RETROSPEKTYWA ROGERA CORMANA

  1. DZIKIE ANIOŁY  (The Wild Angels) reż.: Roger Corman, USA 1966
  2. FIVE GUNS WEST reż.: Roger Corman, USA 1955
  3. KOBIETA-PSZCZOŁA (The Wasp Woman) reż: Roger Corman, USA 1959
  4. KRWAWA MAMA (Bloody Mama) reż.: Roger Corman, USA 1970
  5. MASKA CZERWONEGO MORU (The Masque of the Red Death) reż.: Roger Corman, USA/Anglia 1964
  6. NAWIEDZONY DOM (The Haunted Palace) reż.: Roger Corman, USA 1963
  7. NIE Z TEJ ZIEMI (Not of This Earth) reż.: Roger Corman, USA 1957
  8. PODRÓŻ (The Trip) reż.: Roger Corman, USA 1967
  9. MAŁY SKLEP Z HORRORAMI (Little Shop of Horrors) reż.: Roger Corman, USA 1960
  10. STUDNIA I WAHADŁO (The Pit and the Pendulum) reż.: Roger Corman, USA 1961
     

DZIKIE ANIOŁY  (The Wild Angels)
reż.: Roger Corman
scen.: Charles B. Griffith
zdj.: Richard Moore
muz.: Mike Curb
w.: Peter Fonda (Blues), Bruce Dern (Joe “Loser”), Nancy Sinatra (Mike “Monkey”), Diane Ladd (Gaysh), Buck Taylor (John), Norman Alden (Medic), Michael J. Pollard (Pigmy), Lou Procopio (Joint)
prod.: USA 1966 (82 min)

„Dzikie anioły” pokazują ciemną stronę rewolucji obyczajowej lat 60. Członkowie Hell’s Angels w pogoni za swoim ideałem wolności łamią wszelkie prawa i zasady moralne. Nie ma dla nich żadnych świętości, nie szanują niczego i nikogo oprócz siebie samych. Ta pesymistyczna w wymowie opowieść, w której dominują gwałt i przemoc, jest być może jednym z najbardziej nihilistycznych filmów amerykańskiego kina.

FIVE GUNS WEST
reż.: Roger Corman
scen.: Robert Wright Campbell
zdj.: Floyd D.Crosby
muz.: Buddy Bregman
w.: John Lund (Govem Sturges), Dorothy Malone (Shalee), Bob Campbell (John Morgan Candy), Jonathan Haze (William Parcel Candy), Paul Birch (J.C. Haggard), James F. Stone (wujek Mime), Jack Ingram (Stephen Jethro), Mike „Touch” Connors (Hale Clinton)
prod.: USA 1955 (78 min)

Akcja „Five Guns West” toczy się w ostatnich miesiącach wojny secesyjnej. Armii konfederatów brakuje już żołnierzy, więc dowództwo sięga po kryminalistów. Pięciu przestępców ma otrzymać akt łaski, jeśli uda im się wykonać powierzoną misję: przedostać się za linię wroga i przechwycić skradziony przez zdrajcę dyliżans pełen konfederackiego złota. Cała piątka rusza więc przez terytorium Indian do stacji, na której zdrajca ma się zatrzymać. Na miejscu okazuje się, że właściciel stacji ma bardzo piękną siostrzenicę (Dorothy Malone). Wkrótce między przestępcami wybuchają pierwsze kłótnie o kobietę i podział złota, którego nikt nie zamierza armii oddawać…

KOBIETA-PSZCZOŁA (The Wasp Woman)
reż: Roger Corman
scen.: Leo Gordon
zdj.: Harry Neumann
muz.: Fred Katz
w: Susan Cabot (Janice Starlin), Anthony Eisley (Bill Lane), Barboura Morris (Mary Dennison), William Roerick (Arthur Cooper), Michael Mark (Dr Eric Zinthrop), Lynn Cartwright (Maureen Reardon), Roger Corman (doktor)
prod.: USA 1959 (66 min)

Janice Starlin (Susan Cabot) jest kierowniczką potężnej firmy kosmetycznej, której sprzedaż sięga milionów sztuk kosmetyków rocznie. Sukces zawdzięcza swojej niezwykłej urodzie: jej piękna buzia jest twarzą każdej kampanii reklamowej. Czas jednak nie jest dla jej urody łaskawy i wraz z pojawieniem się pierwszych zmarszczek sprzedaż zaczyna spadać. Proces starzenia się jest więc dla Starlin podwójnym problemem: osobistym, bo przestaje być atrakcyjna, i zawodowym, gdyż jest odpowiedzialny za pogarszające się wyniki przedsiębiorstwa. Starlin zatrudnia więc ekscentrycznego naukowca doktora Zinthropa (Michael Mark), którego cudowny preparat uzyskiwany z mleczka królowej os ma zatrzymać ten proces i przywrócić Starlin jej dawną urodę. Ponieważ jednak na pierwsze efekty trzeba zbyt długo czekać, Starlin potajemnie zwiększa sobie dawkę, nie bacząc na konsekwencje.


