BOSSAK. KRONIKA WYPADKÓW FILMOWYCH

reż.: Małgorzata Burzyńska-Keller
scen.: Małgorzata Burzyńska-Keller, Monika Zawadzka
zdj.: Józef Romasz
prod.: Polska 2010 (67 min)

Film dokumentalny o Jerzym Bossaku to opowieść o wielkim autorytecie kina, który nadał kształt polskiej kinematografii po II wojnie światowej. W odbudowującym się kraju stworzył takie instytucje jak: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych w Warszawie, Polska Kronika Filmowa, Przedsiębiorstwo Państwowe "Film Polski" i in. Był wychowawcą, nauczycielem i profesorem łódzkiej Szkoły Filmowej. Wypromował całe pokolenia reżyserów i operatorów polskich. Jednocześnie sam był autorem dokumentalnych dzieł filmowych nagradzanych na międzynarodowych festiwalach, w tym w Cannes, Florencji, Monte Carlo, Karlowych Warach. Był jurorem wielu festiwali w Europie i USA. Założył i kierował do wydarzeń Marca 1968 roku słynnym zespołem filmowym "Kamera", w którym realizowali filmy najwięksi polscy twórcy: Jerzy Has, Jerzy Hoffman, Jerzy Kawalerowicz, Janusz Majewski, Andrzej Munk, Andrzej Wajda, Roman Polański, Jerzy Skolimowski i inni, których dzieła składają się na nurt europejski zwany "polską szkołą filmową". Film o Jerzym Bossaku został zrealizowany w setną rocznicę Jego urodzin (1910-1989), twórcę wspominają w nim: Helena Amiradżibi-Stawińska, Ernest Bryll, Wojciech Jerzy Has, Jerzy Hoffman, Stanisław Janicki, Jerzy Kawalerowicz, Zygmunt Kniaziołucki, Tadeusz Konwicki, Andrzej Kostenko, Janusz Majewski, Jerzy Mierzejewski, Zofia Nasierowska, Roman Polański, Bohdan Poręba, Jerzy Skolimowski, Wojciech Solarz, Jerzy Stefan Stawiński, Andrzej Wajda, Jerzy Woźniak, Edward Zajicek i Krystyna Zwolińska.

FILMPOLSKI.PL



 

BYŁ SOBIE DZIECIAK

reż.: Leszek Wosiewicz       
scen.: Leszek Wosiewicz
zdj.: Leszek Wosiewicz
muz.: Wojciech Waglewski
w.: Magdalena Cielecka (Irena), Rafał Fudalej (Marek), Eryk Lubos (Ukrainiec Jowa), Sonia Bohosiewicz (służąca), Piotr Głowacki (Hans), Mirosław Zbrojewicz (Uli), Andrzej Mastalerz (ojciec Marka), Stanisława Celińska (sąsiadka), Maciej Marczewski (powstaniec Mundek), Małgorzata Sadowska (matka Marka)
prod.: Polska 2013 (97 min)

Głównym bohaterem filmu jest Mark, chłopiec, któremu nie pali się do obrony kraju. Gdy jego rówieśnicy dogorywają w warszawskich kanałach, Marek spędza czas w rodzinnym mieszkaniu w otoczeniu mieszczek, które nie wyścibią nosa z kamienicy bez założonego beretu, nawet jeśli trwa alarm bombowy.

Reżyser pozwala sobie nawet przebrać Marka w kobiece fatałaszki, bo to najprostszy sposób, by przedostać się z jednej części miasta do innej. W jaki sposób postać takiego tchórza może wpłynąć na obalanie mitu powstańca? W taki, że w następstwie wydarzeń to właśnie on zostanie uznany za prawdziwego patriotę.

