Festiwalowe Remanenty
KRAKOWSKI FESTIWAL FILMOWY
Krakowski Festiwal Filmowy to jeden z najstarszych i najbardziej prestiżowych festiwali w Europie. Jego specjalnością od początku były krótkie formy filmowe. To tutaj w głównych rolach występowali twórcy dokumentów, animacji krótkich fabuł. Stad na podbój świata wyruszali Zbigniew Rybczyński, Jan Lenica, Piotr Dumała. I chociaż formuła i nazwa KFF wielokrotnie się zmieniała, pozostał festiwal krakowski największym polskim świętem krótkiego metrażu. W tym roku odbyła się jego 45. edycja. Najlepsze jej filmy zobaczycie w Zwierzyńcu:
Pokaz I - konkurs ogólnopolski (109')
Olter reż. Krystian Matysek, Polska 2004, 29' (dok.)
Melodramat reż. Filip Marczewski, Polska 2004, 19' (fab.)
Antykwariat reż. Maciej Cuske, Polska 2005, 45' (dok.)
Telefono reż. Marcin Wrona, Polska 2004, 3' (fab.)
Wieczny finał reż. Izabela Bartosik, Polska 2004, 9' (anim.)
Anunnaki reż. Daria Kopiec, Polska 2004, 4' (anim.)
Pokaz II - konkurs międzynarodowy (110')
Prostytucja za zasłoną (Prostitution bag sloret) reż. Nahid Person, Dania 2004, 58' (dok.)
Druga strona burki (The Other Side of Burka) reż. Mehrdad Oskouei, Iran 2004, 52' (dok.)
Pokaz III - konkurs międzynarodowy (102')
Morir de Amor reż. Gil Alkabetz, Niemcy 2004, 13' (anim.)
Ichthys reż. Marek Skrobecki, Polska 2005, 16' (anim.)
Moje miejsce reż. Leszek Dawid, Polska 2004, 28' (fab.)
Życie w pokoju (Mirnaja żizn') reż. Antonie Cattin, Paweł Kostomarow, Rosja/Szwajcarja 2004, 45' (dok')
FILMY PLANETE DOC REVIEW 2005
Festiwal Planete Doc Review to bardzo młoda propozycja dla polskich widzów. Istnieje zaledwie od dwóch lat, ale od razu stał się wielkim i ważnym wydarzeniem polskich ekranów. Wypełnił bowiem bardzo dużą lukę dotąd niezauważaną - pokazuje mianowicie najlepszą światową dokumentalną produkcję pełnometrażową. Okazuje się, że byliśmy dotąd bardzo poszkodowanie nie widząc, zwłaszcza na dużym ekranie, wielu wybitnych dokumentów, tylko dlatego, że dotychczas nie pasowały swoim formatem do kin. My także dzięki współpracy z organizatorem festiwalu, Against Gravity, staramy się nadrobić te zaległości. Oto sześć najlepszych spośród najlepszych pełnometrażowych dokumentów świata:
"Stan umysłu" (A State Of Mind)
"Chłopiec z Bamiyan" (The Boy Who Plays On The Buddhas Of Bamiyan)
"Odessa, Odessa"
"Trzy pokoje melancholii" (3 Rooms Of Melancholia)
"Węzeł małżeński" (Tying The Knot)
Lubelskie Międzynarodowe Dni Filmu Dokumentalnego "Rozstaje Europy" mimo swojego młodego stażu zdążyły zaznaczyć się w istotny sposób na festiwalowej mapie Polski. Są festiwalem tematycznym, poszukującym w dokumencie tematów dotyczących problemów pogranicza i wielokulturowości. Jego obecność w Lublinie, mieście leżącym na styku wielu kultur i religii nie pozostaje bez znaczenia. 6. edycja "Rozstajów" wśród wielu znakomitych dokumentów stała się okazją do zaznaczenia swojej obecności i artystycznej niezależności dokumentalistów białoruskich. Dlatego też im, oprócz innych ważnych filmów, poświęcamy szczególną uwagę.
Pokaz I - (109')
Czyja to piosenka? (Cia e tazi pesen?) reż. Adela Pejewa, Bułgaria 2003, 52'
Tak, śmierć (Da, smiert') reż. Alena Połunina, Rosja 2004, 26'
Biesłan. Świadkowie (Biesłan. Svidietieli) reż. Varvara Kuzniecowa, Rosja 2004, 9'
Pokaz II - (106')
Mast Galandar reż. Till Passow, Pakistan, Niemcy/Pakistan, Germany 2004, 30'
Wszyscy jesteśmy z węgla reż. Tomasz Wiszniewski, Roman Janiszek, Polska 2004, 45'
Trafiony reż. Andrzej Pankiewicz, Jarosław Kamieński, Polska 2004, 31'
Pokaz III - (103')
Hitler's Hitparade reż. Oliver Axer, Susanne Benze, Niemcy 2003, 76'
Teczki reż. Grzegorz Linkowski, Polska 2005, 27'
ETIUDA NA WAKACJACH W ZWIERZYŃCU
czyli Międzynarodowy Festiwal Filmowy
ETIUDA&ANIMA prezentuje
Międzynarodowy Festiwal Filmowy ETIUDA jest imprezą organizowaną w Krakowie od 1994 roku. Poświęcony jest głównie szkolnictwu filmowemu, prezentuje filmy przygotowywane przez studentów i absolwentów uczelni artystycznych z całego świata. W ciągu ponad dziesięciu lat stał się jedną z najważniejszych w naszej części Europy imprez promujących twórczość najmłodszego pokolenia artystów filmowych. Oprócz nagród indywidualnych - Złotych, Srebrnych i Brązowych Dinozaurów na ETIUDZIE przyznawana jest także Specjalna Nagroda - Złoty Dinozaur dla najlepszej europejskiej szkoły filmowej.
