Noblista w kinie

LACOMBE LUCIEN reż.: Louis Malle, prod.: Francja/Włochy/RFN 1974 (138 min)

w.: Pierre Blaise (Lucien Lacombe), Aurore Clément (France Horn), Holger Löwenadler (Albert Horn), Therese Giehse (Bella Horn)

BAFTA Award’1975 za najlepszy film; nominacja do Oscara’1975 za najlepszy film obcojęzyczny

Punktem wyjścia filmu był pomysł sportretowania z bliska człowieka złego: prymitywnego młodego lumpenproletariusza, który w czasie okupacji współpracował z hitlerowską władzą. Poszukując pierwowzoru w takiej postaci na swojej prowincji, w okręgu Tuluzy, gdzie od połowy lat sześćdziesiątych miał swój dom, reżyser natrafił na opowieść o Hercule’u, osiemnastolatku, który – odrzuciwszy wszelkie skrupuły – wstąpił pod koniec wojny do niemieckiej policji. W wyniku jego denuncjacji pojmano setki członków ruchu oporu, zaraz po wojnie wykonano na nim wyrok śmierci.

 

ZAPACH YVONNE reż.: Patrice Leconte, prod.: Francja 1994 (89 min)

w.: Jean-Pierre Marielle (dr. René Meinthe), Hippolyte Girardot (Victor Chmara)

Młody hrabia udaje się na wakacje nad jezioro w Evian. Twierdzi, że jest rosyjskim bogaczem. Zakochuje się tam w pięknej, młodej kobiecie o imieniu Yvonne. Towarzyszy jej jednak ekscentryczny starszy człowiek – dr Meinthe, który nie przebiera w słowach opisujących swoją towarzyszkę podróży.
Całe to wakacyjne spotkanie owiane jest jednak wieloma tajemnicami.

 

SYN GASKOŃCZYKA reż.: Pascal Aubier, prod.: Francja 1995 (106 min)

w.: Jean-Claude Dreyfus (Marco Garciano), Grégoire Colin (Harvey), Dinara Drukarova (Dinara), Pascal Bonitzer (Hiblen)

Harvey, młody chłopak z prowincji, spotyka grupę gruzińskich śpiewaków, którym towarzyszy przewodniczka Dinara. Dinara jest tłumaczką o rosyjsko-tatarsko-żydowskim pochodzeniu. Dinara prowadzi ich bowiem do jednej z paryskich restauracji. Tam jeden z nich w Harvey’u rozpoznaje syna filmowca Gascony’ego – zmarłego dwadzieścia pięć lat wcześniej w wypadku samochodowym. Harvey i jego przyjaciel Marco rozpoczynają poszukiwania na własną rękę. Dinara postanawia im pomóc. Wkrótce między nią a cudownie odnalezionym potomkiem geniusza Nowej Fali rodzi się uczucie.

 

BON VOYAGE reż.: Jean-Paul Rappeneau, prod.: Francja 2003 (114 min)

w.: Isabelle Adjani (Viviane Denvers), Gérard Depardieu (Jean –Étienne Beaufort), Virginie Ledoyen (Camille)

Cezary ’2004 za zdjęcia, scenografię oraz dla najbardziej obiecującego aktora (G. Derangère)

Adjani gra rozkapryszoną gwiazdę w stylu największych gwiazd Hollywood, która kłamie, manipuluje, wykorzystuje, jednym słowem robi wszystko, aby promować swoją karierę i piękną skórę. Jej Vivianne zaczyna filmową podróż od zacierania śladów po trupie w szafie, wciągając w akcję młodego wielbiciela, równie zakochanego co naiwnego pisarza Frédérica. Kilka miesięcy później – podczas których Frédéric daje się złapać, skazać za niepopełnioną zbrodnię i osadzić w więzieniu – odnajdujemy piękną aktorkę, protegującego ją ministra i romantycznego pisarczyka w epicentrum wrzącej historii czerwca roku 1940, w Paryżu gotującym się do ewakuacji przed niemieckim najeźdźcą.

 

CHARELL reż.: Mikhaël Hers, prod.: Francja 2006 (45 min)

w.: Jean-Michel Fête (Daniel), Marc Barbé (Alain Charell), Anicée Alvina (Suzanne)

Pewnej nocy, pod koniec upalnego lata, na skraju Lasku Bulońskiego, Daniel spotyka Charella – swojego przyjaciela z dzieciństwa. W młodości łączyła ich szczególna więź, ale ich ścieżki życiowe się rozeszły i nie mieli okazji pielęgnować swojej znajomości. Przechadzają się pustymi ulicami i zabierają widza na wycieczkę po ich wspólnej przeszłości. Na ekranie nie zabraknie oświetlonych bulwarów, pięknych panoram Paryża oraz okazałej architektury. To tylko część tego, czego doświadczy widz. Każde spotkanie po dwudziestu latach kryje w sobie jakąś tajemnicę.


PRZECHODNIE reż.: Alain Nahum, prod.: Francja 2009 (90 min)

w.: Laura Smet (Marie), Théo Frilet (Jean), Hippolyte Girardot (Grabley), Gilles Cohen (Ansart), Thomas Jouannet (Jacques de Bavière)

Głównym bohaterem filmu jest 20-letni chłopiec o imieniu Jean, który opuszczony przez rodziców, stracił już nadzieję na zobaczenie ich kiedykolwiek. Jean mieszka w ogromnym mieszkaniu w Paryżu, gdzie kiedyś mieszkał ze swoją rodziną. Niestety za trzy tygodnie musi opuścić zajmowane lokum. Aby mieć fundusze na życie wyprzedaje rodowe dobra handlarzom. W mieszkaniu pojawia się również partner biznesowy ojca – Grabley, który gorączkowo niszczy obciążające ich dokumenty. Ani Jean, ani widz nigdy się nie dowie, czego one dotyczyły.