 

KRWAWA MAMA (Bloody Mama)
reż.: Roger Corman
scen.: Robert Thom
zdj.: John A. Alonzo
muz.: Don Randi
w.: Shelley Winters (Kate Barker), Don Stroud (Herman Barker), Clint Kimbrough (Arthur Barker), Robert Walden (Fred Barker), Robert De Niro (Lloyd Barker), Diane Varsi (Mona), Bruce Dern (Kevin Dirkman), Pat Hingle (Sam Adam Pendlebury), Alex Nicol (George Barker), Scatman Crothers (Moses)
prod.: USA 1970 (90 min)

„Krwawa mama” to film inspirowany prawdziwymi wydarzeniami z okresu wielkiego kryzysu lat 30., kiedy w południowych stanach USA szalał rodzinny gang Barkerów napadający na banki i sklepy jubilerskie oraz dokonujący porwań zamożnych osób dla okupu. W rolę tytułowej „mamuśki” wcieliła się Shelley Winters, zaś jej czterech zdeprawowanych synów grają Don Stroud (Herman), Clint Kimbrough (Arthur), Robert Walden (Fred) i młody, wówczas 27-letni, Robert De Niro (Lloyd). W skład gangu wchodzi także więzienny kumpel i kochanek Freda Kevin Dirkman (Bruce Dern) oraz prostytutka i dziewczyna Hermana Mona (Diane Varsi). Historia bandy Barkerów przeplatana jest dokumentalnymi urywkami ukazującymi rzeczywistość lat 30. Okraszone są one komentarzem samej „mamuśki”, dzięki czemu widz poznaje jej motywacje i życiową filozofię.


MASKA CZERWONEGO MORU (The Masque of the Red Death)
reż.: Roger Corman
scen. (na podst. Opowiadań Edgara A. Poego): Charles Beaumont, R. Wright Campbell
zdj.: Nicolas Roeg
muz.: David Lee
w.: Vincent Price (książę Prospero), Hazel Court (Juliana), Jane Asher (Francesca), David Weston (Gino), Nigel Green (Ludovico), Patrick Magee (Alfredo)
prod.: USA/Anglia 1964 (89 min)

Vincent Price to ostatni potomek wyrafinowanej cywilizacji, którą przerost kultury doprowadził do dekadencji” – mówił reżyser Roger Corman o słynnym aktorze filmów grozy, także gwieździe „Maski Czerwonego Moru”. Price – prywatnie kolekcjoner i znawca sztuki – wydawał się nie traktować wielu spośród swych ról w horrorach zbyt serio. A jednak jego gra przykuwa uwagę widza.


 

NAWIEDZONY DOM (The Haunted Palace)
reż.: Roger Corman
scen. (na podst. Powieści H.P. Lovecrafta): Charles Beaumont
zdj.: Floyd Crosby
muz.: Ronald Stein
w.: Vincent Price (Charles Dexter Ward/Joseph Curwen), Debra Paget (Ann Ward), Lon Chaney Jr. (Simon Orne), Frank Maxwell (dr Marinus Willet), Leo Gordon (Edgar Weeden), Elisha Cook Jr. (Peter Smith)
prod.: USA 1963 (87 min)

Tylko dla miłośników starego, poetyckiego horroru. Film ma prawie pół wieku i snujące się wszędzie sino-żółte mgły, nieustanne błyskawice na niebie, skrzypiące odrzwia i sztuczne pajęczyny wydają się rozbrajająco naiwne jako środek budowania niesamowitego nastroju. Ale mają charakter baśniowy, a opowieść o uprawiającym czarną magię panu na zamku w Arkham, który powraca po latach, aby zemścić się na mieszkańcach wsi jest przecież tylko baśnią.

