FILMY W SIECI

BOSO, ALE NA ROWERZE (De helaas-heid der dingen), reż. Felix van Groeningen, Belgia/Holandia 2009
CHINKA (She, a Chinese), reż. Xiaolu Guo, Anglia/chiny 2009
CO WIESZ O ELLY (Darbareye Elly), reż. Asghar Farhadi, Iran 2009
DOBRE SERCE (The Good Heart), reż. Dagur Kari, Dania/Islandia/USA/Francja/Niemcy 2009
FISH TANK, reż. Andrea Arnold, Anglia 2009
GORZKIE MLEKO (La teta asustada), reż. Caludia Llosa, Peru/Hiszpania 2009
GRUBASY (Gordos), reż. Daniel Sanchez Arevalo, Hiszpania 2009
JA TEŻ! (Yo, tambien), reż. Antonio Naharro, Alvaro Pastor, Hiszpania 2009
JA, DON GIOVANNI (Jo, Don Giovanni), reż. Carlos Saura
LIBAN (Lebanon), reż. Samuel Maoz, Izrael/Francja/Niemcy/Liban 2009
LOURDES, reż.
Jessica Hausner, Austria/Francja/Niemcy 2009
METROPIA, reż. Tarik Saleh, Szwecja/Dania/Norwegia/Finlandia 2009
MINE VAGANTI. O MIŁOŚCI I MAKARONACH (Mine Vaganti), Ferzan Ozpetek, Włochy 2010
MYŚLIWY (Shekarchi), reż. Rafi Pitts, Iran/Niemcy 2010
NIC OSOBISTEGO (Nothing Personal), reż. Urszula Antoniak, Irlandia/Holandia 2009
OCZY SZEROKO OTWARTE (Einaym pkuhot), reż. Haim Tabakman, Izrael/Niemcy/Francja 2009
RICKY, reż. Francois Ozon, Francja/Włochy 2009
WIDEOKRACJA (Videocracy), reż. Erik Gandini, Szwecja/Dania/Anglia/Finlandia 2009
WSZYSCY INNI (Alle Anderen), reż. Maren Ade, Niemcy 2009
ZAGUBIENI W MIŁOŚCI (Persecution) reż. Patrice Chereau, Francja/Niemcy 2009
ZATOKA DELFINÓW (The Cove), reż. Louie Psihoyos, USA 2009

BOSO, ALE NA ROWERZE (De helaasheid der dingen)

reż.: Felix Van Groeningen;
scen.: Christophe Dirickx, Felix Van Groeningen;
zdj.: Ruben Impens;
muz.: Jef Neve;
Belgia. Holandia 2009 (108 min)
w.: Pauline Grossen (Sylvie), Kenneth Vanbaeden (Gunther – dziecko),  Valentijn Dhaenens (Gunther), Natali Broods (ciocia Rosie), Sara De Bosschere (Nele Fockedey), Bert Haelvoet (wuj Koen), Jos Geens (André)

Czarna komedia pokazująca małomiasteczkowe życie pełne plotek, z nadal obowiązującym podziałem klasowym. Trzynastoletni Gunther Strobbe mieszka w domu swojej babci z ojcem, listonoszem i trzema stryjami. Codziennie w otoczeniu chłopca odbywają się szalone popijawy, bezwstydne ekscesy z kobietami i niekończące się próżniacze życie. Wydaje się prawdopodobne, że Gunthera czeka taki sam, "męski" los. Chyba, że uda mu się stamtąd uciec...