 

DZIEWCZYNA Z SZAFY

reż.: Bodo Kox         
scen.: Bodo Kox
zdj.: Arkadiusz Tomiak
muz.: Joanna Halszka Sokołowska,  Filip Zawada
w.: Magdalena Różańska (Magda), Wojciech Mecwaldowski (Tomek), Piotr Głowacki (Jacek), Eryk Lubos (dzielnicowy Krzysztof), Teresa Sawicka (Kwiatkowska), Magdalena Popławska (Anna)
prod.: Polska 2012 (88 min)       

Jacek jest informatykiem. Pracuje w domu. Na szczęście, bo trudno mu opuszczać mieszkanie. Opiekuje się upośledzonym umysłowo bratem, którego nie może ani na chwilę zostawić samego. Kiedy wychodzi na spotkanie biznesowe albo na randkę, zostawia Tomka pod opieką sąsiadki – starej zołzy w szlafroku i papilotach, której płaci za wieczór 40 zł.

Na tym samym piętrze skromnego bloku mieszka też Magda. Nie wiemy, co robi i co jej się w życiu przydarzyło. Jest w głębokiej depresji, chowa się przed światem w szafie. Kiedyś zgodzi się „popilnować" Tomka. „Tylko raz" – rzuci Jackowi.

Jednak między dwojgiem outsiderów zrodzi się niezwykła więź. Siedząc razem w ciszy, marząc, czując swoją bliskość, odnajdą sens życia. Ale Tomek jest śmiertelnie chory. Nieoperacyjny guz mózgu pozbawił go kontaktu ze światem, a teraz – rosnąc – skazuje na śmierć.


 

FUGA NA WIOLONCZELĘ, TRĄBKĘ I PEJZAŻ

reż.: Jerzy Kucia      
scen.: Jerzy Kucia, Agnieszka Kucia         
muz.: Piotr Klimek
prod.: Polska 2013 (18 min)

Refleksyjna opowieść, zrealizowana w poetyckiej formule filmowej opartej na relacji obrazu i muzyki. Film przedstawia proces poszukiwania specyfiki pejzażu i wyzwalania ludzkich emocji, przywołując wydarzenia, które miały miejsce w przedstawionej scenerii.
FILMPOLSKI.PL


VIVE LE CINEMATOGRAPH!

reż.: Agnieszka Gomułka
zdj.: Sławomir Orman
muz.: Jan Romanowski
w.: Józef Gębski
prod.: Polska 2011 (35 min)

... kiedy od twórcy dokumentów, komedii i drzewa genealogicznego kinematografu – Józefa Gębskiego usłyszeliśmy, że "gdzieś tak około roku 2000 skończyło się stare kino", postanowiliśmy ruszyć jego śladem w poszukiwaniu nowego kina. Film jest zapisem tej podróży i naszych odkryć, które doprowadziły do zredefiniowania historii i pojęcia X Muzy. W poszukiwaniach towarzyszyła nam główna myśl J.L. Godarda, że kino jest formą, która myśli.
FILMPOLSKI.PL

 

GOREJĄCY KRZEW

reż.: Agnieszka Holland     
scen.: Štĕpán Hulik
zdj.: Martin Štrba , Rafał Paradowski
muz.: Antoni Łazarkiewicz
w.: Tatiana Pauhofová (Dagmar Burešová), Jaroslava Pokorná (Libuše Palachová), Petr Stach (Jiří Palach), Igor Bareš (mjr Dočekal), Vojtěch Kotek (Ondřej Trávníček), Adrian Jastraban (Władimír Charouz), Ivan Trojan (mjr Jireš), Jenovéfa Boková (Vlaďka Charouzová)
prod.: Polska 2013 (234 min)

„Gorejący krzew" zaczyna się od zbitki obrazów z epoki: młodzież tańcząca twista - czołgi na ulicach - protesty z flagami - pierwsi zabici. A potem normalny dzień, ludzie idą do pracy. W tym gęsto szytym filmie dziejącym się na wielu planach bohaterowie są jakby wpuszczeni w tłum przechodniów, pasażerów pociągu, interesantów - jak w przenikniętych dokumentalną obserwacją filmach tamtej epoki.

Zwrotniczy na placu Wacława przestawia tory, potem wyjmuje bułkę, nagle dostrzega chłopaka z dwoma białymi, plastykowymi kubłami, który przed wejściem do muzeum oblewa się płynem i podpala. Płonąc, biegnie przed siebie z krzykiem. Ludzie rzucają się go ratować, ktoś woła: „sanitka!".


