DNI I NOCE W LESIE (Aranyer dinratri) reż.: Satyajit Ray, scen.: Satyajit Ray, zdj.: Soumendu Roy, muz.: Satyajit Ray
w.: Soumitra Chatterjee (Ashim Chatterji), Subhendu Chatterjee (Sanjoy Bannerji), Samit Bhanja (Harinath Dutt), Rabi Ghosh (Shekhar Sen), Sharmila Tagore (Aparna „Rini” Tripathi), prod.: Indie 1969 (116 min)

Panowie i plebejusze: w jednym  ze swych najsłynniejszych filmów Satyajit Ray przedstawia subtelny moralitet o zachowywanych podziałach społecznych i rozmywających się normach etycznych kraju Indiry Ghandi. Na kilkudniową wycieczkę do lasów na wzgórzach Palamau w południowym Biharze wybrali się czterej przyjaciele z Kalkuty – pnący się w górę menadżer Ashim z rodziny znanego adwokata, kierownik fabryczny Sanjoy, znany krykiecista Hari i Shekhar, wałkoń z namiętnością do hazardu, mały i męczący, ale też dostatecznie komiczny, by go tolerować jako błazna do kompletu. Dwaj pierwsi mają dostatecznie dużo powodów, aby oddalić się od frustrującego kieratu zajęć w systemie służbowych zależności (Sanjoy musi myśleć o utrzymaniu rodziców i brata, a także o trudnych zabiegach wokół zdobycia córki szefa; inaczej zrezygnowałby z dotychczasowej pracy). Każdy zaś tęskni mocno do tego, aby się wyrwać na swobodę, gdzie nie trzeba zachowywać form i można poszaleć bez ryzyka kompromitacji.