KLUBOWY KARNET,

czyli  filmy o jakich się mówi, laureaci międzynarodowych festiwali, artystyczne wydarzenia w kinie światowym.

  1. TRZY (Drei) reż.: Tom Tykwer, prod.: Niemcy 2010
  2. ANIOŁ NAD MORZEM (Un ange à la mer) reż.: Frédéric Dumont, Belgia/Kanada 2009
  3. ATLETA (Atletu) reż.: Davey Frankel, Rasselas Lakew, Etiopia/USA/Niemcy 2009
  4. BRAT (Hermano) reż.: Marcel Rasquin, Wenezuela 2010
  5. CISZA (Das letzte schweigen) reż.: Baran bo Odar, Niemcy 2010
  6. JA, KUBA (Soy Cuba) reż.: Michaił Kałatozow, ZSRR/Kuba 1964
  7. JESTEŚ TAM? (RU There) reż.: David Verbeek, Tajwan/Holandia 2010
  8. KOT JAKI JEST, KAŻDY WIDZI (Un chat, un chat) reż.: Sophie Fillières, Francja 2009
  9. KRÓLESTWO ZWIERZĄT (Animal Kingdom) reż.: David Michôd, Australia 2010
  10. ŁATWY PIENIĄDZ (Snabba Cash) reż.: Daniel Espinosa, Szwecja 2010
  11. LILY SOMETIMES (Pieds Nus Sur Les Limaces) reż.: Fabienne Berthaud, Francja 2010
  12. MAPA DŹWIĘKÓW TOKIO (Map of the Sounds of Tokyo) reż.: Isabel Coixet, Hiszpania 2009
  13. NIE BÓJ SIĘ BI, reż. Dang Di Phan, Francja/Niemcy/Wietnam 2010
  14. NIEŚCISZALNI (Sound of Noise) reż.: Johannes Stjärne Nilsson, Ola Simonsson, Szwecja/Francja 2010
  15. OSTATNIE TANGO W PARYŻU, reż. Bernardo Bertolucci, Francja/Włochy 1972
  16. PEEPLI, reż. Anusha Rizvi, Indie 2010
  17. POLISSE  reż.: Maïwenn Le Besco,
  18. ROK PRZESTĘPNY, reż. Michael Rowe, Meksyk 2010
  19. ŚMIETNISKO (Waste Land) reż.: Lucy Walker, Brazylia/Anglia 2009
  20. TYLKO NIE TERAZ (Tolko nie siejczas) reż.: Walerij Pendrakowski, Rosja/Polska 2010
  21. UPROWADZONA ALICE CREED (The Disappearance of Alice Creed) reż.: J.Blakeson, Anglia 2009
  22. WKRACZAJĄC W PUSTKĘ, reż. Gaspar Noé, Francja/Niemcy/Włochy 2009
  23. BOBASY (Bébés) reż.: Thomas Balmes, Francja 2010
  24. HADEWIJCH, reż. Bruno Dumont, Francja 2009
  25.  LAMPART, reż. Luchino Visconti, Francja/Włochy 1963
  26. MARY I MAX (Mary and Max) reż.: Adam Elliot, Australia 2009
  27. MIĘDZY NAMI (Neka ostane medju nama) reż.: Rajko Grlić, Chorwacja/Serbia/Słowenia 2010
  28. MOSKITIERA (La Mosquitera) reż.: Agusti Vila, Hiszpania 2010
  29. MR NICE reż.: Bernard Rose, Anglia 2010
  30. MR NOBODY, reż. Jaco Van Dormael, Kanada/Belgia/Francja/Niemcy 2009
  31. POZNASZ PRZYSTOJNEGO BRUNETA, reż. Woody Allen, USA/Hiszpania 2010
  32. LE QUARTO VOLTE, reż. Michelangelo Frammartino, Włochy/Niemcy/Szwajcaria 2010
  33. SEN O AFRYCE (Schlafkrankheit) reż.: Ulrich Köhler, Niemcy/Francja/Holandia 2011
  34. STUDENTKI, reż. Emmanuelle Bercot, Francja 2010
  35. SZCZĘŚCIE TY MOJE, reż. Sergey Loznitsa, Holandia/Niemcy/Ukraina 2010
  36. ZWYCZAJNA HISTORIA, reż. Anocha Suwichakornpong, Tajlandia 2009
  37. CHŁOPIEC NA ROWERZE (Le gamin au vélo) reż.: Jean-Pierre i Luc Dardenne, Belgia/Francja/Włochy 2011
  38. BON APPETIT, reż. David Pinillos, Hiszpania/Niemcy/Szwajcaria/Włochy

TRZY (Drei)
reż.: Tom Tykwer
scen.: Tom Tykwer
zdj.: Frank Griebe
muz.: Reinhold Heil, Johnny Klimek, Tom Tykwer
w.: Sophie Rois (Hanna), Sebastian Schipper (Simon), Devid Striesow (Adam), Annedore Kleist (Lotte), Angela Winkler (Hildegard), Alexander Hörbe (Dirk), Winnie Böwe (Petra), Hans-Uwe Bauer (dr Wissmer)
prod.: Niemcy 2010 (119 min)

Niemieckie Nagrody Filmowe’ 2011 za reżyserię, główną rolę kobiecą (S. Rois) i montaż

Bohaterowie - młoda para, która... niezależnie od siebie zakochuje się w tym samym mężczyźnie. To kukiełki, których losy raz śledzimy na pulsujących obok siebie ekranach, innym razem w sytuacjach intymnych.

