ORLANDO

(Białystok)

Scenariusz, reżyseria i wykonanie: Agnieszka Baranowska

"Orlando" to historia  Heli von Helutce - garderobianej, która zaczytując się w harlequinach, postanawia znaleźć idealną miłość. Dziwne i z każdą chwilą coraz bardziej wymykające się spod kontroli relacje mężczyzn i kobiet, wymyślanych przez Helutkę, powoli kompromitują w jej oczach istotę związku między kobietą a mężczyzną. Helutce nie odpowiada ani Poeta, ani małomówny Pantoflarz, nuży ją udawanie Idiotki, czy Wieśniaczki. Nawet wcielając się w postać Histeryczki, nie odnajduje w ramionach Ruskiego Generała upragnionej namiętności.

Szczytem tej lawiny ożywionych form jest Mizogin, prawiący morały na temat kobiet, niczym Oscar Wilde. Helutka w ramach zemsty, zmusza go kilkakrotnie do zmiany płci by ostudzić jego łatwość w osądzaniu kobiet. Efekt tej zabawy jest zaskakujący... ale nie ma się czemu dziwić, bo, jak stwierdza sama bohaterka: "Płeć w miłości nie ma żadnego znaczenia."

Spektakl "Orlando", inspirowany między innymi "Orlandem" V. Woolf, "Pigmalionem" B. Shawa, "Portretem Doriana Graya" O. Wilde'a, ukazuje dwoistość ludzkiej natury, jej ciągłe pragnienie bycia kimś innym, lepszym, pragnienie doskonałej miłości, doskonałego mężczyzny, doskonałej kobiety. Ośmiesza stereotypy dotyczące kobiet i mężczyzn, kpiąc z ról przypisywanych i narzucanych obu płciom. "Orlando" obnaża ludzkie wątpliwości wobec jednoznaczności bycia tylko kobietą lub tylko mężczyzną.

Sample Image