MAGICZNA TOSKANIA

CUD W WIOSCE SANT ANNA (Miracle at St. Anna)

reż.: Spike Lee
scen. (na podst. powieści Jamesa Mc Bride’a): James McBride
zdj.: Matthew Libatique
muz.: Terence Blanchard
w.: Derek Luke (sierż. Aubrey Stamps), Michael Ealy (sierż. Bishop Cummings), Laz Alonso (kapral Hector Negron), Omar Benson Miller (szer. Sam Train), Pierfrancesco Favino (Peppi), Valentina Cervi (Renata), Matteo Sciabordi (Angelo Torancelli – chłopiec), John Turturro (detektyw), Joseph Gordon-Levitt (Tim Boyle)
prod.: USA 2008 (160 min)

Rok 1983. Hector Negron (Laz Alonso), pracownik nowojorskiej poczty, w trakcie pracy wyciąga pistolet i strzela do pozornie przypadkowego klienta. Zbliżający się do emerytury weteran II wojny światowej nie zdradza motywów swego czynu. Sprawa robi się jeszcze bardziej tajemnicza, gdy w jego domu zostaje znaleziona warta miliony dolarów antyczna kamienna głowa, skradziona przez nazistów z zabytkowego mostu we Florencji.

 

HERBATKA Z MUSSOLINIM (Tea With Mussolini / Te con il Duce)

reż.: Franco Zeffirelli
scen.: John Mortimer, Franco Zeffirelli
zdj.: David Watkin
muz.:  Alessio Vlad, Stefano Arnaldi
w.: Cher (Elsa), Judi Dench (Arabella), Joan Plowright (Mary), Maggie Smith (Lady Hester), Lily Tomlin (Georgie), Baird Wallace (Luca), Massimo Ghini (Paolo), Paolo Seganti (Vittorio)
prod.: Włochy/USA 1998 (116 min)

Nagroda BAFTA’2000 za drugoplanową rolę kobiecą (M. Smith)

Na ekranie Florencja 1935. Samotna Mary Wallace (Jan Plowright) zmartwiona losem małego Włocha Luki Innocenti, opuszczonego przez matkę i zaniedbywanego przez ojca, handlarza tkanin, bierze chłopca na wychowanie. Stara się uczynić z niego angielskiego dżentelmena, nauczyć języka Szekspira. Mary jest jedną z Angielek zafascynowanych kulturą włoską, wspaniałością zabytków i urokami toskańskiego pejzażu, rezydujących tu beztrosko w przeświadczeniu, że odkryły najwspanialsze miejsce na świecie. Sielanka nie trwa długo. Włochy Mussoliniego zmieniają oblicze.

 

NOSTALGIA (Nostalghia)

reż.: Andriej Tarkowski, Tonino Guerra
zdj.: Giuseppe Lanci
muz.: Giuseppe Verdi, Ludvig van Beethoven
w.: Oleg Jankowski (Gorczakow), Erland Josephson (Domenico), Domiziana Giordano (Eugenia)
prod.: Włochy 1983 (122 min)

Grand Prix w kategorii kina autorskiego, nagroda FIPRESCI oraz jury ekumenicznego na MFF w Cannes’1983

W płaskim, ponurym, mglistym pejzażu pod ołowianym niebem pojawia się samochód, w którym znajduje się bohater – rosyjski poeta oraz dziewczyna o urodzie jak z Botticellego, jego włoska tłumaczka. Ten osobliwy obraz Włoch: zimnych, mglistych, deszczowych będzie nam towarzyszył przez cały film, kojarząc się bardziej ze strefą ze „Stalkera” niż z Italią. Dopiero końcowa sekwencja rzymska uświadamia nam, że nie jest to obraz Włoch po kosmicznej, czy ekologicznej katastrofie, jak mogliśmy przypuszczać oglądając puste pejzaże (…).

 

POD SŁOŃCEM TOSKANII (Under the Tuscan Sun)

reż.: Audrey Wells
scen. (na podst. książki Frances Mayes): Audrey Wells
zdj.: Geoffrey Simpson
muz.: Christopher Beck
w.: Diane Lane (Frances Mayes), Sandra Oh (Patti), Raoul Bova (Marcello), Vincent Riotta (Martini), Paweł Szajda (Paweł), Lindsay Duncan (Katherine), Valentin Pelka (Jerzy), Anita Zagaria (Fiorella), Mario Monicelli (człowiek z kwiatam)
prod.: USA/Włochy 2003 (102 min)

Historia amerykańskiej pisarki porzuconej właśnie przez męża, która za radą przyjaciółek decyduje się na turystyczną podróż do słonecznej Italii. Spontanicznie decyduje się pozostać w Toskanii, tu przeżywa nieudany romans z młodszym partnerem, ale w odpowiednim momencie pojawi się perspektywa następnego, szczęśliwszego.