 

IMAGINE

reż.: Andrzej Jakimowski   
scen.: Andrzej Jakimowski
zdj.: Adam Bajerski
muz.: Tomasz Gąssowski
w.: Edward Hogg (Ian), Alexandra Maria Lara (Eva), Melchior Derouet (Serrano), Francis Frappat (doktor), João Lagarto (brat Humberto), Alix Plancq (student Iana), António Rollo (student Iana), Cláudia Soares (studentka Iana)
prod.: Polska/Portugalia/Francja/Anglia 2012 (105 min)

(…) Ian (Sam Riley znany jako odtwórca głównej roli w filmie „Control” Antona Corbijna) przyjeżdża do Lizbony, aby przekazać niewidomym dzieciom umiejętność poruszania się bez laski. Wypracowana przez niego technika echolokacji oparta na wsłuchiwaniu się w odgłosy przestrzeni określanej za pomocą klaskania, czy odgłosu kroków, budzi kontrowersje. Ryzyko upadku jest duże, liczy się jednak stawka – poruszanie się po świecie ludzi widzących bez napiętnowania, upokarzającego współczucia.


 

JEGO OCZAMI

reż.: Szymon Wróbel
scen.: Szymon Wróbel        
zdj.: Krzysztof Kalisz, Dawid Wojtyła
prod.: Polska 2012 (101 min)

Niesamowicie ciepły, bardzo swojski portret księdza Józefa Tischnera.

 

LEKARZE

reż.: Tomasz Wolski
scen.: Tomasz Wolski          
zdj.: Tomasz Wolski
prod.: Polska 2011 (82 min)

Złota Żaba na MFF Camerimage’2011; nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż na Krakowskim Festiwalu Filmowym’2011

Dokument nakręcony w jednym z najlepszych polskich szpitali publicznych - Krakowskim Szpitalu Specjalistycznym im. Jana Pawła II - na oddziale chirurgii serca.


 

MIŁOŚĆ

reż.: Sławomir Fabicki        
scen.: Sławomir Fabicki, Marek Pruchniewski 
zdj.: Piotr Szczepański
w.: Marcin Dorociński (Tomek), Julia Kijowska (Maria), Adam Woronowicz (prezydent miasta), Agata Kulesza (żona prezydenta), Dorota Kolak (matka Tomka), Marian Dziędziel (ojciec Tomka), Wojciech Mecwaldowski (kolega Tomka), Roman Gancarczyk (lekarz)
prod.: Polska  2012 (105 min)

Inspiracją scenariusza była głośna afera ostatnich lat: popularny prezydent miasta oskarżony o gwałt na podwładnej. W rzeczywistości mąż zgwałconej kobiety wytoczył wojnę sprawcy. W filmie sytuacja jest poprowadzona inaczej. Ujawnia jakąś skazę ich związku: słabość męża wierność żony, jej trwanie. Wyznanie żony o tym, co się stało, uruchamia u męża lawinę irracjonalnych podejrzeń, zazdrości, nienawiści, porusza zadawniony kompleks. Co gorsza, oboje - mąż i żona - za sprawą nieopatrznie przyjętych pieniędzy w pewien sposób wiążą się z gwałcicielem, stają się jego zakładnikami.



 

MIŁOŚĆ BEZ USTAWKI

reż.: Kamil Król       
scen.: Kamil Król
zdj.: Kamil Król
prod.: Polska 2012 (76 min)

 Dokument  zaczyna i kończy się sceną w sądzie, gdzie małżonkowie wnoszą o warunkowe przedterminowe zwolnienie Krzysztofa z dalszego odbywania kary więzienia. To, co pomiędzy, to historia przemiany prowodyra ustawek, zadymiarza, sądzonego też za napady i kradzieże  w przykładnego męża, ojczyma, pracownika i obywatela. A wszystko to sprawiła miłość, na którą „nie ma mocnych”.


