KLUBOWY KARNET
1. WIELKIE PIĘKNO (La grande belezza) reż.: Paolo Sorentino, prod.: Włochy/Francja 2013 (142 min)
2. BORGMAN reż.: Alex van Warmerdam, prod.: Holandia/Belgia/Dania 2013 (113 min)
3. W CIEMNO (Out in the Dark) rez Michael Mayer, prod:. USA / Izrael / Palestyna 2012 (96 min)
4. TOM (Tom à la ferme) reż.: Xavier Dolan, prod.: Kanada/Francja 2013 (102 min)
5. O KROK OD SŁAWY (Twenty Feet from Stardom) reż.: Morgan Neville, prod.: USA 2013 (91 min)
6. PRZESZŁOŚĆ (Le passé) reż.: Asghar Farhadi, prod.: Francja/Iran 2013 (130 min)
7. MŁODA I PIĘKNA (Jeune et jolie) reż.: François Ozon, prod.: Francja 2013 (100 min)
8. CASANOVA PO PRZEJŚCIACH (Fading Gigolo) reż.: John Turturro, prod.: USA 2013 (90 min)
9. MOLIER NA ROWERZE (Alceste à bicyclette) reż.: Philippe Le Guay, prod.: Francja 2013 (104 min)
10. CZERWONY I NIEBIESKI (Il rosso e il blu) reż.: Giuseppe Piccioni, prod.: Włochy 2012 (98 min)
11. DOTYK GRZECHU (Tian zhu ding) reż.: Jia Zhangke, prod.: Chiny 2013 (133 min)
12. Z MIŁOŚCI DO… (Song for Marion) reż.: Paul Andrew Williams, prod.: Anglia/Niemcy 2012 (93 min)
13. ANIOŁ ŚMIERCI (Wakolda) reż.: Lucia Puenzo, prod.: Argentyna/Hiszpania/Norwegia/Francja 2013 (93 min)
14. BABADOOK (The Babadook) reż.: Jennifer Kent, prod.: Australia 2014 (93 min)
15. CO JEST GRANE, DAVIS? (Inside Llewyn Davis) reż.: Ethan i Joel Coen, prod.: USA/Anglia/Francja 2013 (104 min)
16. CRACKS IN CONCRETE (Risse im Beton) reż.: Umut Dag, prod.: Austria 2014 (105 min)
17. WE ARE THE BEST reż.: Lukas Moodysson, prod:. Szwecja/Dania 2013 (102 min)
18. BOYHOOD reż.: Richard Linklater, prod.: USA 2014 (166 min)
19. CUD (Zázrak) reż.: Juraj Lehotsky, prod.: Słowacja/Czechy (78 min)
WIELKIE PIĘKNO (La grande belezza) reż.: Paolo Sorentino, prod.: Włochy/Francja 2013 (142 min)
w.: Toni Servillo (Jep Gambardella), Carlo Buccirosso (Lello Cava), Carlo Verdone (Romano), Sabrina Ferilli (Ramona), Isabella Ferrari (Orietta), Giorgio Pasotti (Stefano), Iaia Forte (Trumeau), Pamela Villoresi (Viola), Galatea Ranzi (Stefania), Franco Graziosi (hrabia Colonna)
Europejskie Nagrody Filmowe’2013 za najlepszy film, reżyserię, rolę męską (T. Servillo) i montaż; Grand Prix i nagroda za zdjęcia na MFF w Tallinie’2013; Złoty Glob’2014 za najlepszy film zagraniczny; BAFTA’2014 za najlepszy film zagraniczny; nominacja do Oscara’2014 za najlepszy film zagraniczny
Główny bohater to -rzymski celebryta i starzejący się idol lokalnej bohemy. Próbuje nadać swemu życiu sens i cel, szuka owego tytułowego „wielkiego piękna”, jednak bez wielkiego sukcesu. Choć Sorrentino opowiada o klęsce życiowej, jego film trudno określić jako przygnębiający. Włoski reżyser o poważnych sprawach mówi z ujmującą lekkością, nadaje fabule strukturę wypełnionej dygresjami anegdoty i dobrze się czuje w towarzystwie swojego bohatera.
