MEDIAWAVE

International Film and Music Festiwal MEDIAWAVE w Györ (Węgry) obchodzi swoje 15-letie. Z tej okazji organizatorzy festiwalu przygotowali reprezentatywny wybór najlepszych filmów w historii festiwalu.

Jest to wybór różnorodnych form dokumentalnych, animowanych i eksperymentalnych pochodzących z różnych lat, zrealizowanych przez reżyserów różnego pokolenia z niemal całej Europy.

Prezentowane filmy pod szyldem MEDIAWAVE pochodzą ze z kilkudziesięciu filmów przygotowanych specjalnie na ten cel przez Organizatorów Festiwalu  MEDIAWAVE.

To co je łączy, to fakt, że wszystkie były prezentowane podczas kolejnych edycji w trakcie 15-tu lat trwania Festiwalu Mediawave w Gyor na Węgrzech. Filmy te zostały wybrane według kryterium różnorodności oraz oryginalności i stanowią swego rodzaju artystyczną wizytówkę festiwalu.

 

DZWIĘKI MUZYKI/THE SOUND OF MUSIC  reż.  Phil Mulloy, Wielka Brytania, 1996  (11 min.)

Animowana groteska ukazująca ponury i okrutny obraz życia wielkomiejskiej cywilizacji.
Główny bohater - muzyk jazzowy, za dnia zmywający okna w biurowcach a w nocy grający w klubach jest obserwatorem zwyrodniałego świata, który go otacza. Połączenie sugestywnych obrazów ze świetnie dobraną i synchronizowaną z obrazem free-jazzową muzyką Alex Balanescu Quratet tworzy w całości przejmujący obraz odhumanizowanej rzeczywistości w której żyjemy.

 

 

 

COLUMBA URBICA reż. Goran Radovanović, Jugosławia 1996  (8 min.)

 Film nakręcony w 1994 r. w Belgradzie przedstawia bezdomność jako realny stan istnienia.. Jest to drobiazgowe prezentowanie przez narratora - bezdomnego Jasara Dzemalova - spraw składających się na codzienną walkę o przetrwanie, a jednocześnie optymistyczny obraz zdolności przystosowania się człowieka do życia w skrajnych warunkach.

 

 

KOCHAJ ALBO SPADAJ/LOVE ME OR LEAVE ME ALONE reż. Duane Hopkins, Wielka Brytania  2003 (14 min.)

Studium uzależnienia emocjonalnego. Chłopak - dziewczyna, co ich łączy? Uczucie czy potrzeba dominacji i nienawiść? Obraz skomplikowanego świata uczuć i niedojrzałych emocji oraz egoistycznego poszukiwania "własnego ja" w związku, w którym nie ma miłości.

 

 

LETNIĄ PORĄ/A SUMMER NIGHT RENDEZ-VOUS reż.  Florence Miailhe, Francja 2003 (12 min.)

Animacja Florence Miailhe urzeka przede wszystkim swoją zmysłowością i ciepłem. Połączenie oryginalnej techniki animacyjnej z sugestywną muzyką tworzy przekonujący swoją autentycznością i realnością obraz francuskiej prowincji podczas letniego wiejskiego święta ludowego.

 

 

RETRO  reż. Ella Davletshina, Rosja 2002  (10 min.)                                                                          

Ciepły i nostalgiczny dokument przedstawiający  mieszkańców Nowosybirska, którzy regularnie gromadzili się miejskim parku, aby wspólnie tańczyć i śpiewać do muzyki swojej młodości. Obrazy radości z przeżywanych wspomnień przy dźwiękach już niemodnej ale jakże autentycznej i niosącej pozytywne emocje muzyce.

 

 

I ZNOWU LATO/THE SUMMER IS COMING reż. ZOLTAN HAJNAL, Węgry 2004 (3min.)                                                                                                            

Minimalistyczna, oryginalna w formie animacja przedstawiająca upalny letni dzień wśród znudzonych plażowiczów. Hedonistyczna konsumpcja i poszukiwanie kolejnych wrażeń nie są w stanie zmienić nastroju pustki i wszechogarniającej nudy.

 

 

ŻYCIE W BLOKU/FLATLIFE reż. Jonas Geirnaet, Belgia 2004 (11 min.)

