Vladimír Michálek
VLADIMÍR MICHÁLEK (ur. 2 listopada 1956 r. w Mladá Boleslav) miał zostać lekarzem, jednak porzucił studia medyczne dla dokumentalistyki na praskiej FAMU. Skończył studia w 1992 roku, jest więc - jako filmowiec - rówieśnikiem Jana Hřebejka i Petra Zelenki, których retrospektywy Letnia Akademia Filmowa prezentowała w latach poprzednich. To równie ciekawy twórca, choć nie wytworzył własnego, szybko rozpoznawalnego stylu. Debiutował adaptacją Kafkowskiej "Ameryki" (1994) - i debiutował udanie, chwalono atmosferę filmu, ciekawe rozwiązania w ścieżce dźwiękowej, aktorstwo. Jest to jednak przykład kina eksperymentującego. Następny film był zupełnie inny. Prosta opowieść o proboszczu próbującym ocalić kościół, do którego przychodzi już garstka wiernych i zmagającym się z własnymi wątpliwościami, była jednym z wydarzeń 1996 roku w czeskim kinie. Znakomitą kreację w tym filmie stworzył komik i mim Boleslav Polívka. Rok 1998 przyniósł największy sukces Michálka. "Zabić Sekala" to western z czasów II wojny światowej, przepięknie sfilmowana opowieść o złu, jego przewrotności i walce z nim. Wybitne role w tym filmie zagrali Olaf Lubaszenko i Bogusław Linda, a przejmującą muzykę skomponował Michał Lorenc. Kolejny film to spory eksperyment i w treści, i w formie. Narkotyczną opowieść o dealerze próbującym wyzwolić się ze szpon nałogu, adaptację powieści Jáchyma Topola, jednego z najciekawszych młodych czeskich pisarzy, Michálek zrealizował na taśmie cyfrowej. "Anioł" (2000) zaskoczył odważnym przełamaniem schematów. Z rokiem 2001 przyszło "Babie lato", niezwykły film, czarowny hymn na cześć życia, a przy tym wypowiedź na temat, że "wesołe jest życie staruszka". Fenomenalne role - na miarę Czeskich Lwów - w tym dziele zagrali nestorzy czeskiego ekranu: Vlastimil Brodský i Stella Zázvorková. Tak oto w czasach powszechnego kultu młodości powstał film afirmujący uroki starości. Vladimír Michálek zdaje się stale szukać swojej drogi w kinie, jest konsekwentnie niekonsekwentny, próbuje nowości, ale nie zawodzi, sprawdza się na każdym polu.
Ameryka (Amerika) reż. Vladimír Michálek, Czechy 1994, 90'
Zapomniane światło (Zapomenuté svetlo) reż. Vladimír Michálek, Czechy 1996, 105'
Zabić Sekala (Je treba zabít Sekala) reż. Vladimír Michálek, Czechy/Polska/Słowacja/Francja 1998, 109'
Babie lato (Babí léto) reż. Vladimír Michálek, Czechy 2001, 95