BORGMAN reż.: Alex van Warmerdam, prod.: Holandia/Belgia/Dania 2013 (113 min)
w.: Jean Bijvoet (Borgman), Hadewych Minis (Marina), Jeroen Perceval (Richard), Alex van Warmerdam (Ludwig), Tom Dewispelaere (Pascal), Sara Hjort Ditlevsen (Stine), Elve Lijbaart (Isolde), Eva van de Wijdeven (Ilonka), Annet Malherbe (Brenda)
Nagroda dla najlepszego filmu europejskiego na MFF w Strasburgu’ 2013; nagrody za najlepszy film, scenariusz i rolę kobiecą (H. Minis) na Holenderskim Festiwalu Filmowym’ 2013; nagroda za reżyserię na MFF w Hajfie’ 2013; nagroda za reżyserię na MFF w Atenach’ 2013
Kim jest tytułowy bohater filmu Alexa van Warmerdama, nie dowiemy się. Buntownikiem, rewolucjonistą, postacią z fantastycznej opowieści o mścicielach zakłócających spokój sytym mieszczanom? W prologu widzimy polujących na niego uzbrojonych mężczyzn, w tym księdza ze strzelbą gotową do strzału, z czego wynika, iż Kościołowi też zagraża. Nie jest sam, umykając pościgowi, ostrzega wspólników mieszkających w lesie, w norach przypominających kryjówki zwierząt. Zanim w finale wrócą do podziemia, przeprowadzą kolejną, dobrze obmyślaną akcję. Mieszczanie ukryci w dobrze strzeżonych willach, miejcie się na baczności! Borgman nadchodzi, a nie zgadniecie, pod jaką postacią i z jakimi zamiarami. Filmowy biznesmen, jeszcze niezdający sobie sprawy, jak krucha jest stabilizacja, którą osiągnął, tłumaczy żonie: jesteśmy ludźmi Zachodu, jesteśmy bogaci, to nie nasza wina. Tacy jak Borgman uważają inaczej. (…)
W CIEMNO (Out in the Dark) rez Michael Mayer, prod:. USA / Izrael / Palestyna 2012 (96 min)
w.: Nicholas Jacob (Nimr), Michael Aloni (Roy), Jamil Khoury (Nabil), Alon Pdut (Gil), Loai Nofi (Mustafa), Khawlah Hag-Debsy (Hiam), Maysa Daw (Abir), Shimon Mimran (Daniel)
Nagroda dla najlepszego filmu izraelskiego na MFF w Hajfie’ 2012
Palestyński student Nimra i prawnik Roy poznają się w gejowskim klubie w Tel Awiwie i bardzo szybko zostają parą. W tej relacji Roy wydaje się być stroną uprzywilejowaną: jego zamożni rodzice akceptują homoseksualizm syna, a ojciec szykuje dla niego ciepłą posadkę w rodzinnej firmie. Sytuacja Nimra, który musi ukrywać przed rodziną prawdę o sobie, jest zdecydowanie mniej komfortowa. Komplikuje się jeszcze bardziej w momencie, gdy izraelskie służby specjalne odkrywają w piwnicy rodzinnego domu Nimra cały arsenał broni, należący do związanego z ekstremistyczną bojówką brata głównego bohatera.
TOM (Tom à la ferme) reż.: Xavier Dolan, prod.: Kanada/Francja 2013 (102 min)
w.: Xavier Dolan (Tom), Pierre-Yves Cardinal (Francis), Lise Roy (Ahathe), Evelyne Brochu (Sara), Manuel Tadros (barman), Jacqes Lavallée (ksiądz), Anne Caron (lekarz), Olivier Morin (Paul)
Nagroda FIPRESCI na MFF w Wenecji’ 2013; nagroda publiczności na MFF w Stambule’ 2014
Tytułowy bohater przyjeżdża na pogrzeb chłopaka. Guillaume mieszkał na wsi, Tom niewiele wiedział o jego rodzinie. Jest zdumiony tym, co został. Czekają na niego zamknięta w sobie matka (Lisa Roy), wielu spraw się domyślająca, ale nigdy w życiu nie ujawniająca tych myśli, oraz brat Guillaume’a – Francis (Pierre-Yves Cardinal), porywczy macho, jednocześnie odpychający i fascynujący, pomieszanie homofoba i niewyautowanego geja.
