MIGAWKI (Momentky) reż.: Peter Krištúfek; Słowacja 2008 (90 min)

w.: Ivan Štrpka, Zdenka Krejčová, Andrej Šeban, Oskar Rózsa, Radek Pastrňák, Richard Kroczek ml., Jakub Ursiny

Dokument o legendzie czechosłowackiego rocku Dežo Ursiny i jego nadzwyczajnym talencie. Słowacki poeta rockowy zmarł w 1995 roku w wieku 47 lat, pozostawiając albumy muzyczne stworzone razem z poetą Ivanem Štrpką. Był bardzo popularny w latach 60-ch jako Dezider, a także jego zespół The Beatmen. Relacje na jego temat siostry, członków zespołu, kobiet i dzieci - to tytułowe "migawki", które tworzą spójny obraz wyjątkowego muzyka.

OPTIMISTA (Optymista) reż.: Dušan Trančík; Słowacja 2008 (52 min)

Fabularyzowany film dokumentalny opowiada o drodze życiowej Ľudovíta Wintera, założyciela znanego na całym świecie uzdrowiska w Piešťanach. Film przeniesie nas do XIX wieku, kiedy to w głowie żydowskiego chłopca zrodził się pomysł przemiany źródeł mineralnych w Piešťanach w odznaczające się należytą elegancją uzdrowisko słynne na światowym poziomie. Źródła te znano już w czasach przybycia legionów rzymskich na tereny Słowacji, wtedy Górnych Węgier, ale przez tutejszych mieszkańców były wykorzystywane jedynie jako kuracja pomocnicza. Głównymi postaciami filmu są Ľudovít Winter oraz hrabia Erdédy. Losy młodego Wintera pełne są niezwykłych dramatycznych zwrotów. Jako Żyd nie wahał się odstąpić od swojej wiary i przyjąć katolicyzm - by tylko móc zrealizować swój projekt. Pod tym względem jego posunięcie okazało się udane, ale w życiu osobistym doznał wielu nieprzyjemności i tragedii. Mimo że stał się katolikiem, rodzący się w latach 30. totalitaryzm nie oszczędził jego rodziny. Lekko nie żyło mu się nawet po zakończeniu II wojny światowej. Piešťanom pozostał jednak wierny bez względu na krzywdy, których doświadczał tu aż do swojej śmierci.
 

 

KUCHARZE HISTORII (Ako sa varia dejiny) reż.: Peter Kerekes; Słowacja/Czechy/Austria 2009  (88 min)

Reżyser zwraca się ku czasom minionym, ale i niedawnej teraźniejszości. Za pośrednictwem dramatycznych kolei losów kucharzy wojskowych przeprowadza nas przez różne tereny, epoki dziejów, wydarzenia, które zmieniły historię i mapę Europy, ale przede wszystkim ukazuje nam powiązane w interesujący sposób, do dziś w większości trudne do rozwikłania i pełne paradoksów związki między ludźmi, narodowościami, narodami i krajami. "Jak się gotuje historia" przynosi opowieści o tym, jak kucharze i ich kuchnie wojskowe wpływali na przebieg II wojny światowej, konfliktu na Bałkanach, wojny w Algierii, sowieckiej okupacji Węgier i Czechosłowacji oraz wielu innych konfliktów.
 

 

NEBO PEKLO... ZEM (Nebo, peklo-zem) rez.: Laura Siváková; scen.: Laura Siváková; zdj.: Peter Kelíšek, Martin Žiaran; muz.: Oskar Rózsa; Słowacja 2009 (95 min)

w.: Zuzana Kanócz (Klara), Bronislaw Wroclawski (Rudolf), Jiří Korn (Rodriguez), Helena Poláková (Júlia), Lukáš Latinák (Tomáš), Dagmar Bláhová (matka Kláry), Juraj ŠImko (ojciec Kláry), Ivan Martinka (brat Kláry), Dagmar Edwards (Marta, żona Rudolfa)

Piękna i zdolna tancerka Klara na skutek wypadku ma uszkodzoną kostkę. Traci zaufanie do partnera, który naraził ją na uraz. Zostaje bez środków do życia. Doktor Rudolf, charyzmatyczny mężczyzna w wieku jej ojca, składa jej ofertę zaopiekowania się  córką Julią, a ona tę ofertę przyjmuje i zamieszkuje w jego podmiejskim domu...

OSTATNI WĘDROWNI LALKARZE (Posledna maringotka) reż. Peter Benovský, Słowacja/Czechy 2008 (64 min)

Film dokumentalny przedstawia losy ostatnich autentycznych komediantów w Europie Środkowej (w Czechach, na Słowacji, na Węgrzech, w Niemczech) w szerszym kontekście - socjalnym, kulturowym i obyczajowym. Opisuje losy konkretnych ludzi i przybliża ich rzemiosło. Widzom przedstawia charakter niezwykłej grupy wolnych ludzi, którzy nie tylko z miłości do teatru lalkowego, ale i w wyniku silnej więzi z rodzinną tradycją, dla poczucia wolności zrezygnowali z wygody i ciepła stałego domu. Łączą w sobie ducha romantyzmu i buntu przeciw politycznym mechanizmom. Byli nie do zaakceptowania, gdyż opierali się upaństwowieniu swego wędrownego teatru. Również ich tryb życia budził niechęć, ponieważ wymykał się życiowym konwenansom.