ROSJA-POLSKA. NOWE SPOJRZENIE

 „Rosja-Polska. Nowe spojrzenie” to warsztaty filmu dokumentalnego organizowane przez Instytut Adama Mickiewicza i firmę Eureka Media dla studentów i absolwentów najważniejszych szkół filmowych w Polsce i Rosji. Efektem pierwszej edycji warsztatów jest 10 filmów ukazujących współczesną Rosję oczami młodych dokumentalistów z Polski i Polskę zobaczoną z perspektywy ich rosyjskich kolegów. Filmy z naszego cyklu otrzymały dotychczas na międzynarodowych festiwalach 9 nagród, w tym m. in. dla filmu „Nasiona” Wojciecha Kasperskiego – Grand Prix Złoty Lajkonik na 46. Krakowskim Festiwalu Filmowym w Krakowie, nagrodę dla najlepszego krótkiego filmu dokumentalnego na Big Muddy Film Festival w Illinois (USA), główną nagrodę w kategorii krótkiego filmu dokumentalnego festiwalu AFI/Discovery Channel Documentary Festival Silverdocs oraz nagrodę „Wielkiego Srebrnego Nanuka” dla najlepszego filmu krótkometrażowego na Festiwalu Filmowym Flahertiana w Permie (Rosja). W marcu 2006 rozpoczęła się druga edycja warsztatów. Praca nad kolejnymi filmami trwa.

 

ELEKTRYCZKA - reżyseria: Maciej Cuske, zdjęcia: Marcin Saute, montaż: Tymek Wiskirski, redakcja TVP: Jerzy Kapuściński,, Krzysztof Talczewski, Andrzej Titkow, koproducent TVP: Witold Będkowski, producent: Krzysztof Kopczyński, 26’

Ktokolwiek „jechał” z Wieniczką Jerofiejewem z Moskwy do Pietuszek, niewątpliwie zastanawiał się jak wygląda dziś podróż rosyjską elektryczką? Odpowiedź na pewno pomoże znaleźć dokument Macieja Cuske. Dziecko stawiające pierwsze kroki, elegant rozmawiający przez komórkę, mężczyzna z walizeczką i wiele innych postaci pozwala ukazać przekrój dzisiejszego społeczeństwa Rosji.
 
SAKRUM - reżyseria: Aliona Połunina,zdjęcia: Monika Kotecka, montaż: Aliona Połunina, redakcja TVP: Jerzy Kapuściński, Krzysztof Talczewski, Andrzej Titkow, koproducent TVP: Witold Będkowski, producent: Krzysztof Kopczyński, 26’
 
Licheń oczami Rosjanki, która szukjąc sacrum znalazła miejsce, w którym religia całkowicie została dostosowana do potrzeb współczesnego życia. Kamara pokazuje sanktuarium, w którym odwiedzający je pielgrzymi częściej przypominają zwykłych turystów. Celem  ich wyprawy nie jest Licheń - sanktuarium lecz Liczeń-park rozrywki. Centralne miejsce akcji jest filmu to labirynt Golgoty, który miał być symbolem poszukiwania sensu życia przez zwykłego człowieka.

NASIONA - reżyseria: Wojciech Kasperski, zdjęcia: Szymon Lenkowski, montaż: Tymek Wiskirski, redakcja TVP: Jerzy Kapuściński, Krzysztof Talczewski, Andrzej Titkow,koproducent TVP: Witold Będkowski, producent: Krzysztof Kopczyński, 26’50”

 
Syberia. Ałtaj. W otoczonej łańcuchem ałtajskich gór wiosce, w chacie na uboczu, mieszka rodzina. Jej członkowie są odrzuceni przez resztę społeczności, nikt im nie pomaga, nikt nie wyciąga do nich ręki. Oglądając film dowiadujemy się dlaczego. Wraz z kamerą odkrywamy rodzinną tajemnicę z przeszłości. „Nasiona” to przejmująca opowieść, w której pociągający nas w Rosji surrealizm okazuje się być po prostu rzeczywistością.

ZAGÓRZ - PRZYSTANEK KOŃCOWY - reżyseria: Julia Ishakowa, zdjęcia i montaż:Aleksander Czernow, redakcja TVP: Jerzy Kapuściński, koproducent TVP: Witold Będkowski, producent: Krzysztof Kopczyński, 26’
 
Po prowincjonalnym, malowniczym miasteczku położonym na południowych kresach Polski oprowadza nas miejscowy listonosz. Wędrujemy z nim zaglądając do domów mieszkających tu ludzi. Dla młodzieży Zagórz to pierwszy przystanek przed wyruszeniem w świat. Dla starszych jest to miejsce, w którym przygotowują się, by ten świat pożegnać

.