Toma wyrwanego nagle z wielkomiejskiej rzeczywistości do – dosłownie mówiąc – obory pełnej krów, nowe realia nie tyle odrzucają, co fascynują. Chciałby wyjechać ze wsi, ale nie potrafi. Coś czy raczej ktoś go zatrzymuje. Pamięć o Guillaumie coraz mocniej łączy się z fizyczną, biologiczną obecnością Francisa.
O KROK OD SŁAWY (Twenty Feet from Stardom) reż.: Morgan Neville, prod.: USA 2013 (91 min)
w.: Darlene Love, Merry Clayton, Lisa Fisher, Judith Hill, Tata Vega, Gloria Jones, Claudia Lennear
Oscar’ 2014 za najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny; nagroda publiczności na MFF Dokumentalnych w Amsterdamie’ 2013; nagroda publiczności na MFF w San Francisco’ 2013; nagroda za najlepszy film dokumentalny na MFF w Seattle’ 2013
Opowieść o ignorowanych zazwyczaj muzykach z chórków wielkich gwiazd.
Neville poświęca należytą uwagę artystom, którzy nie mogli pogodzić się z brakiem indywidualnych osiągnięć i odeszli z branży niespełnieni. Atmosfera melancholijnej rezygnacji łączy się z optymistycznie zabarwioną pokorą. Neville po cichu występuje przeciw rozpowszechnionemu wśród fanów kultowi indywidualizmu i próbuje przekonać odbiorców, że muzyka to sport zespołowy.
PRZESZŁOŚĆ (Le passé) reż.: Asghar Farhadi, prod.: Francja/Iran 2013 (130 min)
w.: Bérénice Bejo (Marie Brisson), Tahar Rahim (Samir), Ali Mosaffa (Ahmad), Pauline Burlet (Lucie), Elyes Aguis (Fouad), Jeanne Jestin (Léa), Sabrina Ouazani (Naima), Babak Karimi (Shahryar), Valeria Cavalli (Valeria), Alekksandra Klebanska (Céline)
Nagroda za rolę kobiecą (B. Bejo) oraz nagroda Jury Ekumenicznego na MFF w Cannes’ 2013; Cezary’ 2014 za najlepszy film, reżyserię, scenariusz, rolę kobiecą (B. Bejo) i montaż
Film dzieje się pomiędzy byłym mężem, żoną, jej nowym partnerem oraz dziećmi z obu związków. Podobnie jak w głośnym irańskim „Rozstaniu” Farhadiego – choć tym razem bez żadnych odniesień społecznych – kameralny dramat tworzy rodzaj psychologicznego thrillera, pozwala oglądać sytuację z różnych punktów widzenia. Co zrobić, aby nie stała się źródłem zapiekłego konfliktu? O tym właśnie mówi ten film: o możliwości przebaczenia. O więzi, która mimo zerwania paradoksalnie wciąż trwa. O związkach, które tworzą dziś rodzaj wielorodzinnych „patchworków”.
MŁODA I PIĘKNA (Jeune et jolie) reż.: François Ozon, prod.: Francja 2013 (100 min)
w.: Marine Vatch (Isabelle), Géraldine Paihas (matka), Fantin Ravat (brat Victor), Frédéric Pierrot (Patrick), Johan Leysen (Georges), Charlotte Rampling (Alice), Nathalie Richard (Véro), Djedje Apali (Peter)
Isabelle, która bez walki poddała twierdzę swego dziewictwa poznanemu przypadkiem Niemcowi, nabywa świadomość własnej atrakcyjności. Od tej pory wpuszcza między swe gościnne uda każdego, kogo stać na prowokacyjnie drogi bilet wstępu. Dziewczyna, choć na pozór pewna siebie, w rzeczywistości zmaga się z obsesją dręczącą niemal wszystkie postacie z filmów francuskiego reżysera. Aby uniknąć szoku poznawczego, odurza się własną wyobraźnią, sztuką bądź narkotykami. Isabelle postanawia tymczasem skryć się przed wyzwaniami dojrzałego życia we własnej sypialni.