 

MOJA ULICA

reż.: Marcin Latałło 
scen.: Marcin Latałło, Alexandre Dayet 
zdj.: Marcin Latałło
muz.: Antoni Łazarkiewicz
prod.: Polska/Francja  2008 (80 min)  

Dokumentalna opowieść, która z pozoru wydaje się dobrodusznym portretem rodzinnym, jest podszyta ironią i smutkiem. Latałło przez kilka lat od 2003 r. odwiedzał z kamerą swoich bohaterów. W tym czasie przed ich oknami wyrastało centrum handlowe Manufaktura. Rodzina egzystuje w dużej mierze dzięki emeryturze babci Reni, dawnej włókniarki. To małe epitafium dla klasy robotniczej.


 

OJCIEC I SYN

reż.: Paweł Łoziński
scen.: Paweł Łoziński, Marcel Łoziński
zdj.: Paweł Łoziński, Marcel Łoziński
prod.: Polska 2013 (54 min)

Nagroda dla najlepszego filmu dokumentalnego na MFF w Moskwie’2013; Srebrny Róg dla najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego na Krakowskim Festiwalu Filmowym’2013

Łączy ich nazwisko, wykonywany z pasją zawód, ale i silna, skomplikowana więź, pełna resentymentów i niedopowiedzeń. Dwaj wybitni dokumentaliści, Marcel i Paweł Łozińscy, wyruszają samochodem w podróż po Europie. Dla ojca jest to powrót do miejsca urodzenia, dla syna – próba rozliczenia wspólnej przeszłości. Obaj próbują zarejestrować kamerą ten trudny dialog.
FILMPOLSKI.PL


 

OKAZJA

reż.: Jarosław Kacper Królak         
scen.: Piotr Rzepka  
zdj.: Andrzej Jurewicz
muz.: Adam Skorupa
w.: Jakub Kamieński (Piotr Chochołek), Cezary Kaźmierski (Ryszard Góra), Stanisław Budny (sąsiad), Arkadiusz Janiczek (Radek Nowak), Katarzyna Kocemba (Marzena), Małgorzata Rusak-Dabbs (sąsiadka), Michał Piela (prezes), Iwona Kuklińska (Konstancja), Aleksander Grochocki (jubiler), Jarosław Kacper Królak, Katarzyna Skorupa, Marta Mojnowska, Sławomira Kościelniak, Magda Jezierska
prod.: Polska 2012 (20 min)

„Okazja” to groteska ukazująca historię Piotra, który nie ma łatwego życia. Zaharowuje się w pracy, zostając zawsze po godzinach, stetryczały sąsiad codziennie ma mu coś nowego do zarzucenia, a po jego mieszkaniu grasuje ciekawski szczur sąsiadki. Do tego okazuje się, że dziewczyna, której pragnął się oświadczyć romansuje z jego najlepszym kolegą z biura. Tego jest już za wiele. Piotr postanawia zlecić zabójstwo wiarołomnej pary. Niespodziewanie „firma sprzątająca" oferuje mu zlikwidowanie dowolnej dodatkowej osoby z rabatem, co więcej – co więcej, proponuje w następstwie, abonament dla stałego klienta na swoje usługi. Piotr postanawia skorzystać z okazji ...
STOPKLATKA.PL 07.02.2013

 

PAŁAC

reż.: Tomasz Wolski
scen.: Tomasz Wolski          
zdj.: Tomasz Wolski
prod.: Polska 2012 (83 min)

Opowieść o warszawskim Pałacu Kultury i Nauki proponuje dokument „Pałac“. Oczom widza ukazuje się przede wszystkim współczesny Pałac – tętniący życiem organizm. Podążająca korytarzami kamera ukazuje miejsca znane, niedawno odkryte i te, do których wchodzą wyłącznie technicy, którzy na 37 monitorach kontrolują wszystko, co się dzieje w PKiN - ie. Do nich kamera wraca, by szukać tropu do kolejnego miejsca i ludzi. To spaja właśnie wielowątkową opowieść o tym, co dzieje się w Pałacu.