 

POKÓJ Z WIDOKIEM (A Room With a View)

reż.: James Ivory
scen. (na podst. powieści E. M. Forstera): Ruth Prawer Jhabvala
zdj.: Tony Pierce-Roberts
muz.: Richard Robbins
w.: Maggie Smith (Charlotte Bartlett), Helena Bonham-Carter (Lucy Honeychurch), Denholm Elliott (pan Emerson), Julian Sands (George Emerson), Daniel Day Lewis (Cecil Vyse), Simon Callow (wielebny Beebe), Judi Dench (panna Lavish), Rosemary Leach (pani Honeychurch), Rupert Graves (Freddy Honeychurch)
prod.: Anglia 1986

Oscary’1986 za scenariusz adaptowany, scenografię i kostiumy; Złoty Glob’1987 za drugoplanową rolę kobiecą (M. Smith); nagrody BAFTA’1987 za najlepszy film, rolę kobiecą (M. Smith), drugoplanową rolę kobiecą (J. Dench), scenografię i kostiumy

Młoda Lucy Honeychurch, podróżująca po Włoszech w towarzystwie starszej kuzynki Charlotte Bartlett, zatrzymuje się w małym florenckim pensjonacie, pełnym Anglików. Dumna z przynależności do klasy wyższej, aczkolwiek niezwykle naturalna w swym zachowaniu Lucy musi przełknąć gorzką pigułkę: przypadł jej pokój w pensjonacie poniżej oczekiwań. Szczęściem, dwaj panowie Emerson, ojciec i syn George, rezygnują ze swojego pokoju z widokiem, co okaże się początkiem interesującej znajomości, jakkolwiek panowie należą do innej sfery.

 

ROZDARTE NIEBO (Il cielo cade)

reż.: Andrea Frazzi, Antonio Frazzi
scen. (na podst. powieści Lorenzy Mazzeti): Suso Cecchi D’Amico
zdj.: Franco Di Giacomo
muz.: Luis Bacalovw.: Isabella Rossellini (Katchen), Jeroen Krabbé (Wilhelm), Barbara Enrichi (Rosa), Gianna Giachetti (Elsa), Luciano Virgilio (Arthur), Azzurra Antonacci (Maria), Bruno Vetti (proboszcz), Mauro Marino (Cosimo), Veronica Niccolai (Penny), Lara Campoli (Baby)
prod.: Włochy 2000 (102 min)

Lato 1944 roku, Toskania. Dwie małe siostrzyczki, Penny i Baby, tracą rodziców w wypadku samochodowym. W wyniku takiej tragedii obie trafiają pod opiekę swojej ciotki i wuja, niemieckiego Żyda, intelektualisty, właściciela ziemskiego. Siostrzyczki początkowo nieufne wobec nowego otoczenia, stopniowo zaczynają przyzwyczajać się do sytuacji oraz zdobywać przyjaciół. Z dala od problemów toczącej się wojny przeżywają przygody, które przysparzają im wiele dziecięcych radości i dylematów. Z czasem brutalna wojna dociera również do Toskanii. W obliczu realnego zagrożenia wielu mieszkańców dworu decyduje się uciec do Szwajcarii. Wuj dziewczynek postanawia jednak, pomimo ostrzeżeń przychylnych mu ludzi, pozostać wraz z całą rodziną w domu. Czy podjęte ryzyko okaże się zbyt duże? Wspaniały film o miłości rodzinnej, ludzkim honorze oraz poczuciu własnej godności.

 

UKRYTE PRAGNIENIA (Stealing Beauty)

reż.: Bernardo Bertolucci
scen.: Bernardo Bertolucci, Susan Minot
zdj.: Darius Khondji
muz.: Richard Hartley
w.: Liv Tyler (Lucy Harmon), Jeremy Irons (Alex Parrish), Sinead Cusak (Diana Grayson), D. W. Moffett (Richard Reed), Stefania Sandrelli (Noemi), Jean Marais (pan Guillaume)
prod.: Anglia/Włochy/Francja 1996 (116 min)

Akcja „Ukrytych pragnień” ma jako tło toskański krajobraz, wille, domostwa i zamki, ma jako główną bohaterkę graną przez bardzo urodziwą Liv Tyler młodą Amerykankę Lucy, ma jako środowisko anglosasko-włoska mieszaninę wyższej klasy średniej z bardzo mocną domieszką twórców. Lucy, córka nieżyjącej już Amerykanki, wspominanej jako „najlepiej ubrana poetka”, przyjeżdża do domu wśród winnic Toskanii, do dawnych przyjaciół swej matki, do Irlandczyka-rzeżbiarza, mieszkającego z żoną i jej dorosłymi dziećmi, z gośćmi i rezydentami. Sąsiadem jest angielski dramaturg, jedna z pań pisuje porady sercowe, druga projektuje biżuterię, a stary Francuz jest filozofującym handlarzem antyków.

 

ZAPISKI Z TOSKANII (Copie conforme)

reż.: Abbas Kiarostami
scen.: Abbas Kiarostami, Massoumeh Lahidji, Caroline Eliacheff
zdj.: Luca Bigazzi
w.: Juliette Binoche (Ona), William Shimell (James Miller), Adrian Moore (syn), Gianna Giachetti (właścicielka kawiarni), Jean-Claude Carrière (turysta)
prod.: Francja/Włochy/Belgia 2011 (101 min)

Nagroda za najlepszą rolę kobiecą (J. Binoche) na MFF w Cannes’2010; Grand Prix na MFF w Valladolid’2010

On (William Shimell) to angielski pisarz, który przyjeżdża do małego toskańskiego miasteczka, by promować swoją książkę. Ona (Juliette Binoche) prowadzi mały sklepik z antykami. Gdy spotkanie z włoskimi czytelnikami dobiega końca, ona zabiera go na przejażdżkę. Pokazuje mu lokalne zabytki i zaprasza na kawę. Właścicielka kawiarni bierze tych dwoje za skłócone małżeństwo – a oni gładko wchodzą w tę rolę.