Humorystyczna animacja o skazanych na swoje sąsiedztwo ludzi i ?urokach życia? mieszkańców blokowisk. Jednoczesne i synchroniczne pokazywanie scen dziejących się w czterech mieszkaniach stwarza okazję do tworzenia zabawnych interakcji między sąsiadami i budowania wokół tego pomysłu wielu zabawnych sytuacji.

 

 

OSTATNI SKOWYT/LAST HOWL  reż. David Devaux, Francja 2004  (8 min.)                        

Poetycka animacja o psie który śnił, że jest wilkiem. Film świetnie zrealizowany plastycznie zwłaszcza w przedstawieniu dynamizmu ruchu dzikich zwierząt. Smutna opowieść o pięknie  i okrucieństwie natury. 

 

 

SOJUZMULTFILM

HISTORIA PEWNEGO PRZESTĘPSTWA/ISTORIA ODNOGO PRIESTUPLENIJA reż. Fiodor Chitruk, 1962 (19'54'')

scen. Michaił Wolin, scenograf. Siergiej Alimow, zdj. Boris Kotow, muz. Andriej Babajew

Nagroda na MFFK w Oberchausen'1963, nagroda naI MFF w San-Francisco' 1962

Hałaśliwi sąsiedzi doprowadzają sympatycznego Wasilija Wasiljewicza Mamina do próby morderstwa.

CZŁOWIEK W RAMCE/CZIEŁOWIEK W RAMKIE reż. Fiodor Chitruk, 1966 (9'48'')
scen. Fiodor Chitruk, scenograf. Siergiej Alimow, muz. Boris Sznaper

Jeżeli weźmiesz karierę za główny cel życia - stracisz i karierę i życie.

MÓJ ZIELONY KROKODYL /MOJ ZIELONY KROKODYL reż. Wadim Kurczewski, 1966 (8'44'')
scen. Henryk Sapgir, Giennadij Cyferow, scenograf. Alina Spieszniewa, zdj. Josif Gołomb, muz. Nikita Bogosłowskij

Niepokaźny krokodyl i ślicznotka krowa kochali kwiaty i liście, więc zakochali się w sobie nawzajem. Przyszła jesień i kwiaty zwiędły, a liście opadły. Krokodyl, żeby zatrzymać ukochaną, zamienił się w zielony liść.

ŻYŁ SOBIE KOZJAWIN/ŻYŁ BYŁ KOZJAWIN reż. Andriej Chrżanowskij, 1966 (9'48'')
scen. Lazar Lagin, Giennadij Szpalikow, scenograf. Nikołaj Popow, muz. G.Łukjanow

Ekranizacja satyrycznej bajki Lagina o urzędniku biurokracie, który na rozkaz szefów poszedł poszukać Sidorowa i obszedł kulę ziemską.

GÓRA DINOZAURÓW/GORA DINOZAWROW  reż. Rasa Strautmane, 1967 (9'36'')
scen. Arkadij Sniesarew, scenograf Boris Akuliniczew, zdj. Jelena Pietrowa, muz. Władimir Daszkiewicz

Przypowieść o wychowaniu. Dinozaury wymarły tylko dlatego, że były nadopiekuńcze w stosunku do swoich młodych, które nie potrafiły samodzielnie poradzić sobie z trudnościami życia.

SZPIEGOWSKIE PASJE/SZPIONSKIJE STRASTI   reż. Jefim Hamburg, 1967 (19'45'')
scen. Lazar Lagin, scenograf. Natan Lernier, zdj. Michaił Drujan

Parodia, wyśmiewająca sztampy w kręceniu filmów spiegowskich.

 

SZKLANA HARMONIJKA/STIEKLANNAJA GARMONIKA reż. Andriej Chrżanowskij, 1968 (20'54'')
scen. Giennadij Szpalikow, scenograf. Jurij Nolew-Sobolew, Julo Sooster, zdj. E.Rizo, muz. Alfred Sznitke

Na podstawie bajki Lazara Lagina. Władza i chciwość niszczy ludzi, lecz sztuka przynosi duchowe odrodzenie. W filmie wykorzystano obrazy takich mistrzów jak Bosch, Dürer  itd.