 

POMORSKIE ILUZJE (Polish Ilusions)

reż.: Jacob Dammas, Helge Renner
scen.: Jacob Dammas, Helge Renner         
zdj.: Helge Renner
muz.: Marek Biliński , Martin Bennebo
prod.: Polska/Dania/Niemcy 2012 (79 min)

Raz w roku, tuż na początku sezonu turystycznego, w nadmorskiej miejscowości Darłowo odbywa się zlot pojazdów wojskowych i grup rekonstrukcji historycznych. Wśród mieszkańców miasta największą uwagę przyciąga dwóch niezwykłych mężczyzn. Jednym z nich jest emerytowany amerykański pilot Mark Buller, który po zakończeniu służby osiadł najpierw we Frankfurcie, by następnie przenieść się do Polski, gdzie poznał swoją żonę i znalazł dość miejsca na pokaźnych rozmiarów kolekcję pojazdów wojskowych.

Drugi z nich – Jan Konstantynow (Luciano) – jest najstarszym w mieście iluzjonistą. Jego występy każdego roku były jednym z głównych punktów programu darłowskiego święta. Niestety wraz z nadejściem nowego dyrektora artystycznego sztuczki Jana zostały zepchnięte na drugi plan. W obliczu problemów mężczyzna postanawia walczyć o swoje miejsce na scenie.

 

PRZYSTANEK DLA BOCIANÓW

reż.: Józef Romasz   
scen.: Józef Romasz, Monika Zawadzka  
zdj.: Józef Romasz
prod.: Polska 2011 (78 min)

Srebrne Grono na Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie’2012

Film "Przystanek dla bocianów" to magiczna opowieść i smutna, i smieszna, czasem nawet prześmiewcza. Jest to film o męskiej przyjaźni, męskiej wrażliwości.
Miejscem akcji jest maleńka wieś Czukty, położona w Polsce, na Mazurach Garbatych. Dla bohatera filmu, Wiesława Bołtryka, artysty-tułacza z wyboru to przybrana ojcowizna. Kamera towarzyszy jego samotnym wędrówkom po wsi, zagląda do domostw, w których nocuje, rejestruje mikro-zdarzenia, w których na chwilę splata się życie jego i mieszkańców wsi. Metaforycznym komentarzem tych mikro-historii są pieśni mazurskiego barda Andrzeja Garczarka, "recenzują" zdarzenia niewidzialne w tym swoistym filmie drogi. Zadają odwieczne pytania o "drzewo wiadomości: dobrego niekoniecznie i złego niekoniecznie...".
FILMPOLSKI.PL


 

SEKRETY MIŁOŚCI

reż.: Krystian Matysek        
scen.: Krystian Matysek
zdj.: Krystian Matysek
muz.: Bartłomiej Gliniak
prod.: Polska  2012 (88 min)                

Film śledzi rozwój związków miłosnych, rozwijających się w różnych częściach globu: w Indonezji, Himalajach, Północnych Indiach, Rosji, Polsce i Francji. Wśród dwóch różnych plemion wysp indonezyjskich, ludzie mają różne modele małżeństwa: mężczyzna Korowai żyje z jedną kobietą, gdy sąsiadujący z nim mężczyzna Dani ma trzy żony; wśród nomadów północnych Himalajów kobieta ma dwóch mężów, podobnie jak w północnych Indiach, gdzie kobieta żyje z dwoma mężczyznami; w Rosji inteligentna kobieta ma dwóch partnerów, w Polsce mężczyzna kocha naprzemiennie cztery kobiety, a we Francji młoda para tworzy swój pierwszy prawdziwie istotny związek na marginesie społeczeństwa. Wszyscy ci ludzie żyją na naszej planecie w tym samym czasie, lecz w innych miejscach, czasami odseparowani od siebie przez nie dającą się spenetrować naturę, ale częściej - oddzieleni przez różne sposoby w jakie organizują swoje codzienne życie.
FILMPOLSKI.PL


 

