BILETY (Tickets) reż.: Ermanno Olmi, Abbas Kiarostami, Ken Loach; scen.: Ermanno Olmi, Abbas Kiarostami, Ken Loach; zdj.: Fabio Olmi, Mahmoud Kalari, Chris Menges; muz.: George Fenton; Wlochy/Anglia/Iran 2005 (115 min)
w.: Carlo Delle Piane (profesor), Valeria Bruni ? Tedeschi (asystentka), Silvana De Santis (wdowa), Filippo Trojano (Filippo), Martin Compston (Jamesy), William Ruane (Frank), Blerta Cahani (albańska dziewczyna), Klajdi Qorraj (jej brat), Aishe Gjyriqi (ich matka), Edmond Budina (ich ojciec), Danilo Nigrelli (człowiek z telefonem), Carolina Benvenga (dziewczyna w korytarzu), Marta Mangiucca (druga dziewczyna), Irene Bufo (dziewczyna w czerwieni), Roberto Nobile (konduktor)
 
Olmi, Kiarostami i Loach: trzy wielkie nazwiska, ale i trzy autorskie spojrzenia na kulturę, świat i kino. A jednak w ?Biletach? nie czuje się stylistycznego rozziewu, co jest nieszczęściem wielu filmowych składanek. Włoch, Irańczyk i Anglik nie rezygnując z własnego charakteru pisma, znaleźli wspólny język.
Filmowi podróżni spotykają się na dworcu, ogromnym i komfortowym. Bohaterowie ?Biletów?, pojawiający się w trzech odrębnych historiach, nie znikają na dobre. Dramat podróżującej (niezbyt legalnie) albańskiej rodziny najmocniej wybrzmi w noweli trzeciej (Loacha), ale jego zapowiedź pojawi się już u Olmiego. W ten sposób w ?Biletach? role główne przechodzą w epizody, a przenikliwe portrety w migawkowe zdjęcia z komórki.

 

BŁĘKITNY EKSPRES (Goluboj ekspress) reż.: Ilja Trauberg; scen.: Leonid Ierichnow, Ilja Trauberg; zdj.: Borys Chriennikow ZSRR 1929 (61 min)

w.: Janina Żejmo (dziewczyna), Chzan Kai (strażak), Chu Chai Wan (wieśniak), San Bo Yan (dziewczyna), Igor Chernyak (sekretarz Browera), Siergiej Minin (Brower), San Bo-jan (dziewczyna)

Druga połowa lat 20-ch. Plac dworcowy w jednym z chińskich miast. "Błękitny ekspres" ma komplet pasażerów i za chwilę opuści peron...

CZŁOWIEK NA TORZE reż.: Andrzej Munk ; scen.: Jerzy Stefan Stawiński, Andrzej Munk; zdj.: Romuald Kropat; Polska 1957 (80 min)

w.: Kazimierz Opaliński (maszynista Władysław Orzechowski), Zygmunt Maciejewski (zawiadowca Tuszka), Zygmunt Zintel (dróżnik Witold Sałata), Zygmunt Listkiewicz (mechanik Stanisław Zapora), Roman Kłosowski (palacz Marek Nowak), Kazimierz Fabisiak (Konarski, członek komisji), Ludosław Kozłowski (towarzysz Karaś, przedstawiciel KW w komisji), Janusz Bylczyński (Warda, członek komisji), Stanisław Marzec-Marecki (sekretarz partii w parowozowni), Józef Para (kolejarz), Stanisław Jaworski (kolejarz Franek, przyjaciel Orzechowskiego), Celina Klimczak (Zofia Sałata), Natalia Szymańska (żona maszynisty Orzechowskiego), Józef Nowak (Jankowski, pomocnik Orzechowskiego), Janusz Paluszkiewicz (mechanik Krokus)


Nagroda za reżyserię na MFF w Karlowych Warach'1957; Syrenka Warszawska (nagroda Klubu Krytyki Filmowej SDP) w kategorii filmu fabularnego za rok 1957

Komisja ma zbadać przyczyny tragicznego wypadku: pod koła pociągu dostał się stary maszynista Orzechowski. Zawiadowca Tuszka - człowiek bezwzględny, który starał się wprowadzić nowe metody pracy- zwolnił Orzechowskiego z pracy, teraz zaś sugeruje, że stary przedwojenny maszynista był wrogiem i sabotażystą. Zgasił światło w semaforze, bo chciał wykoleić pociąg... Zeznania młodego Zapory, który prowadził ów pociąg, a uprzednio był pomocnikiem Orzechowskiego, zaprzeczają temu. Orzechowski był bardzo wymagającym, trudnym we współżyciu, ale świetnym fachowcem i uczciwym człowiekiem...
 

 

 

DRÓŻNIK (Station Agent) reż.: Thomas McCarthy; scen.: Thomas McCarthy; zdj.: Oliver Bokelberg; muz.: Stephen Trask; USA 2003 (87 min)

w.:Michelle Williams (Emily),  Peter Dinklage (Finbar McBride),  Bobby Cannavale (Joe Oramas),  Patricia Clarkson (Olivia Harris),  Paul Benjamin (Henry Styles), Maile Flanagan (barman),  Ileen Getz (pani Kahn),  Raven Goodwin (Cleo),  Joe Lo Truglio (Danny),  Sarah Bolger (dziewczyna w barze),  Marla Sucharetza (Janice),  Richard Kind (Louis Tiboni),  Josh Pais (Carl), Paula Garcés (Kasjer) Jase Blankfort (klient w sklepie) 

Nagroda publiczności i Nagroda  za najlepszy scenariusz na Festiwalu Filmowym Sundance'2004; BAFTA'2004 za najlepszy scenariusz oryginalny

Samotnik Fin - to karzeł zafascynowany wszystkim, co jest związane z kolejnictwem - pociągami, torami i dworcami. Po śmierci właściciela sklepu z kolejkami dla dzieci, dziedziczy po nim małą, opuszczoną stację w zachodnim New Jersey. Miasteczko Newfoundland to dziura tak zapadła, że przyjazd Fina, ku jego przerażeniu, staje się ogromnym wydarzeniem dla jego mieszkańców. Nowy nabytek miał być dla niego oazą spokoju, pustelnią, o której zawsze marzył. Tymczasem, przypadek sprawia, że zaprzyjaźnia się z równie jak on samotną malarką Olivią, oraz rozwrzeszczanym, spragnionym towarzystwa sprzedawcą hotdogów Joe...

DWORZEC DLA DWOJGA (Wokzał dla dwoich) reż.: Eldar Riazanow; scen.: Emil Braginski, Eldar Riazanow; zdj.: Wadim Alisow; muz.: Andriej Petrow; ZSRR 1982 (132 min)

w.: Ludmiła Gurczenko (Wiera), Oleg Basiłaszwili (Płaton Riabinin), Nikita Michałkow, Nonna Mordiukowa (królowa bazaru), Tatiana Dogilewa (Marisza), Ałła Budnickaia (żona Płatona)

Wzruszająca opowieść o miłości dwojga samotnych ludzi - kelnerki Wiery i pianisty Platona - którzy poznają się na dworcu kolejowym prowincjonalnego miasteczka w niesprzyjających okolicznościach.
Płaton wziął na siebie winę żony, która potraciła przechodnia, i czeka go kara za niepopełnione przestępstwo. Wiedzą o tym tylko Płaton, żona i Wiera.  Żonę los Płatona nie interesuje, Wiera zgadza się czekać na jego powrót z więzienia. Ludmiła Gurczenko stworzyła tu niezapomnianą kreację, ukazując spowodowaną przez miłość przemianę krzykliwej kelnerki z dworcowej restauracji w opiekuńczą i pełną oddania kobietę.