Bogusław Zmudziński
Pokaz I - Filmy nagrodzone na 11. MFF ETIUDA 2004 (cz. 1) - 82'
"Bingo" ("Backseat Bingo") reż. Liz Blazer, University of Southern California, Los Angeles, USA, 6' -Złoty Dinozaur
"Ilona - dziewczyna bez problemów" ("Ilona") reż. Alli Haapasalo, Taideteollinen korkeakoulu, Helsinki, Finlandia, 30' - Srebrny Dinozaur
"Patio" ("El patio") reż. Milagros Mumenthaler, Universidad del Cine, Buenos Aires, Argentyna, 16' - Brązowy Dinozaur
"Dziadkowie" ("Grosseltern") reż. Nicole Scherg, ZeLIG, Bolzano, Włochy, 30' - wyróżnienie
Pokaz II - Filmy nagrodzone na 11. MFF ETIUDA 2004 (cz. 2) - 84'
"Podróż" ("Un viaje"), reż. Gabriela Monroy, Centro de Capacitación Cinematográfica, Meksyk, Meksyk, 10' - Nagroda Jury Studenckiego
"Żubrówka" ("Vodka Bison") reż. Charlet Alexandre, ECAL, Lozanna, Szwajcaria, 6' - Nagroda Dyrektora Festiwalu WIELKI NIEDOCENIONY ex aequo
"Żona Opitza" ("Opitzová žena") reż. Marie Dvořáková, FAMU, Praga, Czechy, 4'- Nagroda Dyrektora Festiwalu WIELKI NIEDOCENIONY ex aequo
"Karaoke", reż./dir. Aiju Salminen, Taideteollinen korkeakoulu, Helsinki, Finlandia, 7' - Nagroda Publiczności
"Dzień dobry kochanie", reż. Małgorzata Kędzierska, WRiTv UŚ, Katowice, Polska, 29' - Nagroda Publiczności, Nagroda Stowarzyszenia Filmowców Polskich
"Są takie świeżuteńkie dziewczynki", reż. Dorota Lamparska, WRiTv UŚ, Katowice, Polska, 28' - Nagroda Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Pokaz III - ETIUDA prezentuje:
Akademia Teatru, Radia, Filmu i Telewizji, Ljubjlana, Słowenia - 97'
"W podróży" ("V tranzitu"), reż. Dražen Štander, 2002, 16'
"Szczotka" ("Ščetka"), reż. Arne Brejc, 2002, 10'
"Paweł" ("Pavle"), reż. Marko Neberšnik, 2002, 17'
"Chmura" ("Oblak"), reż. Martin Turk, 2002, 11'
"Hot Dog", reż. Igor Grajič, 2002, 12'
"Załamania" ("Črepinjice"), reż. Janez Lapajne, 1997, 16'
"Napad stulecia" ("Rop stoletja"), reż. Urška Kos, 1998, 15'
Pokaz IV - ETIUDA prezentuje:
Studio Dunav Film, Belgrad, Serbia i Czarnogóra - 102'
"Parada", reż. Dušan Makavejev, 1962, 11'
"Antidogmin", reż. Zoran Jovanović, 1976, 7'
"Okno" ("Prozor"), reż. Živko Nikolić, 1976, 16'
"Ostatni dziennik telewizyjny" ("Poslednji TV dnevnik"), reż. Nikola Majdak, 1984, 5'
"Żuki" ("Balegari"), reż. Petar Lalović, 1982, 10'
"Dzień więcej" ("Dan više"), reż. Vlatko Gilić, 1972, 12'
"Niebieski zając" ("Plavi zec"), reż. Dušan Petricić, 1981, 6'
"Zaduszki" ("Zadučnice"), reż. Dragoslav Lazić, 1963, 11'
"Jego Wysokość" ("Njegovo Veličanstvo"), reż. Veljko Bikić, 1980, 2'
"I ich 14..." ("I njih 14..."), reż. Milenko Štrbac (1965), 15'
"Tango Ragtime" ("Tango Regtajm"), reż. Rostko Ćirić, 1985, 7'