CASANOVA PO PRZEJŚCIACH (Fading Gigolo) reż.: John Turturro, prod.: USA 2013 (90 min)
w.: John Turturro (Fioravante), Woody Allen (Murray), Vanessa Paradis (Avigal), Sharon Stone (dr Parker), Liev Schreiber (Dovi), Sofia Vergara (Selima), Tonya Pinkins (Othella), Jade Dixon (Cee Cee), Aubrey Joseph (Cefus), Dante Hoagland (Coco), Isaiah Clifton (Cyrus)
Nagroda publiczności na MFF w Miami’ 2014
Oto Murray Schwartz, nowojorski antykwariusz, który właśnie zwija interes, występuje z zaskakującą propozycją. Oznajmia mianowicie swemu pracownikowi i przyjacielowi zwanemu Fioravante (John Turturro), że jego lekarka dermatolog nazwiskiem Parker i jej seksowna przyjaciółka Selima marzą o seksualnym trójkącie. Murray proponuje, żeby Fioravante oddał się obu paniom za pieniądze. Wkrótce Murray staje się rajfurem Fioravantego, oczywiście za procent od każdego zarobku podopiecznego.
MOLIER NA ROWERZE (Alceste à bicyclette) reż.: Philippe Le Guay, prod.: Francja 2013 (104 min)
w.: Fabrice Luchini (Serge Tanneur), Lambert Wilson (Gauthier Valence), Maya Sansa (Francesca), Camille Japy (Christine), Ged Marlon (Christophe), Stéphan Wojtowicz (taksówkarz), Annie Mercier (Tamara), Christine Murillo (pani Françon)
Nagroda publicznosci na MFF w Sarasocie’ 2014
W „Molierze na rowerze” na deszczową Ré przyjeżdża Gauthier Valence (Lambert Wilson), gwiazdor popularnej telenoweli o przystojnym lekarzu. Odwiedza sławnego aktora Serge’a Tanneura (Fabrice Luchini), który zerwał z zawodem, by namówić go do wspólnego wystawienia w Paryżu „Mizantropa”. Tanneur żyje w sypiącym się domu, który dostał w spadku po wuju. Nadsyłanymi mu scenariuszami pali w kominku. „Mizantropa” też początkowo odrzuca. Gdy jednak daje się przekonać, pięciodniowe próby i tak zaczynają się od kłótni – kto ma grać Alcesta, a kto Filinta. Ostatecznie panowie ciągle zamieniają się rolami...
CZERWONY I NIEBIESKI (Il rosso e il blu) reż.: Giuseppe Piccioni, prod.: Włochy 2012 (98 min)
w.: Riccardo Scamarcio (Giovanni Prezioso), Margherita Buy (Giuliana), Roberto Herlitzka (prof. Fiorito), Silvia D’Amico (Angela), Davide Giordano (Enrico), Elena Lietti (Emma), Nina Torresi (Melania), Ionut Paun (Adam), Alexandru Bindea (ojciec Adama), Lucia Mascino (Elena), Domiziana Cardinali (Silvana)
Surowo wypada ocena współczesnego włoskiego społeczeństwa dokonana z perspektywy sędziwego historyka sztuki. Profesor Fiorito nie szanuje nie tylko swoich podopiecznych, lecz także ich rodziców, którzy dają popis arogancji, bezmyślności i braku ogłady. Sekwencja konfrontacji belfra z ojcami jego najsłabszych uczniów stanowi prawdziwy klejnot złośliwej ironii.