SEN JEST ŻYCIEM
reż.: Stefan Szlachtycz       
scen.: Stefan Szlachtycz     
zdj.: Adam Bajerski
prod.: Polska 2013 (59 min)

Blisko godzinna monografia wybitnego, ostatnio wyróżnionego za całokształt twórczości Nagrodą „Orła” reżysera filmowego (telewizyjnego, teatralnego) Janusza Majewskiego, który w ubiegłym roku świętował jubileusz 80 lat życia. Rozmówcą reżysera i komentatorem w filmie jest Michał Ogórek. Obraz zrealizowany przez Stefana Szlachtycza.
FILMPOLSKI.PL

 

SPOSÓB NA KRYZYS

reż.: Iwo Kardel      
scen.: Iwo Kardel    
zdj.: Maciej Domagalski
muz.: Piotr Lutyński, Małgorzata Tekiel, Amina Dargham
prod.: Polska 2013 (50 min)

Mówi się, że kryzys ekonomiczny dla zwykłych ludzi to czas oszczędności i strachu przed utratą pracy. Wojciech Kosiorek, bohater dokumentu, jest w nieco innej sytuacji. Nie musi obawiać się o swoją posadę – jako gospodarz piętnastopiętrowego bloku na warszawskim Mokotowie ma zawsze pełne ręce roboty. Choć praca często bywa trudna i niewdzięczna, a każdy dzień przynosi nowe wyzwania, bohater filmu stawia im czoła z godną podziwu pogodą ducha.
FILMPOLSKI.PL

 

ŚWITEŹ

reż.: Kamil Polak     
scen. (na motywach ballady Adama Mickiewicza): Kamil Polak
proj. plast.: Jacek Rokosz
anim.: Wojciech Wawszczyk
muz.: Irina Bogdanowicz
prod.: Polska/Dania/Francja/Kanada/Szwajcaria 2011 (20 min)

Grand Prix w konkursie filmów krótkometrażowych na MFF w Las Palmas’2011; Srebrny Lajkonik na Krakowskim Festiwalu Filmowym’2011; nagroda za debiut na MFF Animowanych w Annecy’2011; Grand Prix (w kategorii animacji) na MFF Krótkometrażowych w Palm Springs’2011; Grand Prix (w kategorii animacji) na MFF Krótkometrażowych w Sankt Petersburgu’2011; Grand Prix na MFF Animowanych w Sofii’2011; Grand Prix (w kategorii animacji) na MFF Krótkometrażowych w Nowym Jorku’2011.

Ktokolwiek będziesz w nowogródzkiej stronie, /Do Płużyn ciemnego boru/Wjechawszy, pomnij zatrzymać twe konie,/By się przypatrzeć jezioru...” – tak się zaczyna jedna z najpopularniejszych ballad Adama Mickiewicza, która zainspirowała reżysera Kamila Polaka. Świetny pomysł na film fantasy, mamy tu bowiem tajemnicze jezioro, historię zatopionego miasta, bronionego przed ruskim najeźdźcą przez kobiety, podczas gdy mężczyźni podążyli na odsiecz Mendogowi do Nowogródka, o czym opowiada złowiona w sieci panna wodna. Film Polaka trwa tylko 20 minut, lecz prace nad nim trwały 7 lat. Efekty widać na ekranie, przede wszystkim zachwycają walory wizualne, dorównujące najwybitniejszym osiągnięciom w historii filmu animowanego. W krótkiej formie znalazła się opowiedziana przez wieszcza historia, wzbogacona o postać XIX-wiecznego podróżnika, który w burzową noc znalazł się „w nowogródzkiej stronie”, a następnie przeniesiony w czasy średniowieczne, staje się świadkiem zagłady miasta. (…)
Z.P. – POLITYKA 22/2013


 

SZEŚĆ POSTACI

reż.: Natasza Ziółkowska-Kurczuk
scen.: Natasza Ziółkowska-Kurczuk        
zdj.: Jacek Grzelak
prod.: Polska 2011 (82 min)

