Kino pod okupacją

ANUSZKA (Anuschka) reż.: Helmut Käutner; scen.: Axel Eggebrecht; zdj. Erich Claunigk; muz.: Bernhard Eichhorn,; Niemcy 1942 (99 min)

w.: Hilde Krahl (Anuschka Hordak), Elise Aulinger (Marina Nowarek), Beppo Schwaiger (Jaro Nowarek), Siegfried Breuer (prof. Felix von Hartberg), Friedl Czepa (Eva von Hartberg), Rolf Wanka (dr Sascha Wendt), Fritz Odemar (Baron Fery), Karl Etlinger (Virag ), Anton Pointner (Leopold), Ellen Hille (Lina), Lotte Lang (Mizzi, prostitutka), Harry Hardt (detektyw policyjny), Michael von Newlinsky (Wendt's Manservant)

Wiedeń na przełomie XIX i XX wieku. Córka właściciela ziemskiego Anuszka traci posiadłość po śmierci ojca. Jedzie do Wiednia i zwraca się z prośbą o pomoc do Felixa von Hartberga - chirurga, który operował niegdyś jej ojca. Zostaje zatrudniona jako służąca. Na skutek serii głupich przypadków wchodzi w posiadanie złotej zapalniczki i zostaje posądzona o kradzież. W międzyczasie syn chłopki, Jaro, który skrycie kocha Anuszkę, przyjeżdża do Wiednia, żeby  udzielić jej pomocy...

 
 

BĘDĘ CIĘ NOSIŁ NA RĘKACH (Ich werde dich auf händen tragen) reż.: Kurt Hoffmann; scen.: Willy Clever, Ellen Fechner, zdj. Eugen Klagemann; muz.: Hansom Milde-Meißner; Niemcy 1943 (85 min)


w.: Heli Finkenzeller (Karin Hartung), Hans Nielsen (dr. Herbert Hartung), Wolfgang Lukschy (dr. Viktor Büchner), Elisabeth Markus (Hedwig Wiegand), Hans Leibelt (Hans Wiegand), Ellen Bang (Frau Elvira), Ilse Fürstenberg (Dienstmädchen Lona), Elsa Wagner (Frau Herbst), Hansi Wendler (Helga Wiegand), Ruth Lommel (Frau Sommer), Eduard Wenck (Laborant Conrad), John Pauls-Harding (Stefan Wiegand), Rosi Wasinski (Fränzi), Christa Dilthey (Fräulein Berg)

Małżeństwo Herberta i Karin nie ma przed sobą przyszłości. Karin opuszcza męża po 5-iu latach wspólnego życia (chociaż wciąż go kocha) i podejmuje pracę  w fabryce swojego ojca. W nowym otoczeniu poznaje  szarmanckiego Victora. I nie ma wątpliwości, że to początek nowego uczucia do takiego mężczyzny, o jakim marzyła... .

     
 

POWRÓT (Heimkehr) reż.: Gustav Ucicky, scen.: Gerhard Menzel, zdj.: Günther Anders, muz.: Willy Schmidt-Gentner, Niemcy 1941 (94 min)

w.: Paula Wessely (Maria Thomas), Peter Petersen (dr Thomas), Attila Hörbiger (Ludwig Launhardt), Ruth Hellberg (Martha), Carl Raddatz (dr Fritz Mutius), Franz Pfaudler (Balthasar Manz), Otto Wernicke (stary Manz), Werner Fuetterer (Oskar Friml), Berta Drews (Elfriede), Eugen Preiß (Salomonson), Bogusław Samborski (Polak), Eduard Köck (pan Schmid), Elsa Wagner (pani Schmid)

Propagandowy film, nakręcony w ścisłej współpracy z ministrem propagandy Josephem Goebbelsem, w którym Polacy obdarzeni są morderczymi instynktami i wyżywają się w prześladowaniach Niemców żyjących na polskich ziemiach. Niemcy, z drugiej strony, są pokazani jako niewinne ofiary polskich sadystów, ofiary - którzy nadzjeję na ocalenie pokładają już tylko w  Führerze. Film, nakręcony po inwazji Niemców na Polskę, usprawiedliwia rozpoczęcie II wojny światowej, a tytuł sugeruje, że Niemcy powracają na rodzinne ziemie po aneksji Polski.