DOTYK GRZECHU (Tian zhu ding) reż.: Jia Zhangke, prod.: Chiny 2013 (133 min)
w.: Jiang Wu (Dahai), Luo Lanshan (Hui Xiao), Wang Baoqiang (San Zhou), Zhao Tao (Yu Xiao), Meng Li (Lianrong)
Nagroda za najlepszy scenariusz na MFF w Cannes’2013; nagroda za muzykę na MFF w Gandawie’2013
Dla górników z miejscowej kopalni występuje objazdowa chińska opera. Ze sceny pada pytanie, które stanie się puentą filmu: czy rozumiesz swój grzech? W tłumie robotników jest mężczyzna w szynelu – Dahai. Nie chce pogodzić się z niesprawiedliwością. Protestuje legalnie, ale kiedy zostaje brutalnie pobity, postanawia sam wyrównać rachunki.
Z MIŁOŚCI DO… (Song for Marion) reż.: Paul Andrew Williams, prod.: Anglia/Niemcy 2012 (93 min)
w.: Terence Stamp (Arthur), Vanessa Redgrave (Marion), Gemma Arterton (Elizabeth), Christopher Eccleston (James), Barry Martin (Timothy), Taru Devani (Sujantha), Anne Reid (Brenda), Elizabeth Counsell (Cheryl), Ram John Holder (Charlie), Denise Rubens (Marge), Arthur Nightingale (Terry), Jumayn Hunter (Steven)
Nagroda publiczności na MFF w Nashville’ 2013; nagroda za rolę męską (T. Stamp) na MFF w Seattle’ 2013
Ciężko chora, umierająca na raka Marion ostatnie miesiące i tygodnie życia chce spędzić w gronie przyjaciół, muzykujących emerytów przygotowujących się do lokalnego konkursu. Sprzeciwia się temu gburowaty mąż kobiety . Przemawia za nim zarówno troska o stan zdrowia żony, jak i egoizm. Na ostatniej prostej chciałby mieć Marion wyłącznie dla siebie. Jak łatwo się domyślić, zachowanie Arthura przejdzie w końcu zbawienną dlań ewolucję.
ANIOŁ ŚMIERCI (Wakolda) reż.: Lucia Puenzo, prod.: Argentyna/Hiszpania/Norwegia/Francja 2013 (93 min)
w.: Alex Brendemühl (Josef Mengele), Florencia Bado (Lilith), Diego Peretti (Enzo), Natalia Oreiro (Eva), Elena Roger (Nora), Guillermo Pfening (Klaus), Alan Daicz (Tomas)
Nagroda za reżyserię na MFF w Hawanie’ 2013; nagrody Argentyńskiej Akademii Filmowej’ 2013 za najlepszy film, reżyserię, rolę męską (A. Brendemühl), scenografię i montaż
W „Aniele śmierci” Argentyna zostaje przedstawiona jako przytulny azyl nazistowskich oprawców. Legitymujący się fałszywym paszportem Mengele doświadcza nie tylko wsparcia władz, lecz także życzliwości zwykłych ludzi. Dzięki temu może tak łatwo zbliżyć się do nastoletniej Lilith, która przykuwa uwagę niskim – jak na swój wiek – wzrostem. Uczynny doktor zostaje przyjęty z otwartymi ramionami, gdy oferuje bohaterce pomoc w walce z zaburzonymi hormonami.
BABADOOK (The Babadook) reż.: Jennifer Kent, prod.: Australia 2014 (93 min)
w.: Essie Davis (Amelia), Noah Wiseman (Samuel), Daniel Henshall (Robbie), Tim Purcell (Babadook), Tiffany Lyndall-Knigt (kobieta w supermarkecie), Benjamin Wispear (Oskar), Carmel Johnson (nauczyciel), Hayley McElhinney (Claire), Craig Behenna (Warren)
Nagroda Specjalna Jury, nagrody krytyki i publiczności na MFF w Gérardmer’ 2014
Książka zatytułowana „Pan Babadook” pewnego dnia materializuje się niespodziewanie na półce sześcioletniego Samuela. Chłopiec za wszelką cenę chce chronić matkę przed stworem, w którego istnienie święcie wierzy. Ale matka zmaga się z własnymi demonami. Syn jest dla niej nade wszystko uosobieniem smutku, symbolem tragedii, która zdarzyła się przed laty; jej mąż zginął w wypadku samochodowym, jadąc z ciężarną żoną na porodówkę.