KŁĘBEK/KŁUBOK reż. Nikołaj Sieriebrjakow, 1968 (9'25'')
scenograf. Alina Spieszniewa, zdj. Władzimir Saruchanow, muz. Eduard Artiemiew

Biedna staruszka otrzymała czarodziejski kłębek, z którego mogła wyczarować wszystko - i nowe ubrania, i przytulny domek. Staruszce było tego mało i zażyczyła sobie jeszcze nową twarz.

NAUCZYCIEL ŚPIEWU/UCZYTIEL PIENIA  reż. Anatolij Pietrow, (3')

FILM, FILM, FILM/ FILM. FILM. FILM reż. Fiodor Chitruk, 1968 (18'31'')
scen. Władimir Gołowanow, scenograf. Władimir Zujkow, zdj. Boris Kotow, muz. Aleksandr Zacepin, Eugeniusz Kryłatow

Nagroda na  MFFK w Krakowie'1969, nagroda na MFFK w Tampere'1970, Srebrny Medal na MF Filmów Animowanych w Nowym Jorku'1973

Film o tym, jak się kręci filmy: od momentu powstania scenariusza do pokazu premierowego.

SEZONY/SIEZONY reż. Iwan Iwanow-Wano, 1969 (9')

BALERINA NA STATKU/BALERINA NA KORABLE, 1969 (16'30'') reż. Lew Atamanow
scen. Róża Husnutdinowa, scenograf. Gelij Arkadjew, Boris Korniejew,  muz. Alfred Sznitke

Srebrny Pelikan na MF Filmów Animowanych w Mamaji'1970

Pełna wdzięku pasażerka czaruje marynarzy dziwnym tańcem. Podczas burzy wykonuje gigantyczny skok  na brzeg i pomaga zakotwiczyć statek, ratując go od zatonięcia.

DUŻA SZAFA/BOLSZOJ SZKAF reż. Andriej Chrżanowskij, 1970 (5')

SICZ PRZY KERŻENCE/SIECZA PRZY KERŻENCE reż. Jurij Norsztein, Iwan Iwanow-Wano, 1971 (9'59'')
scenograf. Arkadij Tiurin, Marina Sokołowa, zdj. Władimir Saruchanow

Grand Prix na MF  Filmów Animowanych w Zagrzebiu'1972; nagroda na VII MFF w Karlowych Warach?1971, nagroda za najlepszy film animowany na MFF w Bombaju'1972

Na podstawie poematu symfonicznego Rimskiego-Korsakowa o mieście Kitiżu, które schowało się pod wody jeziora, żeby uniknąć najazdu tatarów.

MOTYL/BABOCZKA reż. Andriej Chrżanowski, 1972  (9'48'')
scen. Róża Husnutdinowa, zdj. Jelena Pietrowa, muz. Alfred Sznitke

Nagroda na  MF filmów dla dzieci i młodzieży w Hihone'1973, nagroda na MFF dla dzieci i młodzieży w Teheranie'1973

Chłopiec nałapał dużo motyli, uwięził je w słoiku i zasnął. W nocy miał sen, że jest więźniem wielkiego motyla, który w siatce na motyle przeniósł  go nad ziemią. Chłopiec zrozumiał, że wszystkie żywe istoty powinne  być wolne i otworzył słoik.

WYSPA/OSTROW  reż. Fiodor Chitruk, 1973 (9'36'')
scenograf. Eduard Nazarow, Władimir Zujkow, zdj. Michaił Drujan, muz. Sándor Kállos

Grand Prix na MFFK w Krakowie'1974, Grand Prix na MFF w Cannes'1974

LISICA I ZAJĄC/LISA I ZAJAC reż. Jurij Norsztein, 1973 (11'34'')
scenograf. Franczeska Jarbusowa, zdj. Teodor Bunimowicz, muz.Michaił Mejerowicz

Nagroda na MF Filmów Animowanych w Zagrzebiu'1974

Na podstawie rosyjskiej bajki ludowej,  w adaptacji W.Dala

CZAPLA I ŻURAW/CAPLA I ŻURAW  reż. Jurij Norsztein, 1974 (9'53'')
scen. Roman Kaczanow, Jurij Norsztein, scenograf. Franczeska Jarbusowa, zdj. Aleksandr Żukowskij, muz. Michaił Mejerowicz

Pierwsza nagroda na MF Filmów Animowanych w Annecy'1975, nagroda na MF Filmów Animowanych w Nowym Jorku'1975.

