FRANÇOIS TRUFFAUT - PORTRETY INTYMNE

Filmy Truffaut można oglądać niczym wystawę w galerii obrazów. Jego specjalnością stały się subtelne portrety, pozujących mu przed kamerą wybranych bohaterów.To kino cechuje wyjątkowa elegancja stylu. Czasem pada określenie: "akademickie". W tym wypadku to komplement. Brak w nim szaleństwa i ekstrawagancji. Ma za to w sobie przemyślaną kompozycję i plastyczną urodę. I całą gamę postaci, dobitnie i z czułością naszkicowanych ręką mistrza. Okazał się w nich wytrawnym znawcą psychologii i duszy portretowanych bohaterów. Piewcą kobiecej natury, uważnym obserwatorem dziecięcych "małych dramatów", precyzyjnym analitykiem męskich charakterów. Fenomenem w historii kina pozostaje cykl filmów z Antoinem Doinelem (niejako alter ego reżysera), do którego na przestrzeni wielu lat powracał w kolejnych odsłonach.>>>

Filmy François Truffaut w Zwierzyńcu:

CZTERYSTA BATÓW (Les quatre cents coups) reż. François Truffaut, scen. François Truffaut, Marcel Moussy, zdj. Henri Decaë,  muz. Jean Constantin, Francja 1959 (98 min)

JULES I JIM (Jules et Jim) reż. François Truffaut,  scen. François Truffaut, Jean Gruault, zdj. Raoul Coutard, muz. Georges Delerue, (na podstawie: powieści Henriego-Pierre'a Roché), Francja 1961 (106 min)

SKRADZIONE POCAŁUNKI (Baisers volés) reż. François Truffaut, scen. François Truffaut, Claude de Givray,  zdj. Denys Clerval, muz. Antoine Duhamel, Charles Trenet, Francja 1968 (91 min)

MAŁŻEŃSTWO (Domicile conjugal) reż. François Truffaut, scen. Claude de Givray, François Truffaut, zdj. Néstor Almendros,  muz. Antoine Duhamel, Francja/Włochy 1970 (96 min)

DWIE ANGIELKI I KONTYNENT (Les deux anglaises et le continent) reż. François Truffaut, scen. Jean Gruault, François Truffaut,  zdj. Néstor Almendros, muz. Georges Delerue,  (na podstawie: powieści "Deux anglaises et le continent" Henri-Pierre'a Roché), Francja 1971 (130 min)

NOC AMERYKAŃSKA (La nuit américaine) reż. François Truffaut, scen. Jean-Louis Richard, Suzanne Schiffman, zdj. Pierre-William Glenn, muz. Georges Delerue, Francja/Włochy 1973 (115 min)

MIŁOŚĆ ADELI H. (L'histoire d'Adele H.) reż. François Truffaut, scen. François Truffaut, Jean Gruault, zdj. Néstor Almendros,  muz. Maurice Jaubert, Francja 1975 (110 min)

KIESZONKOWE (L'argent de poche) reż. François Truffaut, scen. François Truffaut, Suzanne Schiffman, zdj. Pierre-William Glenn, muz. Maurice Jaubert, Charles Trenet, Francja 1976 (104 min)

UCIEKAJĄCA MIŁOŚĆ (L'amour en fuite) reż. François Truffaut, scen. Marie-France Pisier, Jean Aurel,  zdj. Néstor Almendros, muz. Georges Delerue, Laurent Voulzy, Francja 1978 (94 min)

OSTATNIE METRO (Le dernier métro) reż. François Truffaut, scen. Susanne Schliffman, François Truffaut,  zdj. Néstor Almendros,  muz. Georges Delerue, Francja 1980 (129 min).

TONY GATLIF

Naprawdę nazywa się Michel Dohmani i jest w części potomkiem algierskich Cyganów. Jako młody chłopak, imigrant z Afryki, był dzieckiem ulicy i często trafiał do domów poprawczych. Na podstawie tych doświadczeń powstał jego pierwszy scenariusz o tytule "La Rage Au Poing". Postanowił zostać aktorem. Ukończył szkołę aktorską i początkowo występował na scenie. Szybko jednak stanął po drugiej stronie kamery.