CO JEST GRANE, DAVIS? (Inside Llewyn Davis) reż.: Ethan i Joel Coen, prod.: USA/Anglia/Francja 2013 (104 min)
w.: Oscar Isaac (Llewyn Davis), Carey Mulligan (Jean), Justin Timberlake (Jim), Ethan Phillips (Mitch), Robin Bartlett (Lillian), Max Casella (Pappi Corsicato), Jerry Grayson (Mel Novikoff), Jeanine Serralles (Joy), Adam Driver (Al Cody), Stark Sands (Troy Nelson), John Goodman (Roland)
Nagroda Jury na MFF w Cannes’ 2013; nagroda za rolę męską (O. Isaac) na MFF w Santa Barbara’ 2014
Zima, Nowy Jork, początek lat 60. W scenerii małych zadymionych knajpek i studiów fonograficznych przypominających składy rupieci, próbuje zrobić karierę młody muzyk folkowy. Jak wielu innych przed nim i po nim, przekonuje się jednak, że talent i szczera chęć niekoniecznie równają się sukces. Llewyn nie znajduje uznania ani u publiczności, ani u krytyków. Chłopaków takich jak on, przenoszących się z gitarą na ramieniu od jednego kawiarnianego stolika do drugiego (i śpiących kątem u rozmaitych przygodnych przyjaciół), jest na pęczki. W odysei po barach, nędznych spelunach, studiach muzycznych i zimnych ulicach Nowego Jorku Llewynowi towarzyszy rudy kot, który ma jednak własne plany. Jedyną stałą w życiu Davisa pozostaje gitara, bo nawet romansowi z dziewczyną kumpla wyraźnie brakuje ikry.
CRACKS IN CONCRETE (Risse im Beton) reż.: Umut Dag, prod.: Austria 2014 (105 min)
w.: Murathan Muslu (Ertan), Alechan Tagaev (Mikail), Erdem Türkoglu (Kemal), Ivan Kriznjak (Dejan), Shamil Iliskhanov (Murad), Daniel Mijatović (Daniel), Magdalena Paulus (Daria), Martina Spitzer (Andrea)
Opowieść o Ertanie, który po wyjściu z więzienia podejmuje próbę zbliżenia się ze swoim 15-letnim synem – Mikailem. Zadanie to wymagać będzie od niego sporego wysiłku, ponieważ nie dość, że mało interesował się potomkiem zaraz po jego narodzinach, to jeszcze ostatnią dekadę swojego i jego życia spędził w więzieniu skazany za zabójstwo i posiadanie narkotyków. Zdając sobie z tego sprawę, posuwa się do podstępu – zatrudnia się przy remoncie wiedeńskiego centrum młodzieżowego, w piwnicy którego wraz z kolegami przesiaduje jego syn nagrywający tam demo swoich rapowych utworów, które – ma nadzieję – uczynią go sławnym i bogatym.
WE ARE THE BEST reż.: Lukas Moodysson, prod:. Szwecja/Dania 2013 (102 min)
w.: Mira Barkhammar (Bobo), Mira Grosin (Klara), Liv LeMoyne (Hedvig), Johan Lijemark (Kenneth), Mattias Wiberg (Roger), Jonathan Salomonsson (Elis), Alvin Strollo (Mackan), Charlie Falk (Linus)
Nagroda publiczności na MFF w Reykjaviku’ 2013; Grand Prix na MFF w Tokio’ 2013
Sztokholm 1982. Bobo i jej najlepsza przyjaciółka Klara są trzynastolatkami, które borykają się z typowymi problemami dojrzewania. Nie mają też zamiaru dostosowywać się do przeciętniaków ze szkoły. Bobo gra na gitarze basowej, Klara na perkusji. Kochają punk rocka i marzą o własnym zespole. Marzenia mogą się ziścić, kiedy poznają świetną gitarzystkę Hedvig. Trzeba jej tylko obciąć włosy i przekonać, że granie punka jest fajniejsze niż granie na gitarze klasycznej. Punk not dead!
