NOIR

AUTOSTOPOWICZ (The Hitch-Hiker)

reż.: Ida Lupino
scen.: Collier Young, Ida Lupino
zdj.: Micholas Musuraca
muz.: Leith Stevens
w.: Edmond O’Brien (Roy Collins), Frank Lovejoy (Gilbert Bowen), William Talman (Emmett Myers)
prod.: USA 1953 (71 min)

„Autostopowicz” oparty jest na autentycznej historii Billy’ego Cooka, który przez 22 dni jeździł autostopem po Stanach Zjednoczonych i zabijał osoby, które go podwoziły. Film przedstawia ostatni etap jego podróży, kiedy Cook porwał dwóch mężczyzn jadących na polowanie i, grożąc śmiercią, zmusił ich do kilkudniowej jazdy w głąb Meksyku.

 

BAGNO (Quicksand)

reż.: Irving Pichel
scen.: Robert Smith
zdj.: Lionel Lindon
muz.: Louis Gruenberg
w.: Mickey Rooney (Dan), Jeanne Cagney (Vera), Peter Lorre (Nick), Barbara Bates (Helen)
prod.: USA 1950 (79 min)

Dan (Mickey Rooney) to zwykły amerykański obywatel i niezamożny pracownik warsztatu samochodowego. Aby zabrać dziewczynę swoich marzeń (Jeanne Cagney) na randkę, decyduje się na jeden dzień „pożyczyć sobie” bez wiedzy szefa 20 dolarów z kasy warsztatu i oddać od razu po wypłacie. Szybko jednak okazuje się, że Dan musi popełnić następne przestępstwo, by zatuszować to pozornie błahe oszustwo, a po nim kolejne, bo ścieżka występku wciąga go jak tytułowe bagno.

 

CZŁOWIEK, KTÓRY SAM SIEBIE OSZUKAŁ (The Man Who Cheated Himself)

reż.: Felix E. Feist
scen.: Seton I. Miller, Philip MacDonald
zdj.: Russell Harlan
muz.: Louis Forbes
w.: Lee J. Cobb (Ed Cullen), Jane Wyatt (Lois Frazer), John Dall (Andy Cullen), Lisa Howard Frazer (Janet Cullen), Harlan Warde (Howard Frazer)
prod.: USA 1950 (81 min)

 Małżeństwo Howarda i Lois Frazerów chyli się ku upadkowi – małżonkowie szczerze się nienawidzą. Howard (Harlan Warde) kupuje pistolet z zamiarem zabicia swojej żony i odziedziczenia jej ogromnego majątku, zanim dojdzie do rozwodu. Lois (Jane Wyatt) znajduje jednak ukrytą broń i wzywa na pomoc swojego kochanka, porucznika Eda Cullena (Lee J. Cobb) z wydziału zabójstw. W międzyczasie Howard włamuje się do swego domu, aby zamordować żonę. Przerażona Lois w ataku paniki strzela do męża, zabijając go na miejscu. Aby oczyścić kochankę z zarzutu zabójstwa, Ed decyduje się zatuszować całą sprawę, wywieźć trupa z miasta i upozorować napad rabunkowy.

 

D.O.A.

reż.: Rudolph Maté
scen.: Russell Rouse, Clarence Greene
zdj.: Ernest Laszlo
muz.: Dimitri Tiomkin
w.: Edmond O’Brien (Frank Bigelow), Pamela Britton (Paula), Luther Adler (Majak), Beverly Garland (panna Foster), Lynn Baggett (pani Philips), William Ching (Halliday)
prod.: USA 1950 (83 min)

 D.O.A. to skrót od dead on arrival, czyli martwy w chwili przybycia, którym określa się ofiary już martwe w momencie przybycia pomocy medycznej. Fabuła „D.O.A.” rozwija się powoli, lecz gdy główny bohater zostaje otruty, przyspiesza z każdą minutą, wyjawiając nowe fakty, podsuwając fałszywe tropy, pędząc przez kolejne zwroty akcji z taką prędkością, jakby reżyser sam bał się, że – jak głównemu bohaterowi – zabraknie mu czasu na rozwiązanie skomplikowanej zagadki.