 

CHINKA  (She, a Chinese)

reż.: Xiaolu Guo;
scen.: Xiaolu Guo;
zdj.: Zillah Bowes;
muz.: John Parish;
Chiny, Wielka Brytania 2009 (99 min)
w.: Huang Lu, Wei Yi Bo, Geoffrey Hutchings, Chris Ryman

Złoty Lampart na MFF w Locarno’ 2009

Film śledzi losy młodej dziewczyny szukającej tożsamości i sensu życia. Mei nigdy nie opuszczała rodzinnej wioski. Niezwykły zbieg okoliczności i chęć poznania świata wkrótce to zmieniają. W poszukiwaniu nowości i przygód, dziewczyna dociera do Chong-qing. Wizja lepszego życia w wielkim mieście legnie w gruzach. Mei zostaje zwolniona z pracy, potem wdaje się w romans z gangsterem, który kończy się tragicznie i w rezultacie dziewczyna musi opuścić miasto. Jej marzenia prysły. Kolejny etap podróży, Londyn, nie przyjmuje imigrantki z otwartymi ramionami. Nowy język, obce jedzenie i nieprzyjazne dla życia zasady wyznaczają teraz horyzonty Mei, ale jej przyszłość jest nadal nieznana...

 

Co wiesz o Elly (Darbareye Elly)

reż.: Asghar Farhadi;
scen.: Asghar Farhadi;
zdj.: Hossein Jafarian;
muz.: Andrea Bauer;
Iran 2009 (119 min)

w.: Golshifteh Farahani (Sepideh), Taraneh Alidousti (Elly), Shahab Hosseini (Ahmad), Merila Zarei (Shohreh), Rana Azadivar (Naazi), Ahmad Mehranfar (Manoochehr), Mani Haghighi (Amir)

Nagroda za reżyserię na MFF w Berlinie’ 2009; nominacja do Oscara w kategorii najlepszy film zagraniczny

Dla uczczenia powrotu Ahmada z Niemiec, grupa jego przyjaciół ze studiów, postanawia zorganizować wspólny weekend nad morzem. Energiczna Sepidah zabiera na wyjazd Elly, przedszkolankę córki - w nadziei, że uda się jej umówić dziewczynę z Ahmadem. Jednak podczas wyprawy kobieta znika...

 

DOBRE SERCE (The Good Heart)

sen. i reż.: Dagur Kári;
Dania, Francja, Islandia, Niemcy, USA 2009 (95 min)
w.: Brian Cox (Jacques), Paul Dano (Lucas), Damian Young (Roddie), Isild Le Besco (April), Clark Middleton (Dimitri), Susan Blommaert (pielęgniarka Nora)

Nagroda Publiczności za reżyserię na Międzynarodowym Festiwal Kina Niezależnego Off Plus Camera’ 2010

Opowieść o przyjaźni, miłości i poszukiwaniu szczęścia. Lucas to bezdomny młody chłopak błąkający się po Nowym Jorku. Jego życie od dawna tkwi w martwym punkcie i nie udaje mu się dosłownie nic. Nawet próba samobójcza, którą podejmuje okazuje się nie tyle nieskuteczna, co po prostu żałosna. Lucas trafi a po niej do szpitala, gdzie poznaje Jacquesa, dochodzącego do siebie po piątym zawale serca właściciela małego baru. Samotny, pozbawiony rodziny Jacques przyjmuje Lucasa do pracy. I wszystko zdaje układać się dobrze, aż pewnego dnia w barze pojawia April, zagubiona stewardessa z Europy...

 

FISH TANK

sen. i reż.: Andrea Arnold;
zdj.: Robbie Ryan;
Wielka Brytanie 2009 (124 min)

w.: Katie Jarvis (Mia), Kierston Wareing (Joanne), Rebecca Griffiths (Tyler), Charlotte Collins (Sophie), Brooke Hobby (London), Michael Fassbender (Connor), Harry Treadaway (Kyle), Jason Maza (Liam), Chelsea Chase (Andree)

Nagroda Jury za najlepszy film na MFF w Cannes’ 2009

Mia ma 15 lat. Wyrzucono ją ze szkoły, nie ma przyjaciół, nie potrzebuje nikogo. Jej silny charakter i agresywna postawa budzą strach rówieśników. Tylko jedno ma dla niej znaczenie: gdy jest sama – tańczy hip hop. I wierzy w to, że kiedyś spełni swoje marzenia. Pewnego dnia jej matka przyprowadza do domu tajemniczego mężczyznę o imieniu Connor. Jego nieoczekiwana obecność wzburzy krew. Uwolni emocje, których nikt się nie spodziewał.