Film oparty na komiksowej powieści Coco Moodysson, żony reżysera. Jest peanem na cześć potrzeby buntu i brania swojego życia we własne ręce.
BOYHOOD reż.: Richard Linklater, prod.: USA 2014 (166 min)
w.: Ellar Coltrane (Mason), Patricia Arquette (matka), Ethan Hawke (ojciec), Elijah Smith (Tommy), Lorelei Linklater (Samantha), Steven Chester Price (Ted), Bonnie Cross (nauczycielka), Libby Vilari (babcia), Marco Perella (prof. Welbrock), Jamie Howard (Mindy), Andrew Villarreal (Randy)
Srebrny Niedźwiedź za reżyserię na MFF w Berlinie’ 2014; nagrody za najlepszy film, reżyserię i rolę kobiecą (P. Arquette) na MFF w Seattle’ 2014
W pierwszym ujęciu siedmioletni Mason leży na trawie, patrzy w niebo. „Jak było w szkole? – pyta matka. – Dobrze – mówi chłopiec. – Nauczycielka zwróciła uwagę, że ciągle patrzysz za okno...”. W ostatnim ujęciu, kręconym 12 lat później, ten sam aktor, Ellar Coltrane, jako osiemnastoletni student college’u na wycieczce do kanionu ogląda z dziewczyną zachód słońca. Ale to nie koniec, tylko początek.
I choć filmowi rodzice małego Masona – Hawke i Patricia Arquette – zmieniają się, starzeją i na naszych oczach dorasta jego siostra Samantha, „Boyhood” nie jest sentymentalnym filmem o przemijaniu i końcu „sielskiego, anielskiego” dzieciństwa, tylko o życiu, które jest nieustannym początkiem.
CUD (Zázrak) reż.: Juraj Lehotsky, prod.: Słowacja/Czechy (78 min)
w.: Michaela Bendulová (Ela), Robert Roth (Roby), Venuša Kalejová, Lenka Hrabrunová, Kika Potočná, Žaneta Polhošová, Sandra Radičová, Duminika Kmetová, Katarina Feldeková
Bohaterką psychologicznego dramatu jest piętnastoletnia dziewczyna, która po konflikcie z matką, serii wpadek po kradzieżach w supermarketach, ucieczce z domu i romansie z dużo od niej starszym ochroniarzem, kończy w poprawczaku. Kiedy odkrywa, że jest w czwartym miesiącu ciąży, decyduje się na ucieczkę w celu odnalezienia ojca swego dziecka. Ten zaś, pogrążony w długach, nie jest zainteresowany stałym związkiem z Elą. Wykorzystuje natomiast okazję, by sprzedać ją alfonsowi…
KOBIETA W UKRYCIU (The Invisible Woman) reż.: Ralph Fiennes, prod.: Anglia 2013 (111 min)
w.: Ralph Fiennes (Charles Dickens), Felicity Jones (Nelly), Kristin Scott Thomas (Frances Ternan), John Kavanagh (William Benham), Tom Attwood (Lambourne), Susanna Hislop (Mary), Tom Burke (George Wharton Robinson), Tommy Curson-Smith (Geoffrey)
Nominacja do Oscara’2014 za kostiumy
Nelly, szczęśliwa żona, matka i nauczycielka, nie może zapomnieć o przeszłości. Jej wspomnienia, wywołane wyrzutami sumienia i poczuciem winy, zabierają nas do czasów ekscytującego, ale skomplikowanego związku, który łączył ją z Charlesem Dickensem. Dickens – sławny, ale emocjonalnie izolujący się od otoczenia – zakochuje się w Nelly, która pochodzi z rodziny aktorskiej. Teatr to dla pisarza arena życia. Jest świetnym aktorem–amatorem i lepiej czuje emocje, powstające na scenie czy płynące ze stron jego powieści, niż te pojawiające się w prawdziwym życiu. Nelly staje się jego muzą, ale płaci za to wysoką cenę. Oficjalnie nie może być towarzyszką życia żonatego pisarza. Na zawsze pozostanie kobietą „w ukryciu”.