 

 

TITANIC reż.: Werner Klingler, Herbert Selpin; scen. Walter Zerlett-Olfenius, Herbert Selpin; zdj.: Friedl Behn-Grund; muz.: Werner Eisbrenner, Niemcy 1943 (85 min)

w.: Sybille Schmitz (Sigrid Olinsky), Hans Nielsen (1st Officer Petersen), Kirsten Heiberg (Gloria), Ernst Fritz Fürbringer (Sir Bruce Ismay), Karl Schönböck (John Jacob Astor), Charlotte Thiele (Lady Astor), Otto Wernicke (Captain Edward J. Smith), Franz Schafheitlin (Hunderson), Sepp Rist (Jan), Claude Farell (Manniküre Hedi)

Propagandowy film nakręcony podczas II Wojny Światowej. Fikcyjne wydarzenia i bohaterowie są tak przedstawieni na bazie autentycznych wydarzeń, by podkreślić szlachetność narodu niemieckiego i ukazać Brytyjczyków jako ludzi nierozsądnych. Zbudowanie Titanica było ogromnym finansowym przedsięwzięciem, dlatego też właściciel linii White Star, sir Bruce Ismay, chce za wszelką cenę, by podróż liniowca do Nowego Jorku trafiła na pierwsze strony gazet i przeszła do historii jako rekordowy wyczyn w dziejach transatlantyckich podróży. Podejmując się tak postawionego zadania, kapitan statku ignoruje ostrzeżenia o znajdujących się na kursie górach lodowych. Tylko jeden człowiek, niemiecki oficer Petersen, zdaje sobie sprawę z nadciągającego niebezpieczeństwa...


 

WIELKI CIEŃ (Der gross Schatten) reż.: Paulus Verhoeven; scen.: Harald Bratt, zdj.:  Richard Angst; muz.: Hans-Otto Borgmann; Niemcy 1942 (92 min)

 
w.: Heinrich George  (Conrad Schroeter), Heidemarie Hatheyer  (Gisela Ahrens), Will Quadflieg (Robert Jürgensen), Marina von Ditmar  (Tochter Inge Schroeter), Ernst Schröder  (dr. Martin Scholz), Ernst Stahl-Nachbaur  (Intendant des Provinztheaters),  Ernst Legal  (Ehemaliger Intendant des Provinztheaters), Hans Hermann Schaufuß  (Inspizient), Friedrich Maurer  (Theaterdiener Nolte),  Hans Mierendorff  (Hieronymus Mildner)

Conrad Schroeter - aktor i dyrektor  artystyczny berlińskiego teatru - angażuje do teatru młodą aktorkę Giselę Ahrens, w której widzi nie tylko talent. Jego uczucie do niej zostaje zranione, kiedy Gisela okazuje zainteresowanie intrygantowi i uwodzicielowi - Jürgensenowi. Między rywalami dochodzi do awantury. W efekcie kariera Conrada zostaje złamana, a Jürgensen i  Gisela pobierają się. Ich drogi skrzyżują się jednak raz jeszcze...



 

WIR ŻYCIA (Ein Leben lang) reż.: Gustav Ucicky; scen.: Gerhard Menzel; muz.: Willy Schmidt-Gentner; zdj.: Hans Schneeberger; Niemcy 1940 (92 min)

w.: Paula Wessely (Agnes Seethaler), Joachim Gottschalk (Hans von Gallas), Maria Andergast (Elisabeth), Jane Tilden (Poldi, Magd), Frida Richard (Trafikantin), Gustav Waldau (Franz, Diener), Lina Woiwode (Frau Seethaler), Theodor Danegger (Fritz, Kellner), Gisa Wurm (Chefköchin), Egon von Jordan (Karli), Elisabeth Markus, Annie Rosar, Alfred Neugebauer (Vormundschaftsrichter), Lina Woiwode (Frau Seethaler), Ehmann, Erich Nikowitz

Melodramat. Córka właściciela zajazdu, Agnes poznaje dyplomatę Hansa i ma z nim krótki romans. Hans wyjeżdża do Pekinu, gdzie żeni się z Amerykanką i ma z nią syna. Mimo to Hans i Agnes nadal się kochają. Spotykają się i spędzają ze sobą czas, ale Agnes ukrywa przed nim, że urodziła jego syna. Kolejne rozstania nie wpływają na stan uczuć Agnes, z godnością znosi samotność i upokorzenia. Nadejdzie jednak taki moment, kiedy będzie musiała wyjawić kochankowi prawdę.