 

ANIOŁ NAD MORZEM (Un ange à la mer)
reż.: Frédéric Dumont
scen.: Frédéric Dumont
zdj.: Virginie Saint-Martin
muz.: Luc Sicard
w.: Anne Consigny (matka), Olivier Gourmet (ojciec), Martin Nissen (Louis), Julien Frison (Quentin), Pierre-Luc Brillant (Pierre), Louise Portal (Jacqueline), Jacques Germain (René)
prod.: Belgia/Kanada 2009 (86 min)

Kryształowy Globus, nagroda za najlepszą rolę męską (O. Gourmet) oraz nagroda Don Kichota (FICC) na MF w Karlowych Warach ‘2009

Jest to studium rozpadu osobowości 50-latka, głowy rodziny, ukazane z perspektywy najmłodszego, ukochanego syna. Chłopiec ma 12 lat. Mieszka z matką i bratem w Maroku. Całymi dniami wyczekuje powrotu ojca z Francji. Jest wrażliwy, delikatny, mocno związany uczuciowo z rodzicami. Dziwne zachowanie ojca po przyjeździe tłumaczy przepracowaniem, chwilowym załamaniem, które musi minąć. Tragedia wiąże się z powierzoną mu tajemnicą. Ojciec uprzedza go, że w nocy zamierza popełnić samobójstwo, ale zakazuje komukolwiek o tym mówić.

 

ATLETA (Atletu)
reż.: Davey Frankel, Rasselas Lakew
scen.: Davey Frankel, Rasselas Lakew, Mikael Aemiro Awake
zdj.: Toby Moore, Philip C. Pfeiffer, Radoslav Spassov, Rodney Tay
muz.: Christian Meyer
w.:  Rasselas Lakew (Abebe Bikila), Dag Malmberg (Onni), Ruta Gedmintas (Charlotte), Abba Waka Dessalegn (ksiądz)
prod.: Etiopia/USA/Niemcy 2009 (93 min)

Nagroda dla najlepszego filmu na MFF w Edynburgu’ 2009; „Lwy” na MFF w Rotterdamie’ 2010; nagroda publiczności na FF CineAfrica’ 2010

Latem, 1960 roku, biegnący boso po ulicach Rzymu anonimowy Etiopczyk zaszokował świat zdobywając, jako pierwszy Afrykańczyk, złoty medal olimpijski w biegu maratońskim. Z dnia na dzień Abebe Bikila zyskał miano gwiazdy sportu, a także bohatera narodowego i kontynentalnego. Cztery lata później zdominował maraton w Tokio i dołożył kolejny medal do kolekcji. Były żołnierz i spokojny syn pasterza jest do dnia dzisiejszego uważany przez wielu za największego długodystansowego biegacza w dziejach.

 

BRAT (Hermano)
reż.: Marcel Rasquin
scen.: Marcel Rasquin, Rohan Jones
zdj.: Enrique Aular
muz.: Rigel Michelena
w.: Eliú Armas (Julio), Gonzalo Cubero (Roberto), Marcela Girón (Graciela), Fernando Moreno (Daniel), Alí Rondon (Max), Beto Benites (Morocho)
prod.: Wenezuela 2010 ( 97 min)

Nagroda za reżyserię i nagroda publiczności na MFF w Moskwie’ 2010; Nagroda Specjalna Jury na MFF w Hawanie’ 2010

Bohaterami debiutu Marcela Rasquina są Julio i Daniel mieszkający w biednej dzielnicy Caracas. Są braćmi, choć nie są ze sobą spokrewnieni. Są sobie oddani i obaj znakomicie grają w piłkę. To właśnie sport może być dla nich przepustką do lepszego życia. Jednak na drodze stanie twardy świat slumsów. Pewnego dnia Daniel zostaje zaatakowany przez wyrostków, którzy kradną mu buty. Widzi to znajomy Daniela, członek tutejszego gangu i grozi dzieciakom bronią, żądając, by zwrócili buty. Broń wystrzeli, a przypadkową ofiarą będzie matka Daniela.

 

CISZA (Das letzte schweigen)
reż.: Baran bo Odar
scen. (na podst. powieści Jana Costina Wagnera): Baran bo Odar
zdj.: Nikolaus Summerer
w.: Ulrich Thomsen (Peer Sommer), Wotan Wilke Möhring (Timo Friedrich), Sebastian Blomberg (David Jahn), Katrin Sass (Elena Lange), Burghart Klaussner (Krischan Mittich), Karoline Eichhorn (Ruth Weghamm), Roeland Wiesnekker (Karl Weghamm), Claudia Michelsen (Julia Friedrich), Oliver Stokowski (Mathias Grimmer), Jule Böwe (Jana Gläser)
prod.: Niemcy 2010 (118 min)

W pewien upalny dzień na polu pszenicy znajduje się rower. Nie byłoby w tym nic dziwnego gdyby nie to, że znalazł się on w miejscu strasznego przestępstwa sprzed 23 lat. Czy historia się powtarza? 23 lata temu młoda dziewczyna o imieniu Pia została w tym miejscu zgwałcona i zamordowana. Czy to samo stało się z 13-letnią Sinikką, właścicielką znalezionego roweru?

 

JA, KUBA (Soy Cuba)
reż.: Michaił Kałatozow
scen.: Enrique Pineda Barnet, Jewgienij Jewtuszenko
zdj.: Siergiej Urusiewski
muz.: Carlos Fariñas
w.: Sergio Corrieri (Alberto), José Gallardo (Pedro), Raúl García (Enrique), Luz María Collazo (Maria), Jean Bouise (Jim), Celia Rodriguez (Gloria), Roberto García York (amerykański aktywista), Luisa María Jiménez (Teresa)
prod.: ZSRR/Kuba 1964 (141 min)

"Ja, Kuba" to cztery nowele, których bohaterami są kolejno: dziewczyna pracująca w luksusowym hotelu, która sama mieszka w slumsach, chłop, który dowiaduje się, że uprawiana przez niego ziemia została sprzedana amerykańskiemu koncernowi, studenci protestujący przeciwko amerykańskiej dominacji na wyspie, wreszcie młody rolnik, który w proteście przeciwko rządom Batisty przyłącza się do partyzantów Castro. Ale powodem fascynacji nie jest bynajmniej fabuła - jakże stereotypowa i potwierdzająca propagandowy charakter dzieła. Najwięcej emocji budzą dwie brawurowe sceny, nakręcone w jednym ujęciu - w czasach, kiedy nie było ani lekkich kamer, ani steadicamów.