 

GORZKIE MLEKO (La teta asustada)

sen. i reż.: Claudia Llosa;
zdj.: Natasha Brier;
muz.: Selma Mutal;
Hiszpania. Peru 2009 (100 min)
w.: Magaly Solier (Fausta), Susi Sanchez (Aída), Efrain Solís (Noé), Marino Ballon (Tío Lúcido), Antolin Prieto (Hijo de Aída)

Złoty Niedźwiedź na MFF w Berlinie’ 2009; Nagroda FIPRESCI 2009

Fausta, młoda Indianka, cierpi na syndrom "gorzkiego mleka". Według andyjskiego mitu dzieci wykarmione mlekiem zgwałconej matki dziedziczą strach, który ograbia je z duszy. Nagła śmierć matki zmusza Faustę do samotnej konfrontacji z codziennością. Wyjazd do Limy staje się początkiem łańcucha zdarzeń, które diametralnie odmienią jej los. Niespodziewanie rodzi się w niej chęć odrzucenia lęku i odnalezienia radości życia. By osiągnąć cel musi zdobyć się na odwagę bycia wolną.

 

GRUBASY (Gordos)

sen. i reż.: Daniel Sánchez Arévalo;
zdj.: Juan Carlos Gomez,
muz.: Pascal Gaigne;
Hiszpania 2009 (120 min)
w.: Antonio de la Torre (Enrique), Raul Arevalo (Alex), Fernando Albizu (Andres), Pilar Castro (Pilar), Tete Delgado (Beatriz), Roberto Enriquez (Abel), Leticia Herrero (Sofia), Adam Jeziersky (Luis)

Pięć opowiadań o nadwadze członków grupy terapeutycznej. Ludzie nie spodziewają się schudnąć, ale raczej znaleźć przyczynę tycia. Szukają powodów niechęci do własnego ciała. Nie chodzi tu jednak o kilogramy, ani o ciało. Nadwaga jest tylko metaforą rzeczy, które łykamy dzień po dniu i które rozwijają się wewnątrz nas. Rzeczy, które są tak trudne do wyrażenia, do stawienia im czoła, a nawet do zaakceptowania.

 

JA TEŻ! (Yo, también)

scen. i reż.: Antonio Naharro, Alvaro Pastor;
zdj.: Alfonso Postigo;
muz.: Guille Milkyway;
Hiszpania 2009 (105 min)
w.: Lola Duenas (Laura), Isabel García Lorca (Ma Ángeles), Pablo Pineda (Daniel), Antonio Naharro (Santi), Joaquin Perles (Pepe), Teresa Arboli (Rocio)

Nagroda Światowego Katolickiego Stowarzyszenia Komunikacji Społecznej na MFF w San Sebastián’ 2009

Historia 34-letniego Daniela - pierwszego Europejczyka z zespołem Downa, który zdobył wyższe wykształcenie. Właśnie podejmuje pracę i stara się żyć tak jak inni i tak samo jak inni chce kochać. Pierwszą pracę podejmuje w ośrodku opieki społecznej, gdzie pomaga ludziom cierpiącym na to samo co on schorzenie. Tam też spotyka Laurę, atrakcyjną, zbuntowaną i chadzającą własnymi ścieżkami dziewczynę. Spędzają razem wiele czasu, dobrze czując się w swoim towarzystwie. Ich znajomość staje się coraz bardziej zażyła...

 

Ja, Don Giovanni (Io, Don Giovanni)


reż.: Carlos Saura;
scen.: Carlos Saura, Raffaello Uboldi, Alessandro Vallini;
zdj.: Vittorio Storaro;
muz.: Nicola Tescari;
Hiszpania, Austria, Włochy 2009 (127 min)

w.: Lorenzo Balducci (Lorenzo da Ponte), Emilia Verginelli (Annetta), Lino Guanciale (Mozart), Tobias Moretti (Casanova), Ennio Fantastichini (Salieri), Borja Quiza (Don Giovanni)