 

NIE Z TEJ ZIEMI (Not of This Earth)
reż.: Roger Corman
scen.: Charles B. Griffith, Mark Hanna
zdj.: John Mescall
muz.: Ronald Stein
w.: Paul Birch (Paul Johnson), Beverly Garland (Nadine Storey), Morgan Jones (Harry Sherbourne), William Roerick (Dr Frederick Rochelle), Jonathan Haze (Jeremy Perrin), Dick Miller (Joe Piper)
prod.: USA 1957 (67 min.)

Paul Johnson (Paul Birch) jest kosmitą z wyniszczonej wojną nuklearną planety Davanna, której mieszkańcy cierpią na straszliwą chorobę układu krwionośnego i potrzebują ciągłych transfuzji świeżej krwi, by móc żyć. Zadaniem Paula jest zbadać Ziemię i ocenić, czy ludzie nadawać się będą do roli zniewolonych krwiodawców. Choć Paul posiada nieprzeciętną wiedzę z różnych dziedzin nauki, w obcej mu rzeczywistości zupełnie nie potrafi się odnaleźć i musi ciągle polegać na swoim służącym, drobnym złodziejaszku i oszuście imieniem Jeremy (Jonathan Haze) oraz swojej pielęgniarce Nadine (Beverly Garland). Gdy w niewyjaśnionych okolicznościach z miasta znika coraz więcej osób, Paulem zaczyna interesować się policja.


 

PODRÓŻ (The Trip)
reż.: Roger Corman
scen.: Jack Nicholson
zdj.: Arch Dalzell
muz.: The Electric Flag
w.: Peter Fonda (Paul Groves), Susan Strasberg (Sally Groves), Bruce Dern (John), Dennis Hopper (Max), Salli Sachse (Glenn), Barboura Morris (Flo), Judy Lang (Nadine)
prod.: USA 1967 (85 min)

Paul (Peter Fonda), reżyser reklamówek, przeżywa trudny okres rozwodu z żoną. Chcąc odreagować, prosi o pomoc swojego przyjaciela Johna (Bruce Dern), który proponuje mu kontrolowany eksperyment z LSD. Obaj udają się do meliny Maxa (Dennis Hopper), gdzie kupują narkotyk. Paul zażywa pierwszą dawkę i ma wizje pełne tańczących kobiet, kwiatów, seksu, ale także wiedźm, zakapturzonych jeźdźców, tortur i śmierci. Kiedy wpada w panikę i chce przerwać seans, John prosi go, by uspokoił się i poddał „fazie”.


 

MAŁY SKLEP Z HORRORAMI (Little Shop of Horrors)
reż.: Roger Corman
scen.: Charles B. Griffith
zdj.: Arch R. Dalzell
muz.: Fred Katz
w.: Jonathan Haze (Seymour Krelboined), Jackie Joseph (Audrey Fulquard), Mel Welles (Gravis Mushnick), Dick Miller (Burson Fouch), Myrtle Vail (Winifred Krelboined), John Shaner (dr Farb), Jack Nicholson (Wilbur Force)
prod.: USA 1960 (70 min)

Główny bohater imieniem Seymour (Jonathan Haze) to łajza i nieudacznik. Wraz ze swoją dziewczyną Audrey (Jackie Joseph) pracuje w kwiaciarni Żyda Mushnicka (Mel Welles), z której od razu na początku filmu zostaje wylany. Chcąc przekonać właściciela do zmiany zdania, pokazuje mu przedziwną roślinę, którą niedawno wyhodował. Udaje mu się go przekonać, że taki osobliwy okaz przyciągnie do jego kwiaciarni tłumy klientów.

 

STUDNIA I WAHADŁO (The Pit and the Pendulum)
reż.: Roger Corman
scen.(na podst. opowiadania Edgara A. Poego): Richard Matheson
zdj.: Floyd Crosby
muz.: Les Baxter
w.: Vincent Price (Nicholas Medina), John Kerr (Francis Barnard), Barbara Steele(Elizabeth Barnard Medina), Luana Anders (Catherine Medina), Antony Carbone (dr Charles Leon), Patrick Westwood (Maximillian), Lynette Bernay (Maria)
prod.: USA 1961 (80 min)

Nowelę pod tym tytułem zalicza się do najlepszych utworów Edgara Allana Poe. Opis wyrafinowanych tortur w lochach inkwizycji jest ascetyczny i barokowo niesamowity zarazem. To także opowieść o determinacji i woli przetrwania: bohaterowi udaje się pokonać piekielną machinę, która go unicestwia.