JEŻYK WE MGLE/JEŻYK W TUMANIE reż. Jurij Norsztein, 1975 (10'29'')
scen. Siergiej Kozłow, scenograf. Franczeska Jarbusowa, zdj. Aleksandr Żukowski, muz.Michaił Mejerowicz

Pierwsza nagroda na FF we Frunze'1976

Co wieczór spotykał się jeżyk z misiem, pili razem herbatkę z dżemem malinowym i patrzyli w gwiazdy na niebie. Pewnego wieczoru jeżyk w drodze do misia zabłądził we mgle. Filmu tego nie można opowiedzieć, podobnie jak nie można opowiedzieć muzyki, przyrody lub piękna.

 

PIÓRA ŻURAWIA/ŻURAWLINYJE PIERJA reż. Ideja Garanina, 1977 (10'04'')
scenograf. Jelena Liwanowa, Nina Winogradowa, zdj. Aleksandr Wichanskij, muz. Aleksiej Rybnikow

Na podstawie japońskiej bajki.


POLIGON/POLIGON rez. Anatolij Pietrow, 1977 (10')

KONTAKT/KONTAKT reż. Władimir Tarasow, 1978 (9;52'')
scenograf Nikołaj Koszkin, scen. Aleksandr Kostinskij, zdj. Kabul Rasułow

Kosmita i człowiek zawsze zrozumieją się nawzajem przy odrobinie dobrej woli.
W filmie wykorzystano muzykę George'a Gershwina i Nino Roty.

BAJKA BAJEK/SKAZKA SKAZOK reż. Jurij Norsztein, 1979 (29'44'')
scen. Ludmiła Pietruszewskaja, scenograf. Franczeska Jarbusowa, zdj. Igor Skidan-Bosin, muz.Michaił Mejerowicz

W filmie wykorzystano utwory Bacha, Mozarta, a także popularne melodie lat 30-ch.

POLOWANIE/OCHOTA reż. Eduard Nazarow, 1979 (10'12'')
scen. Aleksandr Kostinskij, scenograf. Ludmiła Koszkina, Jurij Batanin, zdj. Michaił Drujan, muz. Aleksandr Gradskij

W filmie wykorzystano muzykę Bacha.

BAŁAGAN/BAŁAGAN reż. Ideja Garanina, 1981 (20'50'')
scen. L.Danilcew, muz. Zofia Gubajdulina

Na podstawie sztuk  Federico García Lorki: "Miłość Don Perlimpina", "Cudowna Trzewikarka",  "Szopka Don Cristobala".  

OSTATNIE POLOWANIE/POSLEDNIAJA OCHOTA reż. Walentyn Karawajew, 1982 (9'53'')
scen. Teodor Wulfowicz, scenograf. Galina Melko, zdj. Kabul Rasulow, muz. Aleksandr Raskatow

Rzecz o potrzebie ochrony życia.

BYŁ SOBIE PIES/ŻYŁ BYŁ PIOS reż. Eduard Nazarow, 1982 (10'36'')
scenograf. Ałła Goriewa, Eduard Nazarow, zdj. Michaił Drujan

Na motywach ukraińskiej bajki o przyjaźni psa i wilka.

PODRÓŻ MRÓWKI/PUTESZESTWIE MURAWJA  reż. Eduard Nazarow, 1983 (9'15'')
scenograf. Eduard Nazarow, zdj. Michaił Drujan

Pierwsza nagroda w kategorii filmów dla dzieci na  MF Filmów Animowanych w Zagrzebiu

Na podstawie bajki B.Bianki.

LEW I BYK/LEW I BYK reż. Fiodor Chitruk, 1983 (10')
scen. Fiodor Chitruk, zdj. Kabul Rasułow, muz. Moisiej Wainberg, scenograf. Władimir  Zujkow

Nagroda na MF Filmów Krótkometrażowych w Espinio'1983, nagroda na MFFK w    Tampere'1983                                                                                                             

Film-przypowieść  o tym, jak zazdrosny i przebiegły szakal skłócił dwóch przyjaciół - lwa i byka.