Wenecja, rok 1763. Pisarz Lorenzo da Ponte prowadzi rozpustne życie. Kiedyś był księdzem, ale liczne skandale i romanse sprawiły, że został wydalony do Wiednia. Wspierany przez przyjaciela i mentora, Giacomo Casanovę, zostaje przedstawiony ulubionemu kompozytorowi cesarza - Salieriemu i nowoprzybyłemu na dwór Wolfgangowi Amadeuszowi Mozartowi. Próbując zaszkodzić karierze Mozarta, Salieri przekonuje cesarza Józefa II, by ten zatrudnił nieznanego libertyna, jako autora libretta do "Wesela Figara". Stanie się jednak inaczej. Namiętny charakter da Ponte, który znów zakochał się do szaleństwa i jego sentymentalne spacery po Wiedniu posłużą mu także za inspirację do napisania genialnego libretta do jednego z najpiękniejszych i najmocniejszych dzieł Mozarta - "Don Giovanniego".

 

Liban (Lebanon)

scen. i reż.: Samuel Maoz;
zdj.: Giora Bejach;
muz.: Nicolas Becker, Benoît Delbecq;
Francja, Izrael, Liban, Niemcy 2009 (94 min)

w.: Oshri Cohen (Herzel), Michael Moshonov (Yigal), Zohar Strauss (Gamil), Itay Tiran (Asi), Yoav Donat (Shmulik), Reymond Amsalem (Assna)
Złoty Lew na MFF w Wenecji’ 2009

Maj 1982, pierwsza wojna libańska. Osamotniony czołg dostaje rozkaz zdobycia wrogiego miasta, które właśnie zostało zbombardowane przez izraelskie siły powietrzne. To, co wydawało się być zwykłą misją, stopniowo wymyka się spod kontroli, zamieniając się w śmiertelną pułapkę i przerażający koszmar. Czterej dwudziestokilkulatkowie kierują maszyną do zabijania. Nie mają natury wojowników, nie chcą walczyć, zdobywać ani poświęcać siebie. Zaplątani w sieć absurdalnej, niesprawiedliwej wojny są śmiertelnie przerażeni jej okropnością. Są dziećmi gubiącymi swoją niewinność w najbardziej brutalny sposób. Wśród chaosu wojny desperacko starają się zachować swoje człowieczeństwo.

 

LOURDES

scen. i reż.: Jessica Hausner;
zdj.: Martin Gschlacht;
Austria, Francja, Niemcy 2009 (96 min)
w.: Gilette Barbier (Fr. Hartl), Gerhard Liebmann (Pater Nigl), Lea Seydoux (Maria), Sylvie Testud (Christine), Bruno Todeschini (Kuno), Irma Wagner (Pilgerin)

Grand Prix na MFF w Sewilli’ 2009

Lourdes to jedno z najpopularniejszych miejsc pielgrzymek katolików z całego świata. Wśród nich jest Christine, która tylko udaje pobożność, aby zabierano ją na kościelne wycieczki. Jak szczerze przyznaje, nie ma wielu okazji do podróżowania, będąc przykuta do wózka inwalidzkiego. A jeśli to właśnie jej przytrafi się cud?

 

METROPIA

reż.: Tarik Saleh;
scen.: Stig Larsson, Tarik Saleh, Fredrik Edin;
muz.: Krister Linder;
Dania, Norwegia, Szwecja 2009 (80 min)
w.: Vincent Gallo (Roger), Sofia Helin (Anna), Juliette Lewis (Nina), Udo Kier (Ivan Bahn)
Nagroda Festiwalu Przyszłości Kina na MFF w Wenecji’ 2009

Roger to życiowy szarak. Pracuje na infolinii, co dzień odbiera setki telefonów. Sfrustrowany chuderlak mieszka ze swoją dziewczyną Anną w niewielkim mieszkanku w starym, odrapanym bloku. Męczy go codzienna monotonia i poczucie bezsensu. Nastroju nie poprawia mu także fakt, że jego dziewczyna przyjaźni się z fińskim rastafarianinem, którego intencje są cokolwiek niejasne. Banalny żywot Rogera zmienia się, gdy na swej drodze spotyka blondynkę, Ninę. Wraz z nią bohater „Metropii” rozpocznie terrorystyczną walkę z korporacyjnym imperium, kontrolującym umysły Europejczyków.