Rozpoczął się etap fascynacji kulturą cygańską. Głównymi bohaterami filmów Gatlifa stali się bowiem Cyganie, ich wędrówka po świecie wraz z ich nieodłączną kulturą i muzyką. To właśnie obraz "Les Princes", opowiadający o paryskich Romach, zwrócił uwagę świata na Tony'ego Gatlifa. Skwapliwie wykorzystał tę szansę i swój reżyserski talent kręcąc kolejne filmy, które za każdym razem zbierają doskonałe recenzje.

Filmy Tony'ego Gatlifa w Zwierzyńcu:

LATCHO DROM reż. Tony Gatlif, scen. Tony Gatlif, zdj. Eric Guichard
Francja/Hiszpania/Indie/Turcja/Węgry/Rumunia 1993 (103')

MONDO reż. Tony Gatli, scen. (na podstawie powieści Jean-Marie G. Le Clezio), Tony Gatlif, zdj. Eric Guichard, Francja 1996 (78')

GADJO DILO reż. Tony Gatlif, scen. Tony Gatlif, zdj. Eric Guichard, muz.Tony Gatlif, Rona Hartner, Francja/Rumunia 1997 (102')

Z BOCIANA ZRODZONY (Je suis né d'une cigogne) reż. Tony Gatlif, scen. Tony Gatlif, zdj. Claude Garnier, Eric Guichard,  muz. Tony Gatlif,  Francja 1999 (80 min)

VENGO reż. Tony Gatlif, scen. Tony Gatlif, David Trueba, Francja/Niemcy/Hiszpania/Japonia 2000 (90')

SWING reż. Tony Gatlif, scen. Tony Gatlif, zdj. Claude Garnier, muz. Abdellatif Chaarani, Tony Gatlif,  Francja / Japonia 2002 (90 min) 

EXILS (Exiles) reż. Tony Gatlif, scen. Tony Gatli,  zdj. Celine Bozon, muz. Tony Gatlif, Delphine Mantoulet, Francja/Hiszpania 2004 (104')

TRANSYLWANIA (Transylvania) reż. Tony Gatlif, scen. Tony Gatlif, zdj. Celine Bozon, Francja 2006 (105')

JULIO MEDEM - REŻYSER Z KRAJU BASKÓW

Kino jest sztuką wyobraźni. A wyobraźnia nie ma granic. Julio Medem w każdym filmie hołduje tej dewizie.
Pochodzi z San Sebastian. Tam zaczął kręcić pierwsze filmy amatorskie, a następnie parał się krytyką filmową. Przejście na drugą stronę barykady było kwestią czasu. Kino miał w głowie, a w zanadrzu garść historii, które mogły się zmaterializować tylko na ekranie. Jego filmy swobodnie żonglują czasem i przestrzenią. Oparte są na grze między rzeczywistością i fantazją. Z jednej strony mroczne i nasycone erotyką, z drugiej - podszyte magią i metafizyką. Julio Medem umie wyczarowywać zadziwiające historie.
 

Filmy Julio Medema w Zwierzyńcu:

  • CHAOTYCZNA ANNA(Caótica Ana)  reż. Julio Medem, scen. Julio Medem, zdj. Mario Montero, muz. Alberto Iglesias, Jocelyn Pook,  Hiszpania 2007 (118 min)  
  • LUCIA I SEKS(Lucía y el sexo)  reż. Julio Medem, scen. Julio Medem, zdj. Kiko de la Rica, muz. Alberto Iglesias, Francja, Hiszpania 2001 (128 min)
  • KOCHANKOWIE Z KRĘGU POLARNEGO (Amantes del Círculo Polar, Los) reż. Julio Medem, scen. Julio Medem, zdj. Gonzalo F. Berridi, muz. Alberto Iglesias, Francja, Hiszpania  1998 (108 min)
  • ZIEMIA(Tierra) reż. Julio Medem, scen. Julio Medem, zdj. Javier Aguirresarobe, muz. Alberto Iglesias, Hiszpania 1996 (125 min) 
  • RUDA WIEWIÓRKA (Ardilla roja, La)  reż. Julio Medem, scen. Julio Medem, zdj. Gonzalo F. Berridi, muz. Alberto Iglesias, Hiszpania 1993 (114 min)
  • KROWY(Vacas) reż. Julio Medem, scen. Julio Medem, Michel Gaztambide, muz. Alberto Iglesias (na podstawie: opowiadania Julio Medema), Hiszpania  1992 (96 min)