 

JESTEŚ TAM? (RU There)
reż.: David Verbeek
scen.: Rogier de Blok
zdj.: Lennert Hillege
muz.: Lim Giong
w.: Stijn Koomen (Jitze), Ke Huan-Ru (Min Min), Tom de Hoog (trener Luc), Phi Nguyen (Hai Li), David Davis (Paulo), Pavlo Bilak (Vlad), Eugene Callegari (John), Robert Samudion (brazylijski chłopak)
prod.: Tajwan/Holandia 2010 (87 min)

Bohaterem filmu jest Jitze, który przybywa do Tajpej na turniej gier. Dwudziestolatek jest mistrzem wirtualnych walk, żołnierzem, który wraz ze swoją drużyną z powodzeniem walczy na wszystkich frontach światowych konfliktów. Choć zachowuje zdrowy tryb życia, nie oznacza to wcale, że ma zdrowy stosunek do gier. Wykreowana rzeczywistość pochłania go całkowicie. Kiedy zatem brutalnie wejdzie w jego egzystencję realność śmierci i kruchość życia, zostanie wyprowadzony z równowagi. Konsekwencją tego będą problemy z ręką, które uniemożliwią mu grę na najwyższym poziomie i zainteresowanie "dziewczyną od masażu". 

 

KOT JAKI JEST, KAŻDY WIDZI (Un chat, un chat)
reż.: Sophie Fillières
scen.: Sophie Fillières
zdj.: Emmanuelle Collinot
w.: Chiara Mastroianni (Célimène/Nathalie), Agathe Bonitzer (Anais), Malik Zidi (Antoine), Mateo Julio Cedron (Adam), Dominique Valadié (matka Célimène), Sophie Guillemin (Marion), Philippe Morier-Genoud (Dimitri), Radivoje Bukvic (Géza)
prod.: Francja 2009 (102 min)

Trzydziestoletnia pisarka  decyduje się na życiowe rewolucje. Pomysły jej się wyczerpały, talent i odwaga gdzieś przepadły. Może więc zmienić imię? Iść na terapię? Wyremontować mieszkanie? Rozbić związek? W ogóle odmówić udziału w rzeczywistości? Autorka eksperymentuje z imieniem Nathalie, ale nie przestaje używać starego, wyzwolenie od papierosów usiłuje pogodzić z ich paleniem, wyprowadzkę – z normalnym funkcjonowaniem w starym mieszkaniu.

 

KRÓLESTWO ZWIERZĄT (Animal Kingdom)
reż.: David Michôd
scen.: David Michôd
zdj.: Adam Arkapaw
muz.: Antony Partos
w.: Ben Mendelsohn (Andrew „Pope” Cody), Joel Edgerton (Barry Brown), Guy Pearce (Leckie), Luke Ford (Darren Cody), Jacki Weaver (Janine Cody), James Frecheville (Josh), Sullivan Stapleton (wujek Craig)
prod.: Australia 2010 (112 min)

Nagroda Jury na Sundance Film Festival ‘2010; nominacja do Złotych Globów ‘2010 za drugoplanową rolę kobiecą (J. Weaver), nominacja do Oscara ‘2010 za drugoplanową rolę kobiecą (J. Weaver); nagrody za najlepszy debiut reżyserski i operatorski na Camerimage ‘2010

Joshuę poznajemy w wyjątkowo paskudnych okolicznościach życiowych. W obskurnym mieszkaniu na kanapie leży jego zmarła z powodu przedawkowania heroiny matka. Przerażony 17-letni chłopak nie ma pojęcia, co robić. Dzwoni więc do babci, Smerfetki, z którą z niewiadomych przyczyn rodzicielka wolała nie utrzymywać kontaktów. Ciepły głos w słuchawce telefonu pociesza nastolatka i obiecuje zająć się wszystkim. Joshua nie przeczuwa, że właśnie trafił z deszczu pod rynnę.

 

ŁATWY PIENIĄDZ (Snabba Cash)
reż.: Daniel Espinosa
scen. (na podst. powieści Jensa Lapidusa): Maria Karlsson
zdj.: Aril Wretblad
muz.: Jon Ekstrand
w.: Joel Kinnaman (Johan 'JW' Westlund), Matias Padin (Jorge), Dragomir Mrsic (Mrado), Lisa Henni (Sophie), Mahmut Suvakci (Abdulkarim), Jones Danko (Fahdi), Lea Stojanov (Lovisa), Dejan Cukic (Radovan)
prod.: Szwecja 2010 (124 min)

Johan „JW” Westlund to biedny student, który rozpoczyna życie wśród zamożnej elity Sztokholmu. Poznał tam kobietę z wyższych sfer, w której szybko się zakochał. Im dłużej przebywał w środowisku, tym bardziej był wciągany w kryminalny świat wyższych sfer. JW zaczyna robić ryzykowne interesy z premierem Albanii, który odgrywa ważną rolę w światku narkotykowym.

 

LILY SOMETIMES (Pieds Nus Sur Les Limaces)
reż.: Fabienne Berthaud
scen.: Fabienne Berthaud, Pascal Arnold
zdj.: Nathalie Durand, Fabienne Berthaud
muz.: Michael Stevens
w.: Diane Kruger (Clara), Ludivine Sagnier (Lily Dreyer), Denis Menochet (Pierre), Brigitte Catillon (Odile), Jacques Spiesser (Paul ), Jean-Pierre Martins (Jonas), Mathias Melloul (Laurent), Anne Benoît (Mireille)
prod.: Francja 2010 (108 min)

Lekko upośledzona Lily żyje we własnym świecie: bez jakichkolwiek zahamowań, nie zważając na normy społeczne. Sielankę jej barwnego życia na francuskiej wsi przerywa nagła śmierć matki, która dotąd opiekowała się córką. Dotknięta tą stratą dziewczyna nie potrafi sama o siebie zadbać. Z miasta przyjeżdża więc starsza siostra Lily, opanowana Clara (w tej roli Diane Kruger).