 

Z MIŁOŚCI DO DZIECKA (Damals) reż.: Rolf Hansen; scen.: Peter Groll, Rolf Hansen; zdj. Franz Weihmayr; muz.: Lothar Brühne, Ralph Benatzky; Niemcy 1943 (92 min)

w.: Zarah Leander (Vera Meiners), Hans Stüwe (Jan Meiners), Rossano Brazzi (Pablo), Jutta von Alpen (Tochter Brigitte Meiners), Hilde Körber (Frau Gaspard), Elisabeth Markus (dr Gloria O'Connor), Hermann Bräuer (Batejo), Hans Brausewetter (Corbeau), Otto Graf (dr Lugeon), Karl Haubenreißer (Staatsanwalt Mendoza), Emil Heß (Alvarez), Herbert Hübner (Prof. Rigaud), Victor Janson (Kaberettdirektor), Karl Martell (Frank Douglas), Giacomo Moschini (Fernandez), Erich Ziegel (Sanitätsrat Petersen), Alfred Schieske (Bassist)

Historia angielskiej lekarki Very, która w wyniku spotkania ze starym przyjacielem rozwodzi się z mężem i emigruje do Szwajcarii. Tam  zostaje zamieszana w strzelaninę i ucieka z córką do Portugalii, gdzie pracuje jako piosenkarka w nocnym klubie, a następnie emigruje do Ameryki Łacińskiej.

   

Główną rolę zagrała szwedzka aktorka i piosenkarka Zarah Leander, której apogeum kariery przypadło na okres II wojny światowej, kiedy  to  jej filmy były pokazywane w całej okupowanej Europie.


 

ŻYD SÜSS(Żyd Süss) reż.: Veit Harlan; scen. (na podst. powieści Liona Feuchtwangera): Veit Harlan, Eberhard Wolfgang Möller, Ludwig Metzger; zdj.: Bruno Mondi; muz.: Wolfganf Zeller; Niemcy 1940 (94 min)

w.: Ferdinand Marian (Süss), Heinrich George (książe Karol Aleksander), Werner Krauss (sekretarz Süssa/Levy/Rabbi Loew), Eugen Klöpfer (radca Sturm), Kristina Söderbaum (Dorothea)

(...) Pomysł realizacji filmu Żyd Süss wyszedł z Ministerstwa Propagandy, od samego Goebbelsa. Jego celem było pokazanie narodowi niemieckiemu śmiertelnego niebezpieczeństwa, jakie mu zagraża, a jednocześnie zmobilizowanie do akcji odwetowej.

Osnowa filmu ma podłoże historyczne. W XVIII wieku działał w księstwie Wirtenbergii bankier Süss, który niedołężnemu władcy Karolowi Aleksandrowi pomagał znaleźć pieniądze na państwowe i prywatne wydatki. Metody stosowane przez Süssa nie różniły się niczym od sposobów powszechnie wówczas przyjętych: wyciskał złoto od obywateli za pomocą coraz to większych podatków. Książę Karol Aleksander był katolikiem, a większość ludności kraju była protestancka, stąd istniało niemal stałe zaognienie stosunków między panującym i poddanymi. Po nagłej śmierci księcia gnębieni mieszczanie (zwłaszcza ze stolicy Stuttgartu) postanowiła rozprawić się z jego faworytem. Süssowi wytoczono proces o nadużycia, skazano go na śmierć i nakazano wszystkim Żydom opuścić Wirtenmbergię.



 

ZŁOTA MASKAreż.: Jan Fethke, scen.: Jan Fethke, Napoleon Sądek (na podstawie powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza: "Złota maska" i "Wysokie progi", zdj. Seweryn Steinwurzel, muz.: Zygmunt Wiehler, Polska (75 min)

w.: Lidia Wysocka (Magda Nieczajówna), Mieczysława Ćwiklińska (matka Ksawerego), Władysław Walter (ojciec Magdy), Aleksander Żabczyński (Ksawery Rudnicki, obywatel ziemski), Janina Krzymuska (sąsiadka Polkowska), Zofia Wilczyńska (pokojówka), Helena Zarembina (kumoszka) Józef Orwid (wuj Zaklesiński), Igo Sym (architekt Raszewski), Kazimierz Kobusz (czeladnik), Aleksander Bogusiński (lokaj Jan), Wanda Orzechowska (Karnicka), Maria Buchwald (Adela, siostra Magdy), Irena Wasiutyńska (Mira), Stefan Hnydziński (Biesiadowski) 

Magda Nieczajówna, córka rzeźnika, wbrew woli ojca zostaje aktorką w teatrze "Złota Maska". Zdobywa uznanie i staje się sławną, poznaje hrabiego Ksawerego Rudnickiego, zamożnego dziedzica majątku "Wysokie Progi", i wychodzi za niego za mąż. Małżeństwo nie przynosi jej szczęścia - wszystko układa się tylko do momentu, kiedy Magda ratuje majątek męża przed licytacją. Hrabia zaczyna coraz chętniej spoglądać na inne kobiety. Intrygi środowiska Ksawerego, a także zaznane upokorzenia, przyczyniają się do opuszczenia przez Magdę "Wysokich Progów". Bohaterka jest zrozpaczona i postanawia wrócić do ojca. ...