 

Mine Vaganti. O miłości i makaronach (Mine Vaganti)

reż.: Ferzan Ozpetek;
scen.: Ferzan Ozpetek, Ivan Cotroneo;
zdj.: Maurizio Calvesi;
Włochy 2010 (110 min)

w.: Riccardo Scamarcio (Tommaso), Alessandro Preziosi (Antonio),  Elena Sofia Ricci (Luciana), Ennio Fantastichini (Vincenzo), Nicole Grimaudo (Alba), Ilaria Occhini (babcia), Lunetta Savino (Stefania)
Nagroda David di Donatello dla najlepszego filmu i reżysera, Włochy’ 2010

Tommaso, najmłodszy syn właściciela fabryki makaronu w Apulli we Włoszech, wraca do domu z Rzymu. Czeka na niego zacna, choć nieco ekstrawagancka familia: babka, która ciągle wspomina swoją nieudaną miłość, matka Stefania, stłamszona przez mieszczańskie konwenanse i nadmiernie krytyczny wobec swoich dzieci ojciec Vincenzo. Ekscentryczna ciotka Luciana, siostra Elena, która buntuje się przeciwko roli kury domowej oraz brat Antonio, który wraz z Tommaso ma w przyszłości przejąć rodzinny makaronowy interes. Jest także Alba, zawodowo związana z rodziną Cantone. Kiedy Tommaso w czasie uroczystej kolacji, będzie chciał oświadczyć, że jest gejem, ubiegnie go brat, który wyzna własne sekrety. Vincenzo wyrzuca Antonia z domu, z rodziny i z fabryki, po czym doznaje zawału. Tommaso przejmuje rodzinny interes, ale nie ma do niego serca. Brakuje mu przyjaciół i życia w Rzymie. Jak jednak mógłby ryzykować pogorszenie stanu zdrowia ojca? Niespodziewana wizyta przyjaciół zagrozi rodzinnym, wstydliwym tajemnicom…

 

MYŚLIWY (The Hunter)

scen. i reż.: Rafi Pitts;
zdj.: Mohammad Davudi;
Iran, Niemcy 2010 (90 min)
w.: Rafi Pitts (Ali Alavi), Mitra Hajjar (Sara Alavi), Malek Jahan Khazai (matka), Ali Nicksaulat (oficer Nazem), Ismaïl Amani (Sanam)

Po wyjściu z więzienia, Ali stara się jak najlepiej wykorzystać czas na wolności. Mimo iż pracuje na nocną zmianę, każdą wolną chwilę poświęca pięknej żonie i córeczce. Uciekając przed stresującym życiem w metropolii, Ali oddaje się ulubionemu hobby – polowaniu w podmiejskim lesie. Życie głównego bohatera przybiera dramatyczny obrót, kiedy jego żona Sara omyłkowo ginie w strzelaninie między policją a demonstrantami. Po frustrujących doświadczeniach na komisariacie Ali rozpoczyna własne śledztwo, którego tragiczny wynik popycha go do zbrodni…

 

Nic osobistego

scen. i reż.: Urszula Antoniak;
zdj.: Daniel Bouquet;
muz.: Ethan Rose;
Holandia, Irlandia 2009 (85 min)

w.: Lotte Verbeek (Anne), Stephen Rea (Martin)

Nagroda Główna w kategorii Najlepszy Debiut, Nagroda FIPRESCI, Wyróżnienie Specjalne Jury Ekumenicznego, Srebrny Leopard oraz Nagroda Młodzieżowego Jury na MFF w Locarno’ 2009