"Sześć postaci" to 82-minutowy film dokumentalny, którego głównym wątkiem jest zapis pracy grupy niepełnosprawnych aktorów - uczestników Fundacji Teatroterapia Lubelska nad nowym spektaklem, opartym na dramacie Luigi Pirandello "Sześć postaci scenicznych w poszukiwaniu autora". Maria Pietrusza-Budzyńska, pedagog specjalny, która od 1995 roku propaguje teatroterapię, nazywa ten teatr telenem: - To mój skrót, telen to teatr ludzi niepełnosprawnych - mówi.
Grzegorz Józefczuk – GAZETA WYBORCZA. LUBLIN 27.10.2011


 

SZTUKA ZNIKANIA

reż.: Bartek Konopka, Piotr Rosołowski    
scen.: Bartek Konopka, Piotr Rosołowski
zdj.: Piotr Rosołowski
muz.: Maciej Cieślak
prod.: Polska 2013 (51 min)

(…) Jerzy Grotowski w 1980 roku wybrał się na Haiti. Spotkał tam i sprowadził do Polski Amona Frémona, jednego z hunganów (najwyższych rangą kapłanów wudu). Frémon przez kilka miesięcy uczestniczył w warsztatach Teatru Źródeł Grotowskiego, a następnie nasze rodzime loa (duchy) wezwały go w sam środek wydarzeń grudnia 1981. Piotr Rosołowski i Bartosz Konopka napotkali na wzmiankę o egzystującym na granicy świata żywych i umarłych gościu reformatora teatru i postanowili uczynić go narratorem swojej opowieści o PRL...

(...) Za pomocą kompilacji zapożyczonych obrazów twórcy starali się przedstawić strumień świadomości Frémona, który pod pozorną apatią społeczeństwa wyczuwał powstańczy zapał. Osaczony przez przesiąkniętą mesjanistyczną symboliką ikonografię historyczną mógł wywnioskować, że nasz naród potrafi funkcjonować wyłącznie w dostarczającym intensywnych wrażeń, desperackim szale. (…)
Jagna Lewandowska – KINO 7-8/2013


 

ŻYWIE BIEŁARUŚ!

reż.: Krzysztof Łukaszewicz          
scen.: Krzysztof Łukaszewicz, Franak Wiaczorka 
zdj.: Witold Stok
muz.: Lawon Wolski
w.: Dźmitry Papko (Miron), Karolina Gruszka (Wiera), Aliaksandr Malczanau (Zampolit), Dzianis Tarasenka (Szczuka), Paval Kryksunou (sierż. Rusłan), Maksim Karżycki (Sieryj), Anatolij Kot (wicemin. obrony), Lech Łotocki (ojciec Paszki)
prod.: Polska 2012 (100 min)          

„Największą tragedią dla świata był upadek Związku Radzieckiego. Na szczęście u nas nic się nie zmieniło” – pisze ironicznie pewien poborowy w pierwszych słowach bloga, który wkrótce stanie się sensacją wśród internautów na Białorusi. Ów poborowy to 24-letni Miron (Dźmitry Vinsent Papko), niemający ambicji opozycyjnego działacza. Niewiele to obeszło agentów bezpieki. W ramach represji Miron przymusowo trafia do wojska. Pewnego dnia, przemyciwszy telefon komórkowy, zaczyna dyktować własne zapiski swojej dziewczynie –Wierze (Karolina Gruszka), która umieszcza je w sieci.Zafascynowani internauci szybko odkrywają, że jednostka wojskowa to metafora Białorusi, a poborowi są jak uciemiężeni obywatele.
Krzysztof Łukaszewicz unika wolnościowego patosu, tak lubianego przez Polaków. Bez osłonek pokazuje bezwzględność reżimu Łukaszenki, nędzę i szarość białoruskiej codzienności i krwawą walkę, która co i rusz zdaje się morderczą pracą Syzyfa. Nie daje też łatwego pocieszenia. Ta historia na razie nie może skończyć się happy endem, który zdarzył się nam.
MW – DZIENNIK GAZETA PRAWNA. KULTURA 19.04.2013