku. Śledztwo często napotyka na mur milczenia i brak pomocy. Młody prokurator przesłuchując byłych więźniów i wertując pilnowane przez Amerykanów archiwa odkrywa przerażającą prawdę.

 

PANI SZUKA PANA  reż.: Sigrid Hoerner, prod.: Niemcy 2014 (98 min)

w.: Iris Berben (Luise Jansen), Edgar Selge (Frans Winther), Carmen Maja Antoni (Doris Jansen), Björn von der Wellen (Max Winther)

Pod pretekstem wcześniejszej emerytury Luise odchodzi z pracy, choć sama ma inne zdanie: zwolniono ją, z zachowaniem pełnej odprawy. Nie ma to jednak zbyt wielkiego znaczenia, gdyż skutek jest ten sam – Luise będzie miała teraz dużo czasu dla siebie. Początkowo taka perspektywa jest dla niej stresująca, czego świadectwem są stosy niedopałków papierosów oraz problemy ze wstawaniem z łóżka. Jednak energiczna kobieta nie traci chęci do życia – znajduje sobie nowe zadanie: zostanie matką.

 

W RYTMIE MARZEŃ  reż.: Andreas Dresen, prod.: Niemcy/Francja 2015 (117 min)

w.: Merlin Rose (Dani), Julius Nitschkoff (Rico), Joel Basman (Mark), Marcel Heupermann (Pitbull), Frederic Haselon (Paul), Ruby O. Fee (Starlet)

Daniemu i jego kolegom życie upływa dość beztrosko – szkoła niespecjalnie ich zajmuje, rodzice nie ograniczają ich wolności, a brak pieniędzy rekompensują sobie drobnymi kradzieżami. Oprócz Rico, który marzy o zostaniu zawodowym bokserem, przyszłościowe plany pozostałej czwórki kończą się na otwarciu amatorskiego klubu techno. Przejażdżki „pożyczonymi” samochodami ulicami postkomunistycznego Lipska przerywają często powracające reminiscencje z przeszłości.

 

WHO AM I? MOŻESZ BYĆ KIM CHCESZ reż.: Baran bo Odar, prod.: Niemcy 2014 (105 min)

w.: Tom Schilling (Benjamin), Elyas M’Barek (Max), Wotan Wilke Möhring (Stephan)

Bawarska Nagroda Filmowa’2015 za reżyserię

Benjamin siedzi w pokoju przesłuchań, pobitą twarz skrywa pod kapturem, ale bez zbędnych ceregieli zaczyna się zwierzać szefowej Europolu Hanne Lindberg. Zaczyna od wspominania trudnego dzieciństwa, ale zdystansowanej i eleganckiej agentki nie interesują jego młodzieńcze traumy. Chce popchnąć akcję naprzód, choć to nie znaczy, że jest panią sytuacji. Wszyscy jesteśmy zdani na to, co powie i co zatai Ben. Powinno to wzbudzać natychmiastowy niepokój, Baran bo Odar dba jednak o to, byśmy ślepo podążali za każdym słowem mężczyzny. Nie widzimy w nim zagrożenia, bo Schilling najpierw z postaci tajemniczego hakera tworzy jej karykaturę, potem odsłania jego chłopięcą, niegroźną, pełną słabości i ufnie nastawioną do świata naturę.