Młoda, zbuntowana Holenderka wędruje przez Irlandię. Cieszy się samotnością, której przybyła szukać w surowym krajobrazie Connemary. On jest mężczyzną w kwiecie wieku, który żyje samotnie w domu na pięknej, odludnej wyspie. Ona jest radykalna i bezkompromisowa. On jest mądry i ironiczny. Łączy ich samotność rozumiana jako wolność. On proponuje jej pracę w zamian za jedzenie. Ona zgadza się pod jednym warunkiem: żadnych osobistych kontaktów między nimi, po prostu praca. Wkrótce oboje stają się siebie ciekawi. Z jednej strony chcieliby utrzymać zasadę, aby nie połączyło ich „nic osobistego", ale z drugiej pragną ją zerwać. Ich proste życie wyznacza cykl dni i nocy, pracy i odpoczynku. Powoli jednak zbliżają się do siebie. Kto pierwszy złamie warunki umowy?
 

OCZY SZEROKO OTWARTE (Einayim Petukhoth)


reż.: Haim Tabakman;
scen.: Merav Doster ;
zdj.: Axel Schneppat;
muz.: Nathaniel Mechaly;
Francja, Niemcy, Izrael 2009 (91 min)
w.: Ran Danker (Ezri), Tzahi Grad (Rabbi Vaisben), Zohar Strauss (Aaron), Tinkerbell (Rivka Fleischman), Isaac Sharry (Mordechai), Avi Grainik (Israel Fischer), Eva Zrihen  Attali (Sara), Haim Zanami (Fanatyk), Lidor Audi (Yakov), Tal Barak (David)

Aaron prowadzi koszerny sklep mięsny w dzielnicy zamieszkałej przez ultra-ortodoksyjnych Żydów. Wraz z żoną i czterema synami wiedzie spokojne, pobożne życie. Zostaje ono zakłócone pojawieniem się zagubionej duszy – studenta Ezriego, który budzi w Aaronie zakazane uczucia. Film ukazuje dwoistość życia w małej społeczności, gdzie nie istnieje coś takiego, jak wolna wola. Ludzie mogą się liczyć ze sobą nawzajem, ale ich dobroć nie jest bezinteresowna.
 
Ricky

reż.: François Ozon;
scen.: (na podst. opowiadania Rose Tremain) François Ozon;
zdj.: Jeanne Lapoirie;
muz.: Philippe Rombi;
Francja, Włochy 2009 (90 min)

w.: Sergi Lopez (Paco), Alexandra Lamy (Katie), Arthur Peyret (Ricky), Melusine Mayance (Lisa), Andre Wilms (doktor)

Katie jest samotną matką, na co dzień pracującą w fabryce. Pewnego dnia na jej drodze staje Paco. Zakochują się w sobie niemal od pierwszego wejrzenia. Wkrótce na świat przychodzi i syn - Ricky. I gdy wydaje się, że ich szczęściu już nic nie może przeszkodzić, nagle okazuje się, że chłopiec jest dość niezwykłym dzieckiem. Miłość Katie i Paco zostaje wystawiona na próbę…
 
WIDEOKRACJA (Videocracy)

scen. i reż.: Erik Gandini,
zdj.: Manuel Alberto Claro, Lukas Eisenhauer;
muz.: Krister Linder, David Österberg, Johan Söderberg;
Szwecja, Dania, Anglia, Finlandia 2009 (85 min)
w.: Silvio Berlusconi (on sam), Flavio Briatore (on sam), Fabrizio Corona (on sam), Lele Mora (on sam)
Nagroda dla najlepszego dokumentu na Festiwalu Filmowym w Toronto’ 2009

Robotnik Ricky Canevali marzy o tym, by dostać się na telewizyjne ekrany. Zrobi wszystko, by zdobyć popularność. I uważa, że ma potrzebne do tego atuty – śpiewa i tańczy jak Ricky Martin, a w sztukach walki jest równie sprawny jak Jean-Claude Van Damme. O tym, kto dostanie się na wizję, decydują ludzie tacy jak Lele Mora. Lele tworzy celebrytów, na których zarabia cały przemysł. Również Fabrizio Corona, szef zespołu paparazzich, który wykorzystuje do szantażu zarejestrowane przez swoich ludzi materiały.
Od ponad 30 lat włoskim społeczeństwem rządzi telewizja. Kontroluje ją jeden człowiek. Właścicielem największych stacji telewizyjnych jest włoski premier Silvio Berlusconi. Komercyjne programy Berlusconiego są przez wielu uważane za odzwierciedlenie jego własnego gustu i osobowości. A dla ponad 80% Włochów telewizja to główne albo jedyne źródło informacji o świecie...
 