 

MAPA DŹWIĘKÓW TOKIO (Map of the Sounds of Tokyo)
reż.: Isabel Coixet
scen.: Isabel Coixet
zdj.: Jean-Claude Larrieu
w.: Rinko Kikuchi (Ryu), Sergi López (David), Min Tanaka (Narrador), Manabu Oshio (Yoshi), Takeo Nakahara (Nagara), Hideo Sakaki (Ishida), Jun Matsuo (Pukka)
prod.: Hiszpania 2009 (109 min)

Nagroda techniczna na MFF w Cannes’ 2009

Małomówna, pełna sekretów główna bohaterka wydaje się tymczasem importowana z "Upadłych aniołów" Wong Kar- Waia, a postać zakochanego w mieście dźwiękowca odsyła do "Lisbon Story" Wendersa. Coixet czerpie radość nie tylko z nawiązywania do ulubionych motywów i postaci, ale - obdarzona szczególną wrażliwością wizualną- przywołuje też na ekranie pojedyncze sceny. "Ciastkowy" pocałunek bohaterów jednoznacznie kojarzy się z "Jagodową miłością", a ciemne interesy załatwiane w wagoniku diabelskiego młyna przypominają o klasycznym "Trzecim człowieku".

 

NIE BÓJ SIĘ, BI (Bi, dung so!)
reż.: Dang Di Phan
scen.: Dang Di Phan
zdj.: Quang Pham Minh
muz.: Nhat Tan Vu
w.: Thanh Minh Phan (Bi), Thi Kieu Trinh Nguyen (matka), Ha Phong Nguyen (ojciec), Thuy Hoa (ciotka), Tran Tien (dziadek), Mai Chau (kucharka), Phuong Thao Hoang (fryzjerka)
prod.: Wietnam/Francja/Niemcy 2010 (90 min)

Bi ma sześć lat i nie wszystko jeszcze rozumie. Nie wie, że świat, który zna, powoli się rozpada: że sfrustrowany ojciec co wieczór upija się w knajpie, że matka nie chce wiedzieć, co się dzieje z jej mężem, że piękna ciotka rozpaczliwie boi się samotności, że dziadek umiera… Bi tego nie wie, ale przeczuwa, że w jego małym mikrokosmosie nie wszystko jest takie, jakim się wydaje na pierwszy rzut oka... (...)

 

NIEŚCISZALNI (Sound of Noise)
reż.: Johannes Stjärne Nilsson, Ola Simonsson
scen.: Ola Simonsson, Johannes Stjärne Nilsson, Jim Birmant
zdj.: Charlotta Tengroth
muz.: Fred Avril, Magnus Börjeson & Six Drummers
w.: Bengt Nilsson (Amadeus Warnebring), Sanna Persson Halapi (Sanna), Magnus Börjeson (Magnus), Anders Vestergard (Anders), Fredrik Myhr (Myran), Marcus Haraldson Boij (Marcus), Johannes Björk (Johannes), Sven Ahlström (Oscar Warnebring)
prod.: Szwecja/Francja 2010 (102 min)

Nagroda młodych krytyków na MFF w Cannes ‘2010; nagroda publiczności na Warszawskim Festiwalu Filmowym ‘2010

Dla Amadeusza  rodzinne dziedzictwo to najgorszy koszmar. Co z tego, że otrzymał imię na cześć genialnego kompozytora, skoro nie ma słuchu, a na dodatek – z powodu muzyki – nabawił się kompleksów. Jego brat jest wybitnym dyrygentem. On dochrapał się stanowiska detektywa w szeregach szwedzkiej policji. Zgorzkniały, prowadzi rutynowe śledztwa. Najchętniej zakazałby wszelkich form grania.

 

OSTATNIE TANGO W PARYŻU (Ultimo Tango A Parigi/La Dernière Tango À Paris)
reż.: Bernardo Bertolucci
scen.: Bernardo Bertolucci, Franco Arcalli
zdj.: Vittorio Storaro
muz.: Gato Barbieri
w.: Marlon Brando (Paul), Maria Schneider (Jeanne), Jean-Pierre Léaud (Tom), Massimo Girotti (Marcello)
prod.: Włochy/Francja 1972 (129 min)

Paul jest 45-letnim Amerykaninem mieszkającym w Paryżu. Jego żona, właścicielka podrzędnego hoteliku, popełnia z niewyjaśnionych przyczyn samobójstwo. W kilka godzin później włócząc się po mieście, w pustym mieszkaniu do wynajęcia na wzgórzu Passy, Paul spotyka 20-letnią Jeanne.

 

PEEPLI! (Peepli Live!)
reż.: Anusha Rizyi, Mahmood Farooqui
scen.: Sanjeev Sharma, Swanand Kirkire
zdj.: Shanker Raman
muz.: Indian Ocean, Ram Sampath
w.: Omkar Das Manikpuri (Nathadas Manikpuri), Raghuvir Yadav (Budhia Manikpuri), Shalini Vatsa (Dhaniya N. Manikpuri), Farrukh Jaffar (pani Manikpuri), Malaika Shenoy (Nandita Malik), Vishal Sharma (Kumar Deepak), Nawazuddin Siddiqui (Rakesh), Sitaram Panchal (Bhai Thakur)
prod.: Indie 2010 (95 min)

[…] Bohaterami filmu „Peepli” są dwaj biedni farmerzy. Aby zabezpieczyć przyszłość swoich dzieci postanawiają popełnić samobójstwo - wówczas ich rodziny otrzymałyby duże odszkodowanie od państwa. O ich planie dowiaduje się lokalna telewizja - i wtedy dopiero się zaczyna.