 

DZIWNA MIŁOŚĆ MARTHY IVERS (The Strange Love of Martha Ivers)

reż.: Lewis Milestone
scen. (na podst. opowiadania Johna Patricka): Robert Rossen
zdj.: Victor Milner
muz.: Miklós Rózsa
w.: Barbara Stanwyck (Martha Ivers), Van Heflin (Sam Masterson), Lisabeth Scott (Antonia “Tony” Marachek), Kirk Douglas (Walter O’Neil)
prod.: USA 1946 (116 min)

Oś konfliktu stanowi toksyczny miłosny czworokąt w gwiazdorskiej obsadzie. Bohaterowie spiskują przeciwko sobie, prowadzą podwójną grę, mordują, a każdy z nich jest tak wielowymiarowy, że trudno się zdecydować, komu kibicować.

 

RIFIFI (Du rififi chez les hommes)

reż.: Jules Dassin
scen. (na podst. opowiadania Auguste Le Breton): Jules Dassin
zdj.: Philippe Agostini
muz.: Georges Auric
w.: Jean Servais (Tony le Stéphanois), Carl Möhner (Jo le Suedois), Robert Manuel (Mario Ferrati), Janine Darcey (Louise), Jules Dassin (César)
prod.: Francja 1955 (122 min)

Głównym bohaterem filmu jest Tony le Stéphanois, podstarzały gangster, który właśnie wyszedł z więzienia. Odsiadka zrujnowała mu zdrowie, odebrała ukochaną kobietę i zmieniła w zgryźliwego cynika. Dwóm dawnym kolegom po fachu, Jo le Suedois i Mario Ferratiemu, udaje się jednak namówić Tony’ego na ostatni skok. Gdy do grupy dołącza jeszcze specjalista od sejfów, César, cała czwórka szykuje się do jednego z najbardziej zuchwałych włamań w historii Francji – kradzieży biżuterii wartej 120 milionów franków.

 

WIDMO (Les diaboliques)

reż.: Henri-Georges Clouzot
scen.: Henri-Georges Clouzot
zdj.: Armand Thirard
muz.: Georges Van Parys
w.: Simone Signoret (Nicole Horner), Véra Clouzot (Christine Delasalle), Paul Meurisse (Michel Delasalle)
prod.: Francja 1955 (114 min)

Fabuła toczy się wokół trójki bohaterów: Michela Delasalle’a – sadystycznego dyrektora podrzędnej szkoły z internatem, jego żony Christine oraz jego kochanki Nicole. Ponieważ Delasalle znęca się nad obiema kobietami, postanawiają go wspólnie zamordować. Topią go w wannie, a następnie – by upozorować wypadek – wrzucają ciało do szkolnego basenu. Trup jednak w tajemniczych okolicznościach znika.

 

ZBŁĄKANY PIES (Nora inu)

reż.: Akira Kurosawa
scen.: Ryûzô Kikushima, Akira Kurosawa
zdj.: Asakazu Nakai
muz.: Fumio Hayasaka
w.: Toshirô Mifune (Murakami), Takashi Shimura (Sato), Keiko Awaji (Harumi Namaki), Isao Kimura (Yusa)
prod.: Japonia 1949 (122 min)

Bohaterem filmu jest młody policjant Murakami, grany przez Toshirô Mifune, który wystąpił aż w 16 jego filmach. Pewnego pechowego dnia, kiedy Murakami jedzie zatłoczonym autobusem, zostaje mu skradziony służbowy pistolet. Pod okiem doświadczonego detektywa Sato  Murakami rozpoczyna długie i skomplikowane poszukiwania własnej broni, które przyniosą mu kolejne przykrości.