Wszyscy inni (Alle Anderen)

scen. i reż.: Maren Ade,
zdj.: Bernhard Keller;
Niemcy 2009 (119 min)

w.: Birgit Minichmayr (Gitti), Lars Eidinger (Chris), Paula Hartmann (Rebecca), Nicole Marischka (Sana), Atef Vogel (Peter), Hans-Jochen Wagner (Hans)

Srebrny Niedźwiedź za reżyserię na MFF w Berlinie’ 2009

Gitti i Chris są młodzi, piękni, wykształceni, niezależni i zakochani. Spędzają wspólne wakacje w domu rodziców Chrisa na Sardynii, rozkoszując się słońcem i spotykając z drugą parą turystów, z których mieszczańskich nawyków się naśmiewają. Nowi znajomi psują im samopoczucie swoimi sukcesami. Sana i Hans reprezentują tych wszystkich innych, którzy stale towarzyszą naszym związkom, kształtując, komentując i niszcząc je. Jedynym, co łączy kochanków, okazuje się być kryzys wartości. Czy ich uczucie przetrwa te idylliczne wakacje?
 
 
ZAGUBIENI W MIŁOŚCI (Persecution)


reż.: Patrice Chéreau;
scen.: Patrice Chéreau, Anne-Louise Trividic;
zdj.: Yves Cape;
muz.: Eric Neveux;
Francja, Niemcy 2009 (100 min)
w.: Romain Duris (Daniel), Charlotte Gainsbourg (Sonia), Jean-Hugues Anglade (wykolejeniec), Gilles Cohen (Michel), Alex Descas (Thomas)

Głównym bohaterem tego obrazu jest Daniel, samotny mężczyzna, który ma romans z Sonią. Jego miłość jest zaborcza, a Sonia musi znosić z jego strony emocjonalne tortury, podejrzenia i nieustanną kontrolę. Nie przeszkadza jej to jednak w romansowaniu z innym mężczyzną, któremu funduje takie same tortury, jak Daniel jej.
 
 
ZATOKA DELFINÓW (The Cove)

reż.:  Louie Psihoyos
scen.: Mark Monroe
zdj.: Brook Aitken
muz.: J. Ralph
prod.: USA 2009  (92 min)

w.: Ric O'Barry, Louie Psihoyos, Joe Chisholm, Mandy-Rae Cruikshank, Charles Hambleton, Simon Hutchins, Kirk Krack, Isabel Lucas, Hayden Panettiere, Roger Payne, John Potter


W latach 60. Richard O'Barry był światowym ekspertem w dziedzinie tresury delfinów oraz stałym współpracownikiem popularnego serialu telewizyjnego pt. „Flipper”. Paradoksalnie, uroczy, serialowy delfin zapoczątkował fascynację tymi ssakami, która okazała się dla nich tragiczna w skutkach. Olbrzymie dochody jakie przynoszą wszelkie przedsięwzięcia z udziałem delfinów sprawiają, że zapotrzebowanie na ich dostawy jest bardzo wysokie. Główny dostawca tych sympatycznych zwierząt to malownicze, japońskie miasteczko Taijii. Jego mieszkańcy, mają jednak przerażającą tajemnicę, którą chcą za wszelką cenę zachować przed resztą świata. Zatoka, w której dokonuje się polowań na delfiny, strzeżona jest przez strażników, czuwających aby proces nie został sfilmowany czy sfotografowany.
„Zatoka delfinów” przedstawia niesamowitą, choć prawdziwą historię tajnej misji, jakiej podjęli się O'Barry i Psihoyos we współpracy z grupą ekologów, filmowców i nurków. Misji, której celem było dotarcie do ukrytej zatoczki i wydobycie na światło dzienne jej mrocznej tajemnicy...