WILK I CIELĘ/WOŁK I CIELIONOK reż. Michaił Kamienieckij, 1984 (10'12'')
scen. Michaił Lipskierow, scenograf. I.Kostrina, zdj. Jurij Kamienieckij, muz. Igor Kosmaczow

Żartobliwa historia o wilku, który cielaka nie zjadł, tylko adoptował.

STARE SCHODY/STARAJA LESTNICA reż. Aleksandr Gorlenko, 1985 (6'19'')
scenograf. Władimir Zujkow, zdj. Kabul Rasułow

Na podstawie wiersza I.Piwowarowoj.

KANAPKA KRÓLA/BUTERBROD KOROLA reż. Andriej Chrżanowskij, 1985 (10')

O WOWIE SIDOROWIE/PRO SIDOROWA WOWU reż. Eduard Nazarow, 1985 (11'07'')
scen. Eduard Uspienski, scenograf. Eduard Nazarow, zdj. Michaił Drujan
Na podstawie wiersza E.Uspienskiego.

DRZWI/DWIER' reż. Nina Szorina, 1986 (10'39'')
scen. Aleksiej Studzinskij, scenograf. Władimir Dudkin

Nagroda na MF Filmów Animowanych w Annecy'1986

CHŁOPIEC JAK CHŁOPIEC/ MALCZYK KAK MALCZYK reż. Natalia Gołowanowa, 1986 (9'52'')
scen. Władimir Gołowanow, Maria Dejnego, scenograf. Władimir Zujkow, zdj. Michaił Drujan, muz. W.Artiomow

Nagroda za najlepszy film dla dzieci na festiwalu w Warnie'1986

WOLNY DON KISZOT/SWOBODNYJ DON KICHOT reż. Wadim Karczewski, 1986 (20')

MARTYNKO/MARTYNKO reż. Eduard Nazarow, 1987 (10'26'')
scenograf. Wiktor Czugujewski, zdj. Michaił Drujan

Na podstawie bajki B.Szergina.

DUŻY PODZIEMNY BAL/BOLSZOJ PODZIEMNYJ BAL reż. Stanisław Sokołow, 1987 (20'41'')
scen. Wiktor Sławkin, zdj. Władimir Sidorow, muz. Sándor Kállos

Według bajki Andersena "Wzgórze leśnych duchów".

KOT I KLAUN/KOT I KLOUN  reż. Natalia Gołowanowa, 1988 (9'56'')
scen. Maria Dejnego,  scenograf. Władimir Zujkow, zdj. Natalia Michajłowa, muz. M.Link

Bufonada o kocie, który posiadał zdolność przeistoczenia. Nie tylko w postaci cyrkowych trików.

SEN/SON reż. Nina Szorina, 1988 (10'30'')
scen. Mark Kusznirow, scenograf. Galina Mielko, zdj. W.Weniediktow
 

Fantazja na temat rosyjskiej literatury klasycznej XIX wieku.

KELE/KELE reż. Michaił Aldaszyn, P.Pedmanson, 1988 (6'42'')
scenograf. Andriej Chrżanowskij, zdj. Kabul Rasułow

Na podstawie czukockiej bajki ludowej.

DRUGIE JA/WTOROJE JA reż. Nina Szorina, 1989 (10')
scenograf. Galina Mielko, zdj. W.Wenediktow, muz. Nina Sawiczewa

Film inspirowany  grawiurami Rembrandta.

PRZYJACIÓŁKA/PODRUŻKA reż. Jelena Gawriłko
scen. Aleksandr Kostinskij, scenograf. Jurij Botanik, zdj. Michaił Drujan

Na motywach amerykańskiej bajki ludowej. W filmie wykorzystano muzykę Pola Wintera.

DWA RAZY DWA/DWAŻDY DWA reż. Jelena Fiodorowa, 1990 (11')

KOT I KOMPANIA/KOT I KOMPANIA reż. Aleksandr Gurjew, 1990 (9'07'')
scen. Władimir Gołowanow, scenograf. Tatiana Iljina, zdj. Aleksandr Czechowski

Parodia o tym, jak myszy kotu pogrzeb wyprawiły.