 

POLISSE
reż.: Maïwenn Le Besco
scen.: Maïwenn Le Besco
zdj.: Pierre Aïm
muz.: Stephen Warbeck
w.: Karin Viard (Nadine), Joey Starr (Fred), Marina Foïs (Iris), Nicolas Duvauchelle (Mathieu), Maïwenn Le Besco (Melissa), Karole Rocher (Chrys), Emmanuelle Bercot (Sue Ellen), Frédéric Fierrot (Balloo)
prod.: Francja 2011 (127 min)

Nagroda Jury na MFF w Cannes’ 2011

Są tu osobowości i osobliwości, ale jedna prawidłowość – ludzie, którzy pomagają innym wyjść z koszmarów i patologii, sami nie potrafią uporać się z własnymi dramatami. W „Polisse” pokazano pracę od kuchni w departamencie policji, który zajmuje się najtrudniejszymi przypadkami – molestowaniem nieletnich, pedofilią, zaniechaniem obowiązków rodzicielskich. Kamera w rękach Maïwenn działa bez retuszu. Pokazuje rzeczywistość taką, jaka ona jest.

 

ROK PRZESTĘPNY (Ano bisiesto)
reż.: Michael Rowe
scen.: Lucia Carreras, Michael Rowe
zdj.: Juan Manuel Sepulveda
w.: Monica Del Carmen (Laura Lopez), Gustavo Sanchez Parra (Arturo), Marco Zapata (Raul)
prod.: Meksyk 2010 (94 min)

Złota Kamera za najlepszy debiut na MFF w Cannes ‘2010; Silver Ariel (Meksykańska Nagroda Festiwalowa) ‘2011 za najlepszy debiut i rolę kobiecą (M. Del Carmen)

Laura ma 25 lat i udaje, że jest szczęśliwa. Dzwoni do mamy i opowiada jej, jaki sobie zrobiła pyszny obiad, kiedy zjada fasolkę z puszki. Opowiada, jaką ma fajną pracę, kiedy w istocie jest biedującą dziennikarką freelancerką, która robi nudne telefoniczne wywiady dla prasy ekonomicznej.

 

ŚMIETNISKO (Waste Land)
reż.: Lucy Walker
scen.: Lucy Walker
zdj.: Dudu Miranda
muz.: Moby
prod.: Brazylia/Anglia 2009 (90 min)

Nagroda publiczności na Sundance Film Festival ‘2010; nagroda za najlepszy film dokumentalny na MFF w Seattle ‘2010; nagroda Amnesty International na MFF w Berlinie ‘2010; nominacja do Oscara ‘2010 za najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny

Vik Muniz, bohater dokumentu Lucy Walker, autorki głośnej „Ślepej miłości” opowiadającej o wyprawie niewidomych dzieci z Tybetu na Mount Everest, jest jednym z najciekawszych artystów południowoamerykańskich. W „Śmietnisku” wspólnie z reżyserką wyrusza na monstrualne wysypisko śmieci w Rio de Janeiro. Poznaje tam mieszkańców okolicznych faweli. Z zebranych ze śmietnika odpadów tworzy inspirujące portrety nowych przyjaciół.

 

TYLKO NIE TERAZ (Tolko nie siejczas)
reż.: Walerij Pendrakowski
scen. (na podst. powieści Władimira Wojnowicza): Jurij Rogozin
zdj.: Grigorij Jabłocznikow
muz.: Zygmunt Konieczny
w.: Magdalena Lamparska (Elka), Aleksandr Domogarow jr. (Aleksandr), Daniel Olbrychski (wujek Elki), Jacek Beler (Krzysztof), Jegor Charłamow (Iwan), Wiaczesław Szalewicz (stary Aleksandr), Antoni Dmochowski (chłopiec)
prod.: Rosja/Polska 2010 (85 min)

"Tylko nie teraz" wykorzystuje konwencję melodramatu, w którym główną rolę gra miłość niemożliwa. Miłość między polską pracownicą fabryki czekolady a rosyjskim sołdatem. Miłość niespełniona, która ożywa po latach we wspomnieniach byłego żołnierza.

 

UPROWADZONA ALICE CREED (The Disappearance of Alice Creed)
reż.: Jx Blakeson
scen.: Jx Blakeson
zdj.: Phillip Blaubach
muz.: Marc Canham
w.: Gemma Arterton (Alice), Eddie Marsan (Vic), Martin Compston (Danny)
prod.: Anglia 2009 (96 min)

Realistyczny świat – w tym wypadku budowlany supermarket, w którym robią zakupy Victor i Danny – pojawia się na chwilę w początkowych migawkach. Potem przestrzeń ograniczona zostaje do niedużego mieszkania, które Victor i Danny z zapałem wytrawnych majsterkowiczów przerabiają na dźwiękoszczelną celę z zabitymi oknami i imponującą liczbą zamków, zasuwek i kłódek. Tu właśnie przetrzymywana będzie tytułowa Alice Creed – córka świetnie ustawionego biznesmena, porwana dla dwóch milionów okupu.

 

WKRACZAJĄC W PUSTKĘ (Soudain le vide)
reż.: Gaspar Noé
scen.: Lucile Hadzihalilovic, Gaspar Noé
zdj.: Benoit Debie
muz.: Thomas Bangalter
w.: Nathaniel Brown (Oscar), Paz De LA Huerta (Linda), Cyril Roy (Alex), Olly Alexander (Victor), Masato Tanno (Mario), Ed Spear (Bruno), Emily Alyn Lind (mała Linda), Jesse Kuhn (mały Oscar), Nobu Imai (Tito), Sakiko Fukuhara (Saki)
prod.: Francja/Niemcy/ Włochy 2009 (156 min)

Nagroda Specjalna Jury oraz nagroda za najlepsze zdjęcia na MFF w Sitges ‘2009

Oscar, który razem z siostrą Lindą mieszka w Tokio i dorywczo dorabia jako narkotykowy diler. Kamera zostaje umieszczona dosłownie w jego oczach i całkowicie podporządkowana subiektywnej narracji. Perspektywa oka kończy się szybko, bo w dwudziestej minucie filmu bohater ginie zastrzelony przez policję i odtąd śledzimy akcję z punktu widzenia jego ducha.

 

BOBASY (Bébés)
reż.: Thomas Balmes
scen.: Alain Chabat, Thomas Balmes
zdj.: Jérôme Alméras, Steeven Petitteville
muz.: Bruno Coulais
prod.: Francja 2010 (79 min)

Bohaterami „Bobasów“ jest czwórka raczkujących brzdąców wychowująca się w różnych kulturach, w skrajnie odmiennych warunkach: w bogatym Tokio, na pustynnym, mongolskim stepie, wśród stada afrykańskich kóz i w nowoczesnym, cywilizacyjnym tyglu, jakim jest San Francisco. Dzieci są ważone, strzyżone, kąpane przez rodziców, próbują stawiać pierwsze kroki, przyglądają się z zaciekawieniem zwierzętom domowym, rywalizują z rodzeństwem. Z tych nieważnych na pozór impresji rodzi się intrygujący portret kluczowych momentów ich emocjonalnego rozwoju oraz obraz drastycznych różnic sposobów wychowania

 

HADEWIJCH
reż.:  Bruno Dumont
scen.: Bruno Dumont
zdj.: Yves Cape
w.: Julie Sokolowski (Céline/Hadewijch), Yassine Salime (Yassine), Karl Sarafidis (Nassir), David Dewaele (David), Brigitte Mayeux-Clerget (matka przełożona), Marie Castelain (matka Céline), Luc-François Bouyssonie (ojciec Céline)
prod.: Francja 2009 (120 min)

Dumont opowiada o studentce teologii, która przybrawszy tytułowe imię (wzięte od średniowiecznej mistyczki), zamyka się w klasztorze. Im bardziej jednak pragnie spotkać Boga, tym silniej odczuwa jego nieobecność i popada w tym większą rozpacz, jakby straciła ukochanego.

 

LAMPART (Il Gattopardo)
reż.: Luchino Visconti
scen. (na podstawie powieści Giuseppe Tomaso Lampedusy): Suso Cecchi D’Amico, Pasquale Festa Campanile, Enrico Medioli, Massimo Franciosa, Luchino Visconti
zdj.: Giuseppe Rotunno
muz.: Nino Rota
w.: Burt Lancaster (książę Salina), Claudia Cardinale (Angelica Sedara), Alain Delon (Tancredi Falconeri), Rina Morelli (księżna Salina), Paolo Stoppa (Calogero Sedara), Romolo Valli (kapelan Pirrone), Serge Reggiani (Ciccio Tumeo), Lucilla Morlacchi (Concetta Salina), Leslie French (Aimone Chevalley Di Monterzuolo), Terence Hill (Cavriaghi), Ivo Garrani (płk. Pallavicino), Pierre Clementi (Francesco Paolo Salina)
prod.: Włochy/Francja 1963 (180 min)

Złota Palma na MFF w Cannes ’1963

Akcja filmu toczy się wiosną 1860 roku, kiedy to Giuseppe Garibaldi na czele tysiąca ochotników wylądował na Sycylii i rozpoczął zwycięski marsz na podbój Królestwa Neapolu, co było ostatecznym aktem zjednoczenia Włoch.. Ostatni w rodu, powszechnie szanowany książę Fabrizio Salina obserwuje z olimpijskim spokojem zmierzch swego arystokratycznego świata. Z wyrozumiałością traktuje rewolucyjny zapał siostrzeńca Tancrediego i zezwala na pierwszy mezalians w dziejach rodu – ślub Tancrediego z córką kupca Angeliką

 

MARY I MAX (Mary and Max)
reż.: Adam Elliot
scen.: Adam Elliot
zdj.: Gerald Thompson
muz.: Dale Cornelius(80 min)
głosy: Toni Colette (Mary Daisy Minkle), Philip Seymour Hoffman (Max Jerry Horovitz), Eric Bana (Damien), Barry Humphries (narrator), Bethany Whitmore (młoda Mary), Renée Geyer (Vera), Ian 'Molly' Meldrum (bezdomny mężczyzna), Michael Ienna (Lincoln),
prod.: Australia 2009 (92 min)

Porywająca animacja (wygląda jak ożywiona plastelina) dla dorosłych. Mary – dziewczynka z małej australijskiej miejscowości – nigdy nie odwiedziła USA. Stopa Maxa – nowojorskiego neurotyka w średnim wieku – nigdy nie stanęła nawet w Sydney, a co dopiero mówić o reszcie Australii. Mary mieszka z wiecznie nieobecnym ojcem i pijącą matką; Max dzieli pokój tylko ze złotymi rybkami, które regularnie wymienia, gdy dożyją dni swoich. A jednak coś ich łączy: niekompatybilność z normami, wzorcami i matrycami zachowań.

 

MIĘDZY NAMI (Neka ostane medju nama)
reż.: Rajko Grlić
scen.: Rajko Grlić, Ante Tomić
zdj.: Slobodan Trnić
muz.: Alan Bjelinski, Alfi Kabiljo
w.: Miki Manojlović (Nikola), Bojan Navojec (Braco), Ksenija Marinković (Marta), Nina Ivanisin (Davorka), Daria Lorenci (Annamarija), Nataša Dorcić (Latica), Buga Simić (Maja)
prod.: Chorwacja/Serbia/Słowenia 2010 (87 min)

Nagroda za najlepszą reżyserię na MFF w Karlowych Warach ‘2010; Nagroda Specjalna Jury na MFF w Troi ‘2011

Dowcipna opowieść  o dwójce różniących się pod każdym względem braci, których poznajemy w momencie śmierci ich ojca, jest historią kobiet ich życia. Zdradzonych i zdradzających żon, kochanek oraz córek, które nie poznają swoich prawdziwych ojców. Dla głównego bohatera filmu, Nikoli kolejne relacje z kobietami, w które wkracza niemal z marszu, są próbą zniwelowania strachu przed starością, kompleksami, hipochondrią, ale także prawdziwym sensem życia.

 

­­­­MOSKITIERA (La Mosquitera)
reż.: Agusti Vila
scen.: Agusti Vila
zdj.: Neus Olle-Soronellas
muz.: Alfons Conde
w.: Emma Suárez (Alicia), Eduard Fernández (Miguel), Geraldine Chaplin (Maria), Martina Garcia (Ana), Alex Battlori (Sergi), Fermi Reixach (Robert), Alex Brendemühl (wydawca)
prod.: Hiszpania 2010 (95 min)

Kryształowy Globus na MFF w Karlowych Warach ’2010

Dzięki żelaznej dyscyplinie w znajdowaniu komicznej genezy dla dokonywanych przez członków familii transgresji, w filmie może wybrzmieć najistotniejszy problem – zżerający rodzinę od środka kryzys komunikacji. Chora na Alzheimera babka milknie. Jej wnuk – Luis – choć fizycznie zdrowy, również przestaje się odzywać, rodzice Luisa zaś w słownych utarczkach obrzucają się błotem w różnych dialektach. Każdy z członków rodziny wiedzie życie pełne wrażeń, to żaden z nich nie potrafi podzielić się doświadczeniami z pozostałymi.

 

MR NICE
reż.: Bernard Rose
scen. (na podst. autobiografii Howarda Marksa): Bernard Rose
zdj.: Bernard Rose
muz.: Philip Glass
w.: Rhys Ifans (Howard Marks), David Thewlis (Jim McCann), Chloe Sevigny (Judy Marks), Elsa Pataky (Ilze), Crispin Glover (Ernie Combs), Andrew Tiernan (Alan), Omid Djalili (Saleem Makik), Jack Huston (Graham), Ania Sowinski (Mandy)
prod.: Anglia 2010 (121 min)

Marks urodził się w małym walijskim miasteczku, pochodził z robotniczej rodziny. Był zdolny, więc dostał stypendium na Oksfordzie. I właśnie tam, wśród snobów z dobrych domów pozujących na zbuntowanych lewaków odkrył swoją życiową namiętność – trawkę.  Zamiast roli nauczyciela wybrał karierę przemytnika marihuany i haszyszu na międzynarodową skalę.

 

MR NOBODY
reż.: Jaco Van Dormael
scen.: Jaco Van Dormael
zdj.: Christophe Beaucarne
muz.: Pierre Van Dormael
w.: Jared Leto (Nemo Nobody), Diane Kruger (Anna), Juno Temple (Anna 15-letnia), Sarah Polley (Elise), Daniel Mays ( dziennikarz), Rhys Ifans (ojciec Nemo), Linh Dan Pham (Jean), Natasha Little (matka Nemo), Toby Regbo (Nemo 16-letni)
prod.: Kanada/Belgia/Francja/Niemcy 2009 (155 min)

Nagroda techniczna na MFF w Wenecji’ 2009; nagroda za najlepsze zdjęcia na MFF w Sztokholmie’ 2009; Europejska Nagroda Filmowa’ 2010 – nagroda publiczności

Tytułowy Mr. Nobody, pan Nemo, jednak dożywa rekordowego wieku i świata przyszłości, w którym ludzkość pokonała śmierć, nie stając się przez to bardziej szczęśliwa. Bo okazuje się, że to możliwość śmierci jest warunkiem szczęścia.

 

POZNASZ PRZYSTOJNEGO BRUNETA
reż.: Woody Allen
scen.: Woody Allen
zdj.: Vilmos Zsigmond
w.: Gemma Jones (Helena Shebritch), Pauline Collins (Cristal), Anthony Hopkins (Alfie Shebritch), Naomi Watts (Sally Channing), Josh Brolin (Roy Channing), Antonio Banderas (Greg), Rupert Frazer (biegacz), Kelly Harrison (trener)
prod.: USA/Hiszpania 2010 (98 min)

Anthony Hopkins gra przeżywającego trzecią młodość staruszka rozwodnika, marzącego o małżeństwie z seksbombą słynącą ze świadczenia perfekcyjnych usług erotycznych. Jest też postać nieudanego artysty, kradnącego zdolniejszemu koledze maszynopis powieści, którą publikuje jako swoją zyskując dzięki temu względy zaręczonej z kimś innym pięknej gitarzystki.

 

LE QUATRO VOLTE
reż.: Michelangelo Frammartino
scen.: Michelangelo Frammartino
zdj.: Andrea Locatelli
muz.: Paolo Benvenuti
w.: Giuseppe Fuda (pasterz), Bruno Timpano, Nazareno Timpano
prod.: Włochy/Niemcy/Szwajcaria 2010 (88 min)

W małym miasteczku w Kalabrii na południu Włoch rytm życia wiekowego mężczyzny wyznacza codzienne wypasanie kóz, roznoszenie mleka i zażywanie przed snem tajemniczej mikstury na trapiący go kaszel. Ambicją twórcy nie było jednak stworzenie etnograficznego dokumentu, lecz filozoficznej przypowieści. Tytuł nawiązuje do koncepcji Pitagorasa o transmigracji duszy przechodzącej przez cztery fazy – od człowieka przez zwierzę, roślinę aż po minerał.

 

SEN O AFRYCE (Schlafkrankheit)
reż.: Ulrich Köhler
scen.: Ulrich Köhler
zdj.: Patrick Orth
w.: Pierre Bokma (Ebbo Velten), Jean-Christophe Folly (Alex Nzila), Jenny Schily (Vera Velten), Hippolyte Girardot (Gaspard Signac), Sava Lolov (Elia Todorov), Maria Elise Miller (Helen Velten), Nathalie Richard (Eva), Thierry Hancisse (Gabor), Francis Noukiatchom (dr Monese), Ali Mvondo Roland (Ruhemba)
prod.: Niemcy/Francja/Holandia 2011 (91 min)

W otwierającej film scenie straże graniczne nie chcą wpuścić wracającego z lotniska samochodu do stolicy Kamerunu. Jest noc, ciemno, kamera podgląda niedoświetlone twarze żołnierzy z okien samochodu. Żona Veltena jest wyraźnie zmęczona, córce jest chyba wszystko jedno, Ebbo wydaje się twardy i nieugięty: negocjuje, nie godzi się dać łapówki. Ebbo jest kimś: lekarzem, który prowadzi w Kamerunie finansowany przez europejskie środki projekt walki z epidemią śpiączki.

 

STUDENTKI (Mes chères études)
reż.: Emmanuelle Bercot
scen. (na podst. książki Laury D.): Emmanuelle Bercot
zdj.: Christophe Offenstein
w.: Deborah François (Laura), Mathieu Demy (Benjamin), Alain Couchi (Joe), Benjamin Siksou (Manu), Anna Sigalevitch (Fanny), Marc Chapiteau (fotograf)
prod.: Francja 2010 (101 min)

Eteryczna wręcz dziewczyna słabnie podczas zajęć. Nie ma środków na opłacenie czynszu, więc współlokator proponuje jej pomoc materialną w zamian za seks. To ważny moment, ukazujący, że obecnie seks stał się dość powszechnie akceptowanym przedmiotem handlowych transakcji. Wtedy jeszcze Laura odmawia i wkrótce zaczyna pracować jako telemarketerka, ale to zajęcie czasochłonne i nie przynoszące satysfakcji. Podejmuje więc próbę nawiązania kontaktu z pierwszym klientem – niejakim Joe, dobrze sytuowanym biznesmenem. Od tego momentu zaczyna się inny film, dość zaskakujący.

 

SZCZĘŚCIE TY MOJE (Szczastje majo)
reż.: Siergiej Łoznica
scen.: Siergiej Łoznica
zdj.: Oleg Mutu
w.: Wiktor Niemiec (Gieorgij), Władimir Gołowin (starzec), Aleksiej Wiertkow (młody podporucznik), Dmitrij Gocdiner (dowódca), Olga Szuwałowa (młoda prostytutka), Maria Warsami (Maria), Borys Kamorzin (kierowca ciężarówki), Wład Iwanow (major z Moskwy), Olga Kogut (żona majora)
prod.: Niemcy/Ukraina/Holandia 2010 (127 min)

Złote Grono na MFF w Łagowie ‘2011

Film dzieje się współcześnie, ale w dwóch retrospekcjach zuchwale sięga do wojny. Wiejski nauczyciel liczy na zwycięstwo Niemiec, które położy kres wojnie i władzy radzieckiej. "Niemcy - mówi - kulturnyj narod. I w Boga wierzą. Znów będą otwarte szkoły...". Dziwne tylko, że przyznaje się do tego nocującym w jego domu dwóm radzieckim partyzantom, ściągając na siebie śmierć.
Dom nauczyciela, który liczył, że w Rosji zapanuje kiedyś normalne życie, jest dziś rozpadającą się ruderą, przed którą stoi zardzewiały wrak samochodu. Młody komiwojażer wyrusza w podróż na wieś. Wiezie furgonetką mąkę na sprzedaż. Wraz z nim wjeżdżamy w interior. Krajobraz piękny, jak z XIX-wiecznego rosyjskiego malarstwa, ale okolica dziwnie pusta, jak z horroru.

 

ZWYCZAJNA HISTORIA (Jao Nok Krajok)
reż.: Anocha Suwichakornpong
scen.: Anocha Suwichakornpong
zdj.: Ming Kai Leung
muz.: The Photo Sticker Machine & Furniture
w.: Arkanae Cherkam (Ake), Paramej Noiam (Pun), Anchana Ponpitakthepkij, Phakpoom Surapongsanuruk, Karuna Looktumthong
prod.: Tajlandia 2009 (80 min)

Główna Nagroda na MFF Era Nowe Horyzonty ‘2010

W filmie poznajemy życie zamożnej tajskiej rodziny. Pan domu to zapracowany wykładowca uniwersytecki, wdowiec samotnie wychowujący syna. Syn rozpoczął studia w szkole filmowej, ale marzenia o karierze medialnej przerwał wypadek, który przykuł go do łóżka. Chłopak jest sparaliżowany od pasa w dół, nie przyjmuje wizyt rodziny ani przyjaciół. Jedyną osobą, z którą w końcu nawiązuje kruchą więź, jest jego pielęgniarz.

 

CHŁOPIEC NA ROWERZE (Le gamin au vélo)
reż.: Jean-Pierre i Luc Dardenne
scen.: Jean-Pierre i Luc Dardenne
zdj.: Alain Marcoen
w.: Thomas Doret (Cyril Catoul), Cécile De France (Samantha), Jérémie Renier (Guy Catoul), Fabrizio Rongione (księgarz), Egon Di Mateo (Wes), Olivier Gourmet (szef baru)
prod.: Belgia/Francja/Włochy 2011 (87 min)

Grand Prix Jury na MFF w Cannes’ 2011

Tytułowy bohater to  12-latek z domu dziecka. W pierwszych scenach, kiedy chłopiec wyrywa się swoim wychowawcom, przypomina niedające się ujarzmić zwierzątko. Jest inteligentny, tylko obsesyjnie, wbrew rzeczywistości skupiony na jednym celu - odzyskaniu kontaktu z ojcem. Nie przyjmuje do wiadomości, że ten nie chce go znać.

 

BON APPETIT!
reż.: David Pinillos
scen.: David Pinillos, Paco Cabezas, Juan Carlos Rubio
zdj.: Aitor Mantxola
muz.: Marcel Vaid
w.: Unax Ugalde (Daniel), Nora Tschirner (Hanna), Giulio Berruti (Hugo), Herbert Knaup (Thomas), Elena Irureta (matka Daniela), Xenia Tostado (Eva), Sabina Schneebeli (Rachel), Susana Abaitua (Sara), Ander Vildósola Gala (Nils)
prod.: Hiszpania/Niemcy/Szwajcaria/Włochy 2010 (91 min)

Daniel, z zamiłowania kucharz, wyrusza do Zurychu aby podjąć pracę w jednej z najlepszych restauracji na świecie. Wie, że w Hiszpanii nie będzie w stanie się już więcej nauczyć. W Szwajcarii poznaję piękną Hannę, cenioną znawczynię win, w której się szybko zakochuje. Daniel i Hanna spotykają się w każdej wolnej chwili. Rozmawiają o życiu, związkach i miłości. Daniel ma jednak sporo wątpliwości. Boi się zaryzykować z Hanną i narazić swoją